سگ ها با بینی خود می بینند

دانشمندان با اسکن مغزی سگ ها به ارتباط بین بینایی و بویایی در مغز آن‌ها پی بردند.

سگ ها با بینی خود می بینند

به نقل از دیلی میل، دانشمندان با اسکن مغزی سگ‌ها به ارتباط بین بینایی و بویایی در مغز آن‌ها پی بردند.
این روزنامه انگلیسی در پایگاه اینترنتی خود در گزارشی علمی به قلم جاناتان چادویک نوشت: تحقیق جدید نشان می‌دهد سگ‌ها احتمالا از بینی بسیار حساس خود برای «دیدن» و همچنین بوییدن استفاده می‌کنند.
محققان یک «مسیر گسترده» در مغز سگ‌های اهلی کشف کرده اند که نواحی مرتبط به بویایی و بینایی را به هم مرتبط می‌کند. این به سگ‌ها امکان می‌دهد حتی زمانی که نمی‌بینند حس قابل توجهی در جهت گیری و آگاهی داشته باشند – این نشان می‌دهد که چگونه برخی از سگ‌های نابینا می‌توانند وقتی چیزی برایشان پرتاب می‌کنی بروند و آن را بیاورند.
حس بویایی قوی سگ‌ها می‌تواند به آن‌ها کمک کند تا فرق بین اشیا و موانع را تشخیص دهند حتی اگر نابینا باشند.
این تحقیق جدید اولین مشاهده‌ای است که نشان می‌دهد حس بویایی سگ‌ها با حس بینایی آن‌ها و سایر بخش‌های منحصر به فرد در مغز آن‌ها ادغام شده است.
این تیم تحقیقاتی اسکن‌های ام آر آی از مغز ۲۳ سگ گرفتند تا بتوانند نقشه‌های سه بعدی دیجیتال تهیه کنند. آن‌ها سپس ماده سفیدی در مغز کشف کردند که سیگنال‌ها را بین نواحی مغز حمل می‌کنند که هر کدام کمی شبیه به یک شبکه جاده‌ای هستند.
این نقشه نشان داد مسیر‌هایی که پیاز بویایی را به نواحی مغز مرتبط می‌کنند با حافظه و احساسات در ارتباطند.
انسان‌ها هم این شبکه را دارند به همین دلیل بوییدن برخی از عطر‌ها ما را به گذشته می‌برد.
پیپ جانسون، نویسنده این تحقیق و استادیار علوم بالینی در دانشگاه کورنل در نیویورک گفت، این کشف جدید مسیر مطالعات بیشتر درباره مغز سایر پستانداران و احتمالا انسان را می‌گشاید.
وی به نشریه ساینس نیوز گفت آن‌ها در نظر دارند بویایی گربه‌ها را نیز بررسی کنند.
جانسون افزود: گربه‌ها شگفت انگیزترین سیستم بویایی را دارند و احتمالا ارتباط بویایی و بینایی در مغز آن‌ها بیشتر از سگ‌ها است. 

منبع: خبرگزاری صدا و سیما
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها