آیا واکسن کرونا بر باروری تاثیر می‌گذارد؟

محققان دانشگاه "ییل" آمریکا در مطالعه اخیرشان اظهار کرده‌اند واکسن‌های کووید-۱۹ هیچ تاثیری بر باروری و نتایج بارداری ندارند.

آیا واکسن کرونا بر باروری تاثیر می‌گذارد؟

به گزارش اس اف، اطلاعات نادرست درباره تزریق واکسن کووید یک مشکل همیشگی در سراسر همه‌گیری بوده است چرا که در طی همه‌گیری شایعاتی مبنی بر اینکه تزریق واسکن کووید-۱۹ با ناباروری و اوتیسم مرتبط است در جهان پخش شد.

اکنون، محققان دانشگاه ییل اظهار کرده‌اند که واکسن‌های مبتنی بر آران‌ای پیام‌رسان کووید-۱۹ هیچ تاثیری بر باروری یا پیامدهای بارداری ندارند.

یافته‌های این مطالعه نشان می‌دهد که این واکسن‌ها آنتی بادی‌های زیادی که می‌تواند باروری را کاهش دهد، تولید نمی‌کنند. وقتی در طول این مطالعه محققان به گروهی از موش‌های باردار واکسن مبتنی بر آر ان ای پیام‌رسان تزریق کردند، هیچ عارضه جانبی مشاهده نکردند و فرزندان آنها نیز کاملا سالم به دنیا آمدند.

"آکیکو ایوازاکی"(Akiko Iwasaki) نویسنده ارشد این مطالعه و پروفسور ایمونوبیولوژی و زیست شناسی مولکولی، سلولی و تکاملی گفت: یافته‌های این مطالعه شواهد بیشتری ارائه می‌کند که گویا آن است که واکسن‌های مبتنی بر آر ان ای پیام رسان موجود برای زنان باردار و کسانی که قصد باردار شدن دارند، بی‌خطر هستند.

محققان این تحقیق را برای کمک به کاهش نگرانی‌های بسیاری از زنان در مورد واکسن کووید و بارداری انجام دادند. به عنوان مثال، یک نظریه تا حدی مشهور این است که این واکسن‌ها ممکن است با افزایش تولید آنتی بادی علیه سینسیتین-۱(syncytin-۱) باروری را کاهش دهند. طبق این نظریه، مقدار بیشتری از آن آنتی بادی می‌تواند در رشد جفت تداخل ایجاد کند و حتی از بارداری جلوگیری کند.

با این حال، محققان دانشگاه ییل پس از بررسی نمونه‌های خون گرفته شده از زنان واکسینه شده و واکسینه نشده دریافتند سطوح یکسانی از آنتی بادی‌های ضد سینسیتین-۱ در هر دو گروه وجود دارد. علاوه بر این، محققان هیچ مدرکی مبنی بر وجود چنین آنتی‌بادی‌هایی در افرادی که با واکسن‌های آر ان ای پیام رسان کووید یا واکسن‌های غیرفعال شده کووید-۱۹ واکسینه شده‌اند، مشاهده نکردند.

نظر محققان در مورد ارتباط واکسن با اختلالات مادرزادی

یکی دیگر از نگرانی‌های رایج مرتبط با واکسن در رابطه با بارداری، اختلالات مادرزادی است. برای رفع این نگرانی نیز محققان دوز زیادی از واکسن‌های مبتنی بر آر ان ای پیام رسان را به موش‌های باردار تزریق کردند و سپس سلامت مادر و جنین را بررسی کردند. هیچ عارضه جانبی منفی در سلامتی موش‌های باردار مشاهده نشد و جنین‌های آنها نیز هیچ نقص فیزیکی یا محدودیت‌های غیرعادی را در حین رشد تجربه نکردند. علاوه بر این، آزمایشات جنین‌های موش‌های باردار واکسینه شده نیز سطوح بسیار بالاتری از آنتی‌بادی‌های کروناویروس سندرم حاد تنفسی ۲ را نشان داد.

در مجموع نویسندگان مطالعه به این نتیجه رسیدند که هم زنان باردار و هم زنانی که امیدوارند در آینده نزدیک باردار شوند، نباید نگران تزریق واکسن کووید-۱۹ باشند. به گفته نویسندگان این مطالعه، هیچ مدرکی مبنی بر اینکه این واکسن‌ها بارداری را پیچیده می‌کنند، وجود ندارد.

ایوازاکی در پایان افزود: زنان باردار واکسینه نشده در مقایسه با زنان باردار واکسینه شده در معرض خطر عواقب شدید عفونت‌های کووید-۱۹ از جمله بستری شدن در بیمارستان و بستری شدن در بخش مراقبت‌های ویژه و خطر زایمان نوزاد نارس یا مرده‌زایی قرار دارند.

یافته‌های این مطالعه در مجله "PLoS Biology" منتشر شده است.

منبع: ايسنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها