زنان باردار باید دوز تقویت کننده واکسن کرونا را دریافت کنند

بررسی جدید پژوهشگران آمریکایی، ضرورت دریافت دوز تقویت‌کننده واکسن کووید-۱۹ را برای زنان باردار نشان می‌دهد.

زنان باردار باید دوز تقویت کننده واکسن کرونا را دریافت کنند

به گزارش نیوز مدیکال نت، پژوهشگران "موسسه راگون"(Ragon Institute) آمریکا، تأثیر دوز تقویت‌کننده واکسن "کروناویروس سندروم حاد تنفسی ۲"(SARS-CoV-2) را در زنان شیرده و باردار ارزیابی کرده‌اند.

زنان باردار به طور قابل توجهی نسبت به بیماری کووید-۱۹ حساس هستند زیرا بیشتر از دیگران در معرض ابتلا به نوع شدید بیماری و پیامدهای نامطلوب ناشی از آن مانند مرده‌زایی قرار دارند. به‌رغم توصیه‌های "کالج متخصصان زنان و زایمان آمریکا"(ACOG) و "مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌"(CDC) برای واکسیناسیون زنان باردار، پوشش واکسیناسیون کووید-۱۹ آنها کمتر از سایر جمعیت بزرگسال است.

پژوهش‌های پیشین نشان داده‌اند که واکسن‌های کووید-۱۹ مبتنی بر آران‌ای پیام‌رسان، ایمنی‌زایی قابل توجهی در زنان شیرده و باردار ایجاد می‌کنند. شرح کامل واکنش‌های ایمنی نسبت به واکسیناسیون کووید-۱۹ در زنان شیرده و باردار نشان داد که اتصال گیرنده "قطعه کریستالیزه‌شونده"(Fc) کاهش می‌یابد. این داده‌ها حاکی از پیشرفت یک واکنش ایمنی در برابر کروناویروس در گروه‌های باردار هستند. با وجود این، مشخص نبود که آیا همه گروه‌ها به ویژه زنان شیرده و باردار، به واکسن تقویت‌کننده پاسخ خواهند داد یا خیر.

پژوهشگران در این پروژه، ایمنی هومورال حاصل از دوز تقویت‌کننده واکسن‌های کروناویروس مبتنی بر آران‌ای پیام‌رسان را در ۶۳ شرکت‌کننده شامل زنان شیرده، باردار و غیرباردار همسن بررسی کردند.

افراد واجد شرایط، زنان شیرده، باردار و غیر باردار بین ۱۸ تا ۴۵ سال بودند. همه شرکت‌کنندگان، با دوز تقویت‌کننده واکسن کووید-۱۹ مبتنی بر آران‌ای پیام‌رسان بین اوت تا دسامبر ۲۰۲۱ واکسینه شدند. نمونه خون همه داوطلبان، چهار هفته پس از تزریق دوز تقویت‌کننده و هنگام زایمان گرفته شد.

نتایج این پژوهش نشان داد که تزریق دوز تقویت‌کننده واکسن کووید-۱۹ در بارداری، به افزایش سطح پادتن "ایمونوگلوبولین جی۱" (IgG1) مختص سویه اُمیکرون منجر می‌شود. زنان شیرده و باردار، سطوح ایمونوگلوبولین جی۱ و تراکم خنثی‌کننده مشابه با زنان غیرباردار را داشتند.

پاسخ ایمنی به تزریق دوز تقویت‌کننده در زنان باردار نسبت به زنان غیرباردار، تغییرات ظریفی را در اتصال به گیرنده Fc و الگوهای پادتن نشان داد.

ارزیابی الگوهای پادتن به دست آمده از بند ناف و خون مادر پس از دوز تقویت‌کننده واکسن، ایمونوگلوبولین جی۱ ویژه کروناویروس را در بند ناف و خون مادر نشان داد.

یافته‌های این پژوهش نشان دادند که دریافت دوز تقویت‌کننده واکسن کووید-۱۹ مبتنی بر آران‌ای پیام‌رسان در دوران بارداری، به ایمنی هومورال ویژه، از جمله محافظت در برابر سویه اُمیکرون در نوزادان و مادران می‌انجامد.

این پژوهش به طور کلی نشان داد که تزریق دوز تقویت‌کننده واکسن کووید-۱۹ در زنان باردار ممکن است به تقویت ایمنی نوزادان و مادران در برابر کروناویروس کمک کند. علاوه بر این، پژوهشگران خاطرنشان کردند که ارزیابی این موضوع که آیا افزایش دوزهای تقویت‌کننده یا پلتفرم‌های مختلف واکسیناسیون می‌تواند پوشش اپی‌توپ را در بارداری افزایش دهد یا خیر، ضروری است.

منبع: ايسنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها