اولین دیدار ناسا با یک سیارک فلزی به تعویق افتاد

ناسا در روز سه‌شنبه(۲۴ مه) اعلام کرد که بروز یک مشکل نرم‌افزاری در فضاپیمای "سایکی"، پرتاب آن را حداقل تا ۲۰ سپتامبر(۲۹ شهریور) یعنی تقریباً هفت هفته دیرتر از زمان در نظر گرفته شده قبلی برای پرتاب در تاریخ ۱ اوت، به تعویق انداخته است.

اولین دیدار ناسا با یک سیارک فلزی به تعویق افتاد

به گزارش اسپیس، سخنگوی این آژانس فضایی به اسپیس گفت: بروز یک مشکل باعث شده که نتوان عملکرد طبق برنامه‌ی نرم‌افزار کنترل کننده فضاپیما را تایید کرد. این سخنگو بدون اشاره به علت بروز این مشکل خاص یا نحوه اصلاح آن، اضافه کرد که گروه مسئول در تلاش برای شناسایی و اصلاح مشکل هستند.

بر اساس توئیتی از "لیندی الکینز-تانتون"(Lindy Elkins-Tanton) دانشمند سیاره‌شناسی و محقق اصلی این مأموریت در دانشگاه ایالتی آریزونا، در روز ۲۳ مه، پنجره‌های زمانی این پرتاب نیز برای انتشار عمومی آماده نیست. "الکینز تانتون" در پاسخ به سوالی در مورد پنجره زمانی پرتاب گفت: هنوز عمومی نشده است، ما در حال کار بر روی آن هستیم. اگرچه او خاطرنشان کرد که این تاخیر بر تاریخ به مقصد رسیدن فضاپیما تأثیری نخواهد داشت.

"سایکی" قرار است ۹ ماه پس از پرتاب، از کنار مریخ بگذرد تا سرعت خود را افزایش دهد و در سال ۲۰۲۶ به سیارک مورد نظر خود، که آن‌ هم "سایکی" نامیده می‌شود، برسد. این اولین ماموریت ناسا به یک سیارک فلزی خواهد بود.

کاوشگر "سایکی" به تازگی مجموعه‌ای از فرآیندها را در آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا(JPL) گذرانده و با قرار گرفتن در معرض خلاء، شرایط الکتریکی و مغناطیسی و تشعشعات، تاییدیه سلامت دریافت کرده است.

"رندی لیندمان"(Randy Lindemann)، مهندس آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا که بر آزمایش دینامیک این کاوشگر نظارت داشته است در بیانیه‌ای در ماه آوریل گفت: آزمایش‌ها نشان می‌دهد که فضاپیما شرایط مناسب برای پرواز ایمن را دارد.

ناسا، "سایکی" را در ماه ژانویه سال ۲۰۱۷ همراه با ماموریتی به نام "لوسی"(lucy) برگزید. "لوسی" در ماه اکتبر سال ۲۰۲۱ به فضا پرتاب شد و قرار است از تروجان سیاره‌ی مشتری بازدید کند. هر دو مأموریت، مأموریت‌های علمی سیاره‌ای در دسته‌ی "برنامه دیسکاوری"(Discovery) هستند. برنامه دیسکاوری ناسا نام مجموعه‌ای از برنامه‌های کم‌هزینه‌ است که تمرکز اصلی آن بر روی مأموریت‌های علمی و فضایی ایالات متحده آمریکا در راستای کاوش منظومه شمسی است.

در ابتدا قرار بود "سایکی" در سال ۲۰۲۳ به فضا پرتاب شود و در سال ۲۰۳۰ به سیارک همنام خود برسد، اما ناسا بعداً تصمیم گرفت این پرتاب را یک سال جلو بیاندازد.

"سایکی" وظیفه بررسی این سیارک را حداقل به مدت ۲۱ ماه دارد تا درباره اینکه چگونه سیارک‌های فلزی کمیاب ممکن است در شکل‌گیری سیاره‌ها نقش داشته باشند، اطلاعات بیشتری کسب کند.

منبع: ايسنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • ناشناس
    0

    دم سپاه گرم دلم خنک شد یونان ها بفهمند چیزی که عوض داره گله نداره نفتشاان را خالی کنید بفرستید بروند من حاظرم تهش رو انگشت بکشم و با کهنه تمیز کنم ته نفتکش رو

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها