شناسایی ژنی در ۱۰۰ ساله‌ها که فرآیند پیری را کُند می‌کند

یک نوع ژن نادر در افرادی که بیش از ۱۰۰ سال عمر کرده‌اند شناسایی شده است و به نظر می‌رسد که این ژن فرآیندهای اساسی پیری را کُند می‌کند.

شناسایی ژنی در ۱۰۰ ساله‌ها که فرآیند پیری را کُند می‌کند

به گزارش نیوساینتیست، محققانی که این تحقیقات را انجام داده‌اند می‌گویند که یافته‌های آن‌ها می‌تواند تلاش‌ها برای تولید داروهای ضدپیری را بهبود بخشد.

مطالعات متعدد بر روی حیوانات نشان داده است که فعالیت پروتئینی به نام سیتروئین ۶(SIRT۶) به شدت با طول عمر زیاد ارتباط دارد.

"ورا گوربونوا"(Vera Gorbunova) از دانشگاه روچستر در نیویورک و همکارانش به دنبال یافتن گونه‌هایی از ژن سیتروئین ۶ هستند که طول عمر انسان را افزایش می‌دهد.

آنها توالی ژنوم ۵۰۰ فرد ۱۰۰ ساله را با ۵۰۰ فرد دیگر که در خانواده‌ای با طول عمر معمول زندگی می‌کردند، مقایسه کرده و دریافتند که یک درصد از افراد ۱۰۰ ساله دارای نوع متفاوتی از ژن به نام centSIRT۶ هستند که در ۰.۵ درصد از گروه شاهد وجود دارد.

اگرچه این اعداد برای قابل توجه بودن از نظر آماری بسیار کوچک هستند اما در یک پایگاه داده بزرگ‌تر متشکل از ۱۵۰ هزار نفر با پیشینه‌های قومی مختلف، مشخص شد که احتمال بالاتری از وجود ژن نوع centSIRT۶ در افراد با طول عمر بیشتر وجود دارد.

"گوربونوا" می‌گوید که اگر بتوان این ژن‌ها را ایجاد کرد، داروهایی که اثرات سیتروئین ۶ را مهار می‌کنند ممکن است بتوانند تا حدودی فرآیند پیری را معکوس کنند.

او افزود: ما شاهد علایمی بودیم که نشان می‌دهد سیتروئین ۶ می‌تواند باعث جوانسازی شود.

منبع: ايسنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها