پایدارسازی ذرات نانو در آب و روغن با محصول دانش بنیان ممکن شد

یک شرکت دانش‌بنیان محصولی طراحی کرده است که به‌عنوان دستگاه پایه‌ای برای کاربردهای نانو و پایدارسازی ذرات نانو در آب و روغن استفاده می‌شود.

پایدارسازی ذرات نانو در آب و روغن با محصول دانش بنیان ممکن شد

به گزارشی از معاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری، علیرضا شهیدی، مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان با بیان اینکه دستگاه همگن‌ساز مافوق صوت دو مدل آزمایشگاهی و صنعتی دارد، گفت: این محصول به‌عنوان دستگاه پایه‌ای برای کاربردهای نانو از قبیل تولید ذرات نانو و استفاده از آن کارکرد دارد.

وی بیان کرد: دستگاه همگن‌ساز مافوق صوت یا هموژنایزر التراسونیک یک همزن خیلی قوی است که می‌تواند از ذرات نانو در آب و روغن مخلوط پایدار درست کند و باعث تسریع واکنش‌های شیمیایی شود.

شهیدی اظهار داشت: هموژنایزر التراسونیک ۲۰۰ وات یک دستگاه در مقیاس کوچک و آزمایشگاهی است که برای کاربردهای با حجم کم، پنج تا ۵۰ سانتی‌متر مکعب طراحی و تولید شده است. این دستگاه در فرکانس کاری ۲۰ کیلوهرتز تنظیم شده است و قابلیت اعمال توان‌های خروجی متفاوت با شدت‌های مختلف را دارد.

مدیرعامل این شرکت دانش بنیان گفت: محصول ۴۰۰ وات نیز یک دستگاه در مقیاس کوچک و آزمایشگاهی است، اما با آن می‌توان پروژه‌های عظیم و بزرگ و ایده‌های جدید و خلاقانه را به حقیقت و اجرا نزدیک کرد. این دستگاه هم در فرکانس کاری ۲۰ کیلوهرتز تنظیم شده و قابلیت اعمال توان‌های خروجی متفاوت را با شدت‌های مختلف دارد.

وی افزود: یکی از روش‌هایی که امروزه مورد توجه پژوهشگران، اندیشمندان و صنعتگران قرار گرفته است، استفاده از قدرت و انرژی امواج مافوق صوت برای تولید مواد نانومتری، تهیه دوغاب‌های پایدار، مخلوط کردن مواد با یکدیگر، استخراج عصاره‌های گیاهی است.

شهیدی گفت: این محصول با توجه به نیازهای صنعتی مشتریان طراحی و ساخته شده است. همچنین این شرکت دستگاه‌هایی با توان‌های ۱۲۰۰ و ۲۰۰۰ وات تولید کرده و هموژنایزر التراسونیک ۲ هزار وات بر اساس فرکانس ۲۰ کیلوهرتز و به‌صورت راکتور و پیوسته طراحی و ساخته است که از جمله کاربردهای آن همگن‌سازی، استخراج گیاهان دارویی، تولید بیودیزل، گوگردزدایی از گازوئیل و دیگر موارد تخصصی است. 

وی ادامه داد: این محصول قیمت پایین‌تری نسبت به نمونه‌های خارجی دارد و کیفیت آن در حد رقابت است. دستگاه همگن‌ساز مافوق صوت به کشورهای چین، ازبکستان، آمریکای جنوبی و بولیوی صادر شده و در کنار صرفه‌جویی ارزی حدود ۴۰هزار دلار نیز ارزآوری به همراه داشته است. 

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان با بیان اینکه این محصول باعث تولید مقاله‌های زیادی شده است، افزود: تقریباً در تمام پروژه‌های نانو از این محصول استفاده می‌شود و خیلی از دانشجوها به‌واسطه این دستگاه توانسته‌اند پروژه‌های دکتر و فوق‌لیسانس خود را انجام دهند.

منبع: ایرنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها