درمان زخم پای دیابتی با دانش ایرانی/ تجاری‌سازی ۴ نسل از دستگاه نوار قلب

یکی از شرکتهای دانش‌بنیان موفق به ساخت دستگاهی برای زخم پای دیابتی شده که در مدت کوتاهی این زخم‌ها را بهبود می‌دهد. تجاری‌سازی چهار نسل از دستگاههای نوار قلب از دیگر دستاوردهای این شرکت بوده است.

درمان زخم پای دیابتی با دانش ایرانی/ تجاری‌سازی ۴ نسل از دستگاه نوار قلب

این شرکت دانش بنیان مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران از سال ۱۳۸۶ فعالیت خود را در حوزه تجهیزات پزشکی بیمارستانی آغاز کرده و در سال ۱۳۹۱ اولین دستگاه نوار قلب (الکتروکاردیوگرافی) ۶ کاناله خود را به بازار عرضه کرده است. عمده فعالیت این شرکت در بخش بازرگانی، واردات تجهیزات حوزه پزشکی و در بخش تولید، بر دستگاه الکتروکاردیوگراف متمرکز بوده است. علاوه بر این محصول، به طراحی و تولید محصولات دیگری از جمله دستگاه الکتروشوک اتوماتیک و هولترمانیتورینگ قلب نیز پرداخته است. محققان این شرکت، اخیراً بر روی ساخت یک دستگاه جدید برای درمان زخم پای دیابتی، فعالیت دارند.

علی حیدرنژاد، مدیر تحقیق و توسعه این شرکت با اشاره به عرضه مدل‌های دیگری از دستگاه الکتروکاردیوگرافی گفت: دستگاه نوار قلب تک کاناله، سه کاناله و دوازده کاناله را یا تولید کردیم و یا در حال توسعه آنها هستیم. همچنین دستگاه الکتروشوک اتوماتیک (AED) از جمله دیگر محصولات جدید است که علاوه بر آن موفق به طراحی و توسعه دستگاه هولترمانیتور نیز شده‌ایم. این دستگاه به بیمار متصل می‌شود و بیمار به منزل مراجعه می‌کند و طی ۲۴ یا ۴۸ ساعت از بیمار نوار قلب گرفته می‌شود.

حیدرنژاد درباره ساخت دستگاه « PCبیس» خاطرنشان کرد: این دستگاه، همان دستگاه نوار قلب است که به کامپیوتر متصل می‌شود و با گرفتن نوار قلب، می‌توان آن را بر روی کاغذ A4 پرینت گرفت. ضمن آنکه در این روش ذخیره‌سازی داده‌ها راحت‌تر خواهد بود و اتصال به سیستم‌های بیمارستانی برای سهولت در ذخیره‌سازی، امکان‌پذیر است.

مدیر تحقیق و توسعه این شرکت در ادامه سخنان خود به طراحی و ساخت دستگاه «پایا» نیز اشاره کرد و گفت: این دستگاه که به منظور درمان زخم‌های پای دیابتی طراحی شده، مراحل اخذ مجوز از وزارت بهداشت را طی می‌کند. پای افراد مبتلا به دیابت، دچار نوعی زخم می‌شود که درمان آن بیش از یک ماه زمان نیاز دارد، ولی این دستگاه از طریق تحریک الکتریکی موجب می‌شود که روند درمان زخم کوتاه‌تر شود.

وی تصریح کرد: اگر درمان زخم پای دیابتی با استفاده از پانسمان‌های ویژه به سه تا چهار ماه زمان نیاز داشته باشد، این دستگاه روند درمان را کوتاه‌تر خواهد کرد. مدت زمان بهبود زخم با استفاده از پانسمان‌های معمولی و استفاده از این دستگاه به یک ماه تا یک ماه و نیم کاهش می‌یابد.

به نقل از روابط عمومی دانشگاه تهران، تاکنون ۴ نسل از دستگاه‌های نوار قلب تولید شده در این شرکت تجاری‌سازی شده‌اند. دستگاه دوازده کاناله الکتروشوک و هولتر در حال تحقیق و توسعه است و به زودی نمونه اولیه دستگاه الکتروشوک به بازار عرضه خواهد شد. این نکته نیز حائز اهمیت و یادآوری است که برای محصولات تولیدی این شرکت، استاندارد CE دریافت شده است.

منبع: ایسنا

46

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها