عوارض نادر برخی واکسن‌های کرونا/ شناسایی دلیل احتمالی لختگی خون پس از تزریق

گروهی از دانشمندان بر این باور هستند که دلیل احتمالی لختگی خون در گروه اندکی از افراد را پس از تزریق واکسن‌های «آسترازنکا» و «جانسون اند جانسون» یافته‌اند.

 عوارض نادر برخی واکسن‌های کرونا/ شناسایی دلیل احتمالی لختگی خون پس از تزریق

نتیجه تحقیق پژوهشگران در این باره که در نشریه «سایِنس اَدوَنسِز» (Science advances) منتشر شده است نشان می‌دهد که لختگی خون پس از تزریق برخی از انواع واکسن‌های کرونا ممکن است با آدنوویروس‌های مورد استفاده در واکسن‌ها در ارتباط باشد.

این آدنوویروس‌ها حامل اطلاعات ژنتیکی به داخل سلول هستند. امری که در نهایت به واکنش سیستم ایمنی بدن و تولید پادتن در برابر بیماری «کووید ۱۹» می‌انجامد.

به گفته دانشمندان نوعی از آدنوویروس (ChAdOx1) که در واکسن آسترازنکا مورد استفاده قرار گرفته است در موارد نادر به پروتئین «پی اف ۴» (PF4) می‌چسبد و منجر به واکنش ناخواسته سیستم ایمنی بدن می‌شود. این واکنش احتمالا باعث می‌شود که پادتن‌ها هم به این پروتئین بچسبند و لختگی خون شکل بگیرد.

شماری از کشورهای اروپایی چند ماه پیش استفاده از واکسن آسترازنکا را به دلیل دریافت گزارش‌هایی مبنی بر لختگی خون افراد واکسینه‌شده متوقف کردند.

دانشمندان معتقدند که لختگی خون پس از تزریق برخی از انواع واکسن کرونا بسیار به ندرت روی می‌دهد. به گفته آنها تنها خون افرادی لخته می‌شود که در بدنشان زنجیره‌ای از رویدادهای پیچیده پس از تزریق واکسن رخ می‌دهد.

منبع: یورونیوز
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • ناشناس
    0

    من پرستار هستم و بعد از حدود دو سال مقاومت ، ماقبل مجبور شدم برم مثل گوسفند این واکسن اشغالهاشونو بهم تزریق کردن . من اوایل فکر میکردم فقط بهشت بردنشون اجباریه ! الان فهمیدم کلا برده ایمو گرفتار یک سری مدیر .....

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها