کشف یک سلول جدید در قلب

دانشمندان گونه‌ جدیدی از سلول را در قلب کشف کرده‌اند که در تنظیم ضربان و ریتم آن نقش دارد.

کشف یک سلول جدید در قلب

به گزارش نیواطلس، این سلول‌ها "نکسوس گلیا"(nexus glia) نامیده شده‌اند و به نظر می‌رسد به تنظیم ضربان قلب و ریتم قلبی کمک می‌کنند و به گفته‌ی محققان می‌توانند درک جدیدی از نارسایی‌ و بیماری‌های قلبی ارائه کنند.

سلول‌های گلیال در مغز و سیستم عصبی یافت می‌شوند و از نورون‌ها پشتیبانی می‌کنند. این سلول‌ها را می‌توان در اندام‌های اصلی که سیستم عصبی محیطی در آنها گسترس می‌یابد نیز یافت اما تاکنون هیچ سلول گلیالی در قلب یافت نشده بود. بنابراین در این مطالعه جدید محققان دانشگاه نوتردام به دنبال این سلولها در قلب گشتند.

آنها هنگام بررسی قلب گورخرماهی سلول‌هایی شبیه به آستروسیت‌ها که نوعی سلول گلیال هستند، یافتند. آستروسیت‌ها در مغز یافت می‌شوند. در ادامه تحقیقات آنها موفق به کشف این سلول‌ها در قلب موش‌ها و انسان‌ها شدند. این سلول‌ جدید که نکسوس گلیا نامیده شده است در مجرای خروجی قلب(بخشی از مسیری که خون برای خروج از قلب طی می‌کند) قرار دارند.

مطالعات بعدی نشان داد که نکسوس گلیا نقش مهمی در تنظیم ریتم و ضربان قلب ایفا می‌کند. زمانی که محققان این سلولها را از قلب حیوانات خارج کردند، ضربان قلب آن‌ها افزایش یافت و در حیواناتی که با مهندسی ژنتیک تولید سلول‌های گلیال در آنها متوقف شده بود، ضربان قلب نامنظم شد.

محققان می‌گویند که این یافته‌ها در برخی از نارسایی‌های قلبی اهمیت دارند. از جمله این نارسایی‌ها می‌توان به ضربان نامنظم و تپش شدید قلب اشاره کرد. بسیاری از نقص‌های مادرزادی در مجرای خروجی قلب قرار دارد. سلول‌های نکسوس گلیا نیز در این مکان یافت شده است.

"کودی اسمیت"(Cody Smith) محقق اصلی این مقاله می‌گوید: ما عملکرد دقیق این سلول‌ها را نمی‌دانیم اما از آن جا که حذف آن‌ها باعث افزایش ضربان قلب می‌شود می‌توان گفت که به برخی از نارسایی‌های قلبی مرتبط هستند. ما مطالعه این سلول‌ها را ادامه می‌دهیم.

این مطالعه در مجله‌ی PLOS Biology منتشر شده است.

منبع: ايسنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها