دانشمندان هشدار می‌دهند

پای تبلیغات به خواب‌ مردم باز می‌شود!

محققان و متخصصین حوزه خواب در مورد یک روش جدید بازاریابی هشدار داده‌اند و آن تزریق تبلیغات به رویاها است.

پای تبلیغات به خواب‌ مردم باز می‌شود!

به گزارش فیوچریزم، سه محقق از دانشگاه هاروارد، موسسه فناوری ماساچوست و دانشگاه مونترال مقاله‌ای در مورد هک کردن رویاها در مجله‌ی Aeon منتشر کردند و هشدار دادند که بر طبق بررسی‌های اخیر، ۷۷ درصد از بازاریابان قصد دارند از فناوری تبلیغات در خواب طی سه سال آینده استفاده کنند.

محققان نوشتند:‌ شرکت‌های بازاریابی آشکارا در حال آزمایش روش‌های جدیدی برای هدایت خریدارها از طریق خواب و رویا هستند. دستکاری رویاها برای منافع تجاری به سرعت در حال تبدیل شدن به واقعیت است.

دستکاری رویا وضعیتی است که در آن یک محرک پیش یا در حین خواب بر محتوای رویای فرد اثر می‌گذارد و از طریق دستگاههای پوشیدنی امکان پذیر است.

دو نفر از محققان این مقاله پیش از این بر دستگاهی کار می‌کردند که برای برقراری ارتباط در طول خواب طراحی شده بود و می‌توانست رویای افراد را "هک" کند.

یکی از نگرانی‌های به خصوص محققان در مورد یک کمپین تبلیغاتی بود که مردم را به شرکت در مطالعه‌ای موسوم به "دستکاری هدفمند رویا" دعوت می‌کرد.

این سه محقق اوایل سال جاری در نامه‌ای سرگشاده شرکت‌های تبلیغاتی که قصد داشتند رویای افراد را "هک"‌ کنند مورد انتقاد قرار دادند. ۴۰ دانشمند دیگر نیز این سند را امضا کردند. نویسندگان این مقاله همچنین خاطرنشان کردند که کمیسیون فدرال تجارت که بر تبلیغات در ایالات متحده نظارت دارد باید قوانین خود را به روزرسانی کرده و در برابر پیام‌های پنهان در تبلیغات بایستد و دستکاری رویا را ممنوع کند.

به گفته‌ی نویسندگان، پیش از آن که دیر شود باید اقدام کنیم زیرا اگرچه دستکاری رویا کاربردهایی برای درمان اختلال اضطراب پس از سانحه دارد اما شرکت‌های فناوری که ساعت‌های هوشمند، اپلیکیشن و ابزارهای پوشیدنی تولید می‌کنند و می‌توانند بر خواب ما نظارت کنند امکان فروش این داده‌ها را دارند و قادرند به این وسیله رویاها را دستکاری کنند.

و از همه بدتر آن است که شما چیزی به خاطر نمی‌آورید. محققان برای توضیح بیشتر این موضوع به مطالعه‌ای اشاره کردند که در آن افراد سیگاری هنگام خواب در معرض ترکیبی از بوی بد و بوی سیگار قرار گرفتند. مصرف سیگار در این افراد کاهش یافت اما آن‌ها چیزی به خاطر نمی‌آوردند.

به طور کلی این هشداری برای کنترل این فناوری است پیش از آن که تکمیل شود. آن چه در آینده رخ خواهد داد بستگی به اقدامات ما برای محافظت از رویاهایمان دارد.

منبع: ايسنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها