احتمال درمان سرطان با مهار فعالیت یک آنزیم

پژوهشگران آمریکایی در بررسی جدید خود دریافته‌اند که شاید با مهار فعالیت یک آنزیم بتوان از پیشروی سرطان جلوگیری کرد.

احتمال درمان سرطان با مهار فعالیت یک آنزیم

به گزارش وب‌سایت رسمی "کالج پزشکی بیلور"(BCM)، گروهی از دانشمندان، شواهد جدیدی را کشف کرده‌اند که نقش آنزیم "MAPK6" را در تشدید سرطان نشان می‌دهند. این پژوهش نشان می‌دهد که MAPK6 با فعال کردن مسیر موسوم به "AKT" که یک مکانیسم شناخته‌شده سلولی تقویت‌کننده سرطان است، پیشروی سرطان را افزایش می‌دهد. یافته‌های این پژوهش نشان می‌دهند درمان‌هایی که در فعالیت MAPK6 دخالت می‌کنند، ممکن است یک روش درمانی موثر را برای سرطان ارائه دهند.

دکتر "فنگ یانگ"(Feng Yang)، از پژوهشگران این پروژه گفت: پژوهش‌هایی که در مورد نقش MAPK6 در سرطان انسانی انجام شده‌اند، نتایج غیرقطعی را به همراه داشته‌اند. برخی از پژوهش‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که MAPK6 به پیشروی سرطان منجر می‌شود؛ در حالی که برخی از پژوهش‌های دیگر، اثر معکوس را نشان می‌دهند. ما در پژوهش خود، نقش MAPK6 را در چندین سلول سرطانی و مدل‌های حیوانی این بیماری بررسی کردیم و همچنین، مکانیسم واسطه اثرات MAPK6 را مورد ارزیابی قرار دادیم.

یانگ و همکارانش، کار خود را با بررسی اثر بیان بیش از اندازه MAPK6 در سلول‌های اپیتلیال انسانی پروستات یا پستان که در آزمایشگاه پرورش یافته بودند، آغاز کردند.

یانگ ادامه داد: ما دریافتیم که بیان بیش از اندازه MAPK6 می‌تواند سلول‌های طبیعی را به سلول‌های مشابه تومور تبدیل کند. علاوه بر این، افزایش بیان MAPK6 در سلول‌های سرطانی پروستات، تخمدان، پستان و سلول‌های غیر کوچک ریه که پیشتر دارای سطوح پایین تا بالای MAPK6 بودند، به پیشروی بیشتر سلول‌های تومور منجر شد.

یافته‌های این پژوهش نشان می‌دهند که حذف MAPK6 از سلول‌های تومور می‌تواند رشد تومور را کاهش دهد. از بین بردن MAPK6 به صورت ژنتیکی توانست پیشروی چندین نوع سلول سرطانی را در آزمایشگاه به طور قابل توجهی کاهش دهد.

سپس پژوهشگران، مکانیسمی را که واسطه فعالیت‌های MAPK6 در تشدید سرطان است، بررسی کردند.

یانگ گفت: ما پیشتر دریافته بودیم MAPK4 که ارتباط نزدیکی با MAPK6 دارد، با فعال کردن مسیر AKT به پیشروی سرطان منجر می‌شود. ما در این پژوهش دریافتیم که MAPK6 می‌تواند AKT را برای شدید پیشروی سرطان فعال کند. هم MAPK4 و هم MAPK6 طی فرآیندی موسوم به "فسفریلاسیون"(phosphorylation)، یک گروه فسفات به AKT اضافه می‌کنند اما MAPK6، مکان متفاوتی را در AKT هدف قرار می‌دهد. این کار برای فعالیت تقویت‌کننده تومور MAPK6، ضروری است.

بررسی‌ها نشان داد که MAPK6، یک گروه فسفات را به قسمتی از AKT موسوم به "S473" اضافه می‌کند. این همان محلی است که توسط یک مجموعه پروتئین کیناز "mTOR" محرک سرطان موسوم به "mTORC2"، فسفریلاسیون را پشت سر می‌گذارد.

مهارکننده‌های کیناز برای mTOR در حال حاضر آزمایش‌های بالینی را پشت سر می‌گذارند تا توانایی آنها در کاهش پیشروی سرطان آزمایش شود. با وجود این، به نظر می‌رسد که با گذشت زمان، سلول‌های سرطانی در برابر این اثر بازدارنده مقاومت می‌کنند و به رشد خود ادامه می‌دهند. یافته‌های یانگ و همکارانش در آزمایشگاه نشان می‌دهند که اگرچه مهار فعالیت‌های MAPK6 و mTOR به طور جداگانه فسفوریلاسیون AKT و رشد سلول‌های سرطانی را کاهش می‌دهد اما مهار هر دو به طور همزمان، دستیابی به یک فعالیت قوی‌تر سرکوب‌کننده تومور را به همراه دارد.

یانگ اضافه کرد: یافته‌های ما نشان می‌دهند که مسیر AKT می‌تواند به طور مستقل توسط mTORC2 و MAPK6 فعال شود. بنابراین، ما باور داریم که مهار فعالیت mTORC2 به تنهایی، رشد سرطان را به طور موثر کنترل نمی‌کند زیرا در بسیاری از موارد، MAPK6 ممکن است کمبود فعالیت mTORC2 را با حفظ فعال‌سازی AKT و پیشروی سرطان جبران کند.

یافته‌های این پژوهش نشان می‌دهند که MAPK6، راهی برای فرار از اثر سرکوب‌کننده مهارکننده‌های mTOR را برای سلول‌های سرطانی فراهم می‌کند.

یانگ افزود: هنوز به بررسی بیشتری در این زمینه نیاز است اما ما باور داریم که ترکیب هر دو مهارکننده MAPK6 و mTOR ممکن است یک روش موثرتر و طولانی‌تر را برای کاهش پیشروی سرطان ارائه دهد.

این پژوهش، در مجله "Science Advances" به چاپ رسید.

منبع: ايسنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها