قارچ‌های دارویی می‌توانند کووید-۱۹ را درمان کنند؟

پژوهشگران آمریکایی در بررسی جدید خود به ارزیابی این موضوع پرداخته‌اند که آیا گیاهان و قارچ‌های دارویی می‌توانند به درمان کووید-۱۹ کمک کنند.

قارچ‌های دارویی می‌توانند کووید-۱۹ را درمان کنند؟

به گزارش وب‌سایت رسمی دانشگاه کالیفرنیا، سن دیگو، یک پژوهش جدید در حال ارزیابی این موضوع است که آیا قارچ‌های دارویی و گیاهان چینی، مزایایی برای درمان کووید-۱۹ شدید دارند یا خیر. این پژوهش که به سرپرستی "دانشکده پزشکی دانشگاه کالیفرنیا، سن دیگو"(UC San Diego School of Medicine) و "دانشگاه کالیفرنیا، لس آنجلس"(UCLA) و با همکاری "موسسه ایمنی‌شناسی لاجولا"(La Jolla Institute for Immunology) انجام شده است، نشان می‌دهد که پروژه موسوم به "قارچ‌ها و گیاهان چینی برای کووید-۱۹"(MACH-19)، در خط مقدم پروژه‌هایی قرار دارد که روش‌های پزشکی را با استفاده از استاندارد طلایی طب غربی یعنی آزمایش بالینی تصادفی، دو سو کور و کنترل شده با دارونما ارزیابی می‌کنند.

در حال حاضر، سه آزمایش در ۶۶ تا ۸۰ بیمار که آزمایش کووید-۱۹ آنها مثبت بوده و با نشانه‌های خفیف تا متوسط در خانه قرنطینه شده‌اند، در حال انجام شدن است. دو مورد از آنها، آزمایش‌های ایمنی بالینی فاز یک هستند که به تایید "سازمان غذا و داروی آمریکا"(FDA) رسیده‌اند و ترکیبات پژوهشی را برای درمان کووید-۱۹ حاد مورد بررسی قرار می‌دهند.

پژوهش در مورد قارچ‌ها برای درمان کووید-۱۹ که از دسامبر سال ۲۰۲۰ آغاز شد و قرار است تا دسامبر ۲۰۲۲ ادامه یابد، ایمنی و کارآیی قارچ‌های موسوم به "آگاریکون"(Agarikon) و "دم بوقلمون"(Turkey Tail) را مورد بررسی قرار می‌دهد.

پژوهش در مورد گیاهان چینی که از ژوئیه سال ۲۰۲۱ آغاز شد و نتیجه آن قرار است در دسامبر ۲۰۲۲ ارائه شود، ایمنی و کارآیی ۲۱ گیاه را بررسی می‌کند که در چین به صورت گسترده برای درمان کووید-۱۹ به کار می‌روند.

"گوردون ساکس"(Gordon Saxe)، پژوهشگر ارشد این پروژه گفت: ما امیدواریم که این درمان‌ها بتوانند نیاز به بستری شدن را کاهش دهند.

به گفته ساکس، این قارچ‌ها به دلیل سابقه طولانی کاربرد و اثر تقویت‌کننده سیستم ایمنی و ضد ویروسی آنها که اخیرا مشاهده شده است، انتخاب شده‌اند. یک پژوهش پیش‌بالینی که در مارس ۲۰۱۹ در مجله "Mycology" به چاپ رسید، نشان داد که آگاریکون می‌تواند ویروس‌هایی از جمله ویروس آنفلوانزای A زیرگروه H1N1، ویروس آنفلوانزای A زیرگروه H5N1 و تبخال را مهار کند. ساکس باور دارد که قارچ‌های دارویی، از تکثیر ویروس‌ها جلوگیری می‌کنند. او قصد دارد این نظریه را در فاز دوم آزمایش، در برابر کروناویروس ارزیابی کند.

وی افزود: قارچ‌ها این مزیت را دارند که همراه با ما تکامل یافته‌اند؛ بنابراین باکتری‌ها، ویروس‌ها و سایر قارچ‌ها، مانند انسان‌ها این قارچ‌ها را شکار می‌کنند. قارچ‌ها، راه‌های دفاعی بسیار خوبی را در برابر این آفات ایجاد کرده‌اند و ما باور داریم که وقتی آنها را می‌خوریم، راه‌های دفاعی به بدن ما منتقل می‌شوند.

سومین آزمایش در حال انجام شدن، آزمایش کنترل تصادفی محصول مبتنی بر قارچ برای افزایش واکنش ایمنی نسبت به واکسیناسیون کووید-۱۹ است. این آزمایش بررسی می‌کند که آیا همان قارچ‌های دارویی که هنگام واکسیناسیون ابتدایی کووید-۱۹ در کپسول قرار داده می‌شوند، می‌توانند پادتن‌ها و سایر موارد واکنش ایمنی را افزایش دهند. این پژوهش، در ژوئن ۲۰۲۱ آغاز شد و قرار است در ژوئن ۲۰۲۲ تکمیل شود.

ساکس گفت که گروه او در حال راه‌اندازی چهارمین آزمایشی است که بررسی می‌کند آیا قارچ‌های دارویی می‌توانند به عنوان یک ماده کمکی که واکنش ایمنی را تقویت می‌کند، اثری مشابه تقویت‌کننده واکسن کووید-۱۹ را ارائه دهند.

وی افزود: واکسن‌ها به تولید پادتن‌هایی منجر می‌شوند که می‌توانند ویروس را در خون از بین ببرند. قارچ‌ها نه تنها ممکن است تعداد این پادتن‌ها را افزایش دهند، بلکه می‌توانند به افزایش ایمنی سلول‌های تی در برابر سلول‌های آلوده به ویروس کمک کنند. علاوه بر این، از آنجا که قارچ‌ها به گیرنده‌های سلول‌های ایمنی انسان متصل می‌شوند، می‌توانند ایمنی ما را تعدیل کنند؛ بدین معنا که در برخی موارد، ایمنی را تقویت و در موارد دیگر آرام می‌کنند. و این ویژگی قارچ ممکن است عوارض جانبی مرتبط با واکسن را نیز کاهش دهد.

ساکس خاطرنشان کرد که گیاهان دارویی به پزشکان چینی کمک کرده‌اند تا ۳۰۰ بیماری همه‌گیر ثبت شده را مدیریت کنند. "پدانیوس دیوسکوریدس"(Pedanius Dioscorides)، داروشناس یونانی، آگاریکون را ۲۳۰۰ سال پیش برای درمان عفونت‌های ریوی تجویز کرد.

ساکس گفت: اگر این پژوهش موفقیت‌آمیز باشد، ممکن است راه را برای علاقمند شدن به بررسی سایر فرمول‌ها و روش‌های گیاه‌شناسی هموار کند.

انتظار می‌رود که اطلاعات ابتدایی آزمایش‌ها، تا پایان سال جاری ارائه شوند و داده‌های اثربخش، ظرف یک سال آماده باشند.

منبع: ايسنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها