سفیدترین رنگ جهان رکورد "گینس" را از آن خود کرد/ رنگی که استفاده از برق را در ساختمان‌ها کاهش می دهد

دانشمندان با ساخت یک رنگ فوق سفید توانسته‌اند به لطف اثر خنک کنندگی تابشی، استفاده از برق را در ساختمان‌ها کاهش دهند و ضمن جلوگیری از انتشار کربن دی اکسید، به معنای واقعی کلمه خانه‌ها را تنها با این رنگ خنک‌تر کنند.

سفیدترین رنگ جهان رکورد "گینس" را از آن خود کرد/ رنگی که استفاده از برق را در ساختمان‌ها کاهش می دهد

به گزارش آی‌ای، محققان دانشگاه "پردو"(Purdue) یک رنگ را به قدری سفید ساخته‌اند که پوشاندن یک ساختمان با آن می‌تواند نیاز به تهویه مطبوع در ساختمان را کاهش داده یا حتی از بین ببرد. در واقع این رنگ آن قدر سفید است که عنوان سفیدترین رنگ جهان را در کتاب رکوردهای گینس تصاحب کرد.

اواخر فروردین ماه بود که خبر از ساخت این رنگ فوق سفید توسط محققان دانشگاه "پردو" را گزارش کردیم، رنگی که تا ۹۸.۱ درصد نور را منعکس می‌کند.

محققان پس از آزمایش بیش از ۱۰۰ ماده بازتابنده مختلف برای این رنگ، سرانجام با استفاده از غلظت بسیار بالا از یک ترکیب شیمیایی به نام "باریم سولفات" که معمولاً برای ساخت کاغذ عکس و لوازم آرایشی سفید استفاده می‌شود، موفق به ساخت این رنگ شدند. آنها برای رسیدن به این رنگ فوق سفید، از میان این ۱۰۰ ماده مختلف، ۱۰ ماده را منتخب کردند و برای هر یک از آنها تقریباً ۵۰ فرمول مختلف را آزمایش کردند.

این تیم همچنین از طیف گسترده‌ای از اندازه‌های مختلف ذرات "باریم سولفات" در رنگ خود استفاده کردند که به آن اجازه داد طیف وسیع‌تری از نور را پراکنده کند، زیرا اندازه‌های مختلف، طول موج‌های مختلف نور خورشید را پراکنده می‌کند.

این رنگ از فرآیندی به نام "خنک کنندگی تابشی" استفاده می‌کند که در آن، جسم از طریق تابش حرارتی، حتی در زیر تابش مستقیم خورشید نیز گرما از دست می‌دهد.

این تنها فناوری نیست که در حال حاضر برای مهار این فرآیند در حال توسعه است. سال گذشته محققان دانشگاه "استنفورد" اعلام کردند که در حال ساخت "پنل‌های ضد خورشیدی" هستند که از خنک کنندگی تابشی برای برداشت انرژی در شب استفاده می‌کند.

"شیولین روان" استاد مهندسی مکانیک در دانشگاه "پردو" گفت: هنگامی که این پروژه را حدود هفت سال پیش آغاز کردیم، صرفه جویی در انرژی و مبارزه با تغییرات آب و هوایی را در ذهن داشتیم.

این تیم رنگ خود را طوری طراحی کردند که نور خورشید را از سطح ساختمان‌ها منعکس کند. این رنگ گرمای بسیار کمی از خورشید جذب می‌کند و حتی می‌تواند سطحی را که روی آن قرار گرفته، خنک کند و نیاز به تهویه و کولر را کاهش دهد. این یک گام بزرگ در جهت کاهش اثرات مضر سیستم‌های تهویه بر محیط زیست است، زیرا رنگ‌های بازتابی تجاری موجود در بازار امروز معمولاً بین ۸۰ تا ۹۰ درصد از نور خورشید را منعکس می‌کنند و سطوح را خنک نمی‌کنند.

این رنگ فوق سفید زیر نور شدید خورشید می‌تواند سطوح را ۱۳ درجه سانتیگراد خنک‌تر از محیط اطراف خود کند.

محققان "پردو" ادعا می‌کنند که پوشش یک سقف به مساحت تقریباً ۹۲ متر مربع با این رنگ، قدرت خنک کنندگی معادل ۱۰ کیلووات را فراهم می‌کند که به گفته "شیولین روان"(Xiulin Ruan)، قوی‌تر از تهویه مطبوع مرکزی است که در اکثر خانه‌های امروزی استفاده می‌شود.

از آنجا که تغییرات آب و هوایی باعث افزایش موج گرما در سراسر جهان شده است، راه حل‌های جدید برای کاهش فشار اضافی بر شبکه برق ناشی از استفاده از سیستم‌های تهویه مورد نیاز است.

محققان "پردو" می‌گویند، می‌توانند این رنگ را حتی سفیدتر کنند، اما فرمولی که در حال حاضر از آن استفاده کرده‌اند، تجاری‌ترین راه ممکن است. اگرچه محققان می‌گویند که می‌توانند به غلظت بیشتری برسند، اما آنها همچنین می‌گویند که افزودن بیش از حد ذرات "باریم سولفات" ممکن است باعث شکسته شدن رنگ یا جدا شدن آن از سطوح شود.

این رنگ فوق سفید محققان دانشگاه "پردو" این توانایی را دارد که اتکای ما به سیستم‌های تهویه را تا حد زیادی کاهش دهد. این یک نعمت بزرگ در مبارزه با تغییر اقلیم خواهد بود، زیرا تخمین زده می‌شود که کولرها روزانه میلیون‌ها تن کربن دی اکسید در سراسر جهان پخش می‌کنند که در صورت دست روی دست گذاشتن، تقاضای انرژی از تهویه مطبوع تا سال ۲۰۵۰ سه برابر خواهد شد و در پی آن انتشار کربن نیز افزایش خواهد یافت.

محققان می‌گویند، در حال حاضر با یک شرکت تجاری به توافق رسیده‌اند و به زودی این رنگ را به بازار عرضه خواهند کرد.

منبع: ایسنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها