همکاری ویروس و آنتی‌بیوتیک برای از بین بردن باکتری‌های مقاوم!

پژوهشگران فرانسوی و آمریکایی در بررسی جدید خود، ترکیبی از ویروس و آنتی‌بیوتیک را برای از بین بردن باکتری‌های مقاوم به کار گرفتند.

همکاری ویروس و آنتی‌بیوتیک برای از بین بردن باکتری‌های مقاوم!

به گزارش نیواطلس، ویروس‌ها گاهی اوقات می‌توانند به ما کمک کنند. پژوهش جدیدی که در "دانشگاه مونپلیه"(University of Montpellier) فرانسه و "دانشگاه پیتسبرگ"(University of Pittsburgh) آمریکا انجام شده است، نشان می‌دهد که ترکیبی از آنتی‌بیوتیک‌ها و یک ویروس قاتل باکتری می‌تواند باکتری‌های مضر را از بین ببرد.

هدف پژوهشگران از این پروژه، ارائه یک درمان جایگزین برای عفونت‌های ناشی از باکتری مقاوم به آنتی‌بیوتیک موسوم به باکتری "Mycobacterium abscessus" است. این باکتری می‌تواند به ریه‌های انسان به ویژه در افراد مبتلا به "فیبروز سیستیک"(cystic fibrosis) آسیب برساند.

پژوهشگران، آزمایش‌های خود را روی گورخرماهی‌هایی انجام دادند که به صورت ژنتیکی مهندسی شده بودند تا هم حامل جهش ژنتیکی عامل فیبروز سیستیک باشند و هم نحوه واکنش سیستم ایمنی بدن را نسبت به عفونت‌های باکتریایی شبیه‌سازی کنند.

۱۲ روز پس از اینکه ماهی‌ها در معرض باکتری قرار گرفتند، به عفونت‌های جدی مبتلا شدند و نهایتا تنها ۲۰ درصد از آنها زنده ماندند.

در مرحله بعد، به گروه جدیدی از ماهی‌ها، باکتریوفاژ تزریق شد که یک ویروس قاتل باکتری است. هنگامی که این ماهی‌ها در معرض باکتری قرار گرفتند، عفونت‌های کمتری نسبت به گروه نخست داشتند و میزان زنده ماندن آنها ۴۰ درصد بود. گروه دیگری از ماهی‌ها که با آنتی‌بیوتیک موسوم به "ریفابوتین"(Rifabutin) درمان شده بودند نیز نتایج مشابهی را در میزان زنده ماندن داشتند.

هنگامی که ماهی‌ها با هر دو روش تحت درمان قرار گرفتند، عفونت کمتری نسبت به سایر گروه‌ها داشتند و میزان زنده ماندن آنها ۷۰ درصد بود.

پژوهشگران امیدوارند که پس از آزمایش‌های بیشتر بتوانند این درمان را در انسان نیز به کار بگیرند.

این پژوهش، در مجله "Disease Models & Mechanisms" به چاپ رسید.

منبع: ایسنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها