ماسک ها تنها ۱۰ درصد از قطرات هواپخش بازدم را فیلتر می‌کنند!

محققان دانشگاه

ماسک ها تنها ۱۰ درصد از قطرات هواپخش بازدم را فیلتر می‌کنند!

به گزارش سای تک دیلی، آنها طی این مطالعه به نیاز جدی در استفاده گسترده از ماسک‌های صورت بهتر و اهمیت تهویه مناسب مکان‌های سربسته در دوران کووید-۱۹ اشاره کرده‌اند.

مهندسان دانشگاه واترلو به همین منظور با استفاده از یک مانکن آزمایشاتی را انجام دادند تا حالت یک فرد نشسته ماسک زده که در یک اتاق بزرگ نفس می‌کشد را شبیه‌سازی کنند.

نتایج مطالعات نشان داد که با وجود استفاده از ماسک‌های جراحی آبی یا پارچه‌ای، باز هم میزان قطرات هواپخش(قطرات حاصل از بازدم که بسیار کوچک هستند و به صورت معلق باقی می‌مانند و در هوا حرکت می‌کنند) در طول زمان به طور قابل توجهی افزایش یافته بود.

پروفسور "سرهی یاروسویچ"(Serhiy Yarusevych) مهندس مکانیک و مکاترونیک و رهبر این مطالعه گفت: در اینکه استفاده از هرگونه ماسک صورت برای محافظت از خود هنگامی که در نزدیکی دیگران در داخل یک محیط هستیم مفید است هیچ شکی نیست اما با این وجود در مورد تاثیر ماسک‌های مختلف در کنترل هواپخش‌ها تفاوت بسیار جدی وجود دارد.

در تحقیقات قبلی محققان نشان داده بودند که هواپخش‌های پراکنده در هوا که توسط افراد آلوده(حتی در خارج از محدوده فاصله اجتماعی دو متری که توسط مقامات توصیه شده است)، از منابع اصلی انتقال کروناویروس سندرم حاد تنفسی ۲ که باعث کووید-۱۹می‌شود، محسوب می‌شوند.

نتایج این مطالعه نیز نشان داد که اکثر ماسک‌های رایج به دلیل مشکلاتی مانند صحیح قرار نگرفتن روی صورت حدود ۱۰ درصد از قطرات هواپخش بازدم را فیلتر می‌کنند. هواپخش‎های باقیمانده نیز تغییر جهت داده و از قسمت بالایی ماسک که روی بینی قرار می‌گیرد سر در می‌آورند و بدون فیلتر به محیط باز می‌گردند.

در مقابل ماسک‌های باکیفیت‌تر و گران‌تر مانند N۹۵ و KN۹۵ بیش از ۵۰ درصد از هواپخش‌های بازدم را که می‌توانند در محیط‌های سربسته تجمع یافته و هنگام استنشاق توسط افراد دیگر پخش شده و به نوعی ویروس کووید-۱۹را پخش کنند، فیلتر می‎کنند.

به گفته یاروسویچ اثر بخشی بسیار بیشتر ماسک‌های N۹۵ و KN۹۵ در مقابل ماسک‌های پارچه‌ای و جراحی سبب می‌شود تا افراد به استفاده از آنها در محیط‌هایی مانند مدارس و محل کار روی آورند. به همین دلیل است که پزشکان از ماسک N۹۵ استفاده می‎کنند.

علاوه بر آن نتایج آزمایشات همچنین تاثیر مثبت سیستم‌های تهویه در اتاق را نیز نشان داد. به گفته محققان سیستم تهویه هوای مناسب نیز به اندازه استفاده از ماسک‌های مناسب در کاهش خطر انتقال بیماری موثر است.

منبع: ایسنا

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها