راهی برای غیرفعال کردن کروناویروس پیدا شد

گروهی از محققان موسسه علوم و فناوری مهندسی غلام اسحاق خان پاکستان در مطالعه اخیرشان اظهار کرده‌اند،

راهی برای غیرفعال کردن کروناویروس پیدا شد

دیود نورگسیل یا ال‌ئی‌دی(LED) یک منبع نور نیم‌رسانا است که با عبور جریان الکتریکی از آن، از خود نور ساطع می‌کند. از نور "ال ای دی‌ها" معمولاً برای استریل کردن استفاده می‌شود. برای مثال می‌توان از آن برای تمیز کردن مسواک برقی استفاده کرد.

حال محققان پاکستانی اظهار کرده‌اند می‌توان با آن به مبارزه با ویروس کرونا نیز پرداخت چرا که ال ای دی‌ها همچنین می‌توانند به غیرفعال کردن کروناویروس سندرم حاد تنفسی ۲ نیز کمک کنند.

در این مطالعه که در یک کنفرانس مجازی نیز مطرح شد، طارق جمیل، محمد عثمان، حبیب الله جمال و سبقت الله خان از موسسه علوم و فناوری مهندسی غلام اسحاق خان در پاکستان در مورد توسعه یک ال ای دی فرا بنفش برای غیرفعال کردن ویروس کرونا توضیح دادند.

محققان این مطالعه ال ای دی‌های فرا بنفش دور (UV-C LED) با طول موج ۲۲۲ نانومتر طراحی کرده‌اند که هم به دلیل غیرفعال کردن ویروس و هم به دلیل ایمن بودن و مضر نبودن برای پوست انسان گزینه مناسبی برای این کار است. آنها طراحی خود را بر اساس ماده "آلومینیوم گالیم نیترید" که بخشی از مجموعه‌ای از مواد به نام "III-nitrides" که کارآمد، ارزان و سازگار با محیط زیست هستند، انجام داده‌اند.

ال ای دی‌های فرابنفش III-nitride برای ضدعفونی تجهیزات پزشکی، تجهیزات حفاظتی شخصی و اقلام شخصی مانند تلفن و خودکارها مناسب هستند و می‌توانند به راحتی در برنامه‌های بالینی مورد استفاده قرار گیرند. اگرچه در حال حاضر نیز از این روش برای مبارزه با ویروس کرونا استفاده می‌شود اما روش این محققان به گونه‌ای است که کارایی روش را افزایش داده است.

جزییات این مطالعه در کنفرانس مجازی "ذخیره و حفاظت از انرژی" که ۴ تا ۶ اوت ۲۰۲۱ برگزار شد، مطرح شد.

منبع: ایسنا

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 14
  • دن کیشوت
    0

    نوابغ علمی سپاه هم قابلمه اختراع کردند.

    نظرات شما -
    • وطن دوست
      0

      خجالت بکش عامو

    • یکی از مردم
      0

      خیلی باحال بود کلی خندیدم

    • محمد
      0

      از اسمت مشخصه فهمت در چه حده

    • Mohsen
      0

      قابلمه کرونا کش اینها فقط میتونن با موشک هواپیمای خودمون بزنن 176 نفر بکشن و خجالتم نکشن

  • منصور
    0

    آره باید هر کسی یه مهتابی به خودش فرو ببره تا از کرونا محافظت کونه

  • واقع بین
    0

    دوساله هرچند ماه یکبار چندتا مثلا دانشمند ازیک کشوری میان ومیگن ایندفه دیگه داروی کرونا راکشف کردیم بعد چندروز هم دیگه سروصداش میخوابه. شایداین خودش یه نوع سیاسته.!!!!!!

  • متفاوت
    0

    مگر LED هم توپاکستان پیدا میشه . ماتاحالا فکرمیکردیم پاکستانی ها فقط ناس تولید میکنند.

  • ح ز
    0

    خدا به حق حسین (ع) کرونا را شکست بدهد انشاالله توباشکستگی بال قدم‌ گزار که ما به جاذبه امدادکنیم تو را فقط دعاست که بزرگترین مشکلات وخطرات را رفع میکند در این ایام چرا به جای دعا کردن وتضرع به پروردگار وشکر نعمات سرگرم هذیان گویی وامرو نهی واتهام وتهمت افترا دروغ کلاش شده ایم از عالم وادم طلبکاریم

  • ،
    0

    پاکستان هم از ما جلو زد.خجالت بکشید.

  • دکتر سید
    0

    تشکر می کنیم از دانشمندان بسیجی ایران واکسن کورانا را کشف کردند .

  • دلبر
    0

    خب ، گسترش بدن .

  • علی
    0

    با سلام به بعضی ها مثل این دن کیشو ی بی مصرف بی درد باید گفت اگه شبها راحت می خوابی اینه که همین سپاه آرمش و امنیت را برای منو تو فراهم کرده بفهم.... افتاد؟؟؟

  • جاوید احمد
    0

    من اینو قبلا شنیده بودم که ویروس ها در فرکانس خاصی غیر فعال میشن. اینم در نوع خودش خیلی جالب بود. یه برنامه ای بود برای نابودی یه بیماری دانشمندی از داخل لجن زاری در آفریقا یک نوع باکتری استخراج کرد که با تزريق اون باکتری ها به بدن شخص مبتلا باکتری باعث بهبود سلامت شخص میشد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها