فیسبوک و هوش مصنوعی به کمک فراموشی اطلاعات بی اهمیت می‌آیند

محققان شرکت فیسبوک با کمک هوش مصنوعی راه حلی را برای طبقه‌بندی اطلاعات در سیستم‌های بزرگ پیدا کردند.

فیسبوک و هوش مصنوعی به کمک فراموشی اطلاعات بی اهمیت می‌آیند

به گفته فیسبوک همه کامپیوتر‌ها در نگه داشتن اطلاعات عملکرد خوبی دارند و پردازش همه اطلاعاتی که وارد آن‌ها می‌شود، یکسان است، اما میزان این اطلاعات روزانه افزایش بیشتری می‌یابد و سیستم‌های هوش مصنوعی به تعداد سیستم بیشتری برای نگهداری و پردازش اطلاعات نیاز دارند. محققان شرکت فیسبوک امیدوارند راه حلی را برای این مشکل پیدا کنند. آن‌ها اخیرا به راه حلی رسیدند که با استفاده از آن می‌توان تاریخ انقضایی برای داده‌ها با استفاده از هوش مصنوعی تعیین و بتوان داده‌ها را بهتر دسته بندی کرد.

عمل فراموشی، راه حلی برای دسته بندی اطلاعات

روش «Expire-Span» راه حلی است که دانشمندان به آن رسیده اند و به گونه‌ای طراحی شده که می‌توان اطلاعات را بهتر دسته بندی و نگه داری کرد تا با کمک هوش مصنوعی بتوان آن‌ها را برای انجام دادن وظایف مرتبط تری استفاده کرد. در این روش ابتدا اطلاعاتی که کاربرد بیشتری در شبکه دارند توسط هوش مصنوعی شناسایی و به آن‌ها تاریخ انقضای خاصی تعلق می‌گیرد. هرچه این اطلاعات اهمیت بیشتری داشته باشند، تاریخ انقضایی که برای آن‌ها در نظر گرفته می‌شود نیز طولانی‌تر است و دیرتر حذف می‌شوند.

فیسبوک و هوش مصنوعی به کمک فراموشی اطلاعات بی اهمیت می آیند

هوش مصنوعی اطلاعاتی که ارتباط بیشتری با شبکه دارند را حفظ می‌کند و به مرور زمان اطلاعات بی اهمیت‌تر در شبکه، فراموش می‌شوند و حافظه سیستم باز می‌شود. در این روش هوش مصنوعی هر اطلاعات جدیدی که وارد سیستم می‌شود را براساس اهمیتی که دارند دسته بندی می‌کند و اگر داده‌ای برای بار دوم وارد سیستم شود، اهمیت وجود آن در شبکه بررسی می‌شود. ممکن است عملیات فراموشی برای هوش مصنوعی کار سختی باشد. کامپیوتر‌ها با کد‌های صفر و یک کار می‌کنند، کامپیوتر‌ها یا اطلاعاتی را نگه می‌دارند و یا آن‌ها را حذف می‌کنند، به همین دلیل فراموشی و حذف تدریجی اطلاعات می‌تواند چالش بسیار بزرگی باشد.

فیسبوک و هوش مصنوعی به کمک فراموشی اطلاعات بی اهمیت می آیند

گفتنی است که تحقیق روی عمل فراموشی هنوز در اول راه است، ولی دانشمندان تلاش می‌کنند تا در مراحل بعد حافظه‌ها را به گونه‌ای طراحی کنند که شباهت بیشتری به انسان داشته باشند و توانایی یادگیری آن‌ها برای یادگیری تکنولوژی‌های امروزی سریع‌تر باشد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

46

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها