برای اولین بار در جهان، یک هوش مصنوعی صاحب امتیاز یک پتنت یا حق اختراع شده!

این پتنت به یک هوش مصنوعی به نام DABUS که خالق آن اقای Stephen Thaler هست، در کشور افریقای جنوبی اعطا شده است.

برای اولین بار در جهان، یک هوش مصنوعی صاحب امتیاز یک پتنت یا حق اختراع شده!

این پتنت یک محفظه نگهداری غذا رو توصیف می کند که برای بلند کردن و روی هم قرار دادن توسط روبات ها مناسب است.
DABUS: device for the autonomous bootstrapping of unified sentience

هوش مصنوعی DABUS نوعی خاصی از هوش مصنوعی که به ماشین های خلاقیت معروف هستند و می توانند فرایند طوفان ذهنی (brainstorming) انسان رو شبیه سازی کنند و ایده های جدید خلق کنند.

Thaler پیش از این تلاش کرد ایده های این هوش مصنوعی رو در جاهای مختلف مثل امریکا و اروپا به ثبت برساند اما تنها افریقای جنوبی راضی به انجام اینکار شد و یک هوش مصنوعی رو به عنوان خالق یک پتنت به رسمیت شناخت. در صورتی که اروپا و امریکا به چند دلیل انجام چنین کاری رو رد کردند.

از جمله دلایل آن ها برای رد درخواست Thaler، این بود اولا که این کشورها حق اختراع رو تنها به انسان میدهند. ثانیا به گفته آن ها ایده ها برای ثبت به عنوان پتنت نیاز به المانی به نام ادراک ذهنی دارند که فقط مغز انسان قادر به آن هست و ثالثا پتنت شامل حقوقی برای ثبت کننده اش هست که یک هوش مصنوعی از نظر قانون چنین حق و حقوقی نمی تواند داشته باشد.

اما اعطای حق اختراع به هوش مصنوعی توسط متخصصان حقوق مالکیت معنوی با واکنش تندی همراه بوده و آنها انجام چنین کاری را اشتباه دانستند و برخی دیگر اعطای چنین حقی را نشانه سیستم ضعیف افریقای جنوبی در بررسی پتنت ها دانسته و ثبت پتنت در این کشور را عمدتا یک کار فرمالیته و بدون بررسی دقیق در حد سیستم ثبت اختراعات امریکا و اروپا خواندند.

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها