خوک‌ها می‌توانند در شرایط اضطراری از راه روده تنفس کنند!

پژوهشگران ژاپنی، ایده اکسیژن‌رسانی از راه مقعد را روی خوک‌ها آزمایش کردند تا شاید راهی برای مقابله با افت اکسیژن خون ارائه دهند.

خوک‌ها می‌توانند در شرایط اضطراری از راه روده تنفس کنند!

نیوساینتیست نوشت: پژوهشگران ژاپنی، این روش را با موفقیت روی خوک‌ها آزمایش کردند. پژوهشگران در این پروژه، چهار خوک را بیهوش کردند و با کمک یک ونتیلاتور، سطح پایین‌تری از اکسیژن را به آنها دادند؛ بنابراین سطح اکسیژن خون خوک‌ها افت کرد. هنگامی که مایعات حاوی اکسیژن به دو خوک داده شد، سطح اکسیژن به صورت قابل توجهی بالا رفت. هنگامی که مایع با کمک یک لوله که به واسطه جراحی در راست‌روده دو خوک‌ دیگر قرار گرفته بود، انتقال یافت، همین اتفاق افتاد.

"تاکانوری تاکبه"(Takanori Takebe)، پژوهشگر "دانشگاه پزشکی و دندانپزشکی توکیو" (TMDU) و گروهش، این ایده را با تجویز مایعی موسوم به "پرفلوئوروکربن"(perfluorocarbon) برای خوک‌ها، آزمایش کردند. این مایع می‌تواند سطح بالایی از اکسیژن را نگه دارد. تاکبه گفت: چنین مایعاتی به عنوان راهی برای تنفس مورد بررسی قرار گرفته‌اند و پیشتر برای محافظت از ریه نوزادان نارس به کار می‌رفته‌اند؛ بنابراین می‌توانند برای استفاده در این روش جدید، غیرسمی باشند.

این سوال برای تاکبه ایجاد شده بود که آیا انسان‌ها می‌توانند اکسیژن را از راه روده جذب کنند. این موضوعی است که در برخی از ماهی‌های آب‌های شیرین اتفاق می‌افتد. "راست‌روده" یا "رکتوم"(rectum) برخی از پستانداران، با غشای نازکی پوشیده شده است که جذب برخی از ترکیبات ویژه به جریان خون را امکان‌پذیر می‌کند. پزشکان پیشتر با تجویز شیاف، از این ویژگی‌ استفاده می‌کردند.

شاید اکسیژن‌رسانی از راه مقعد، روشی برای نجات زندگی باشد و هنگام بروز نارسایی ریوی بتواند کارآیی خود را نشان دهد. افرادی که سطح اکسیژن خون آنها پایین می‌آید، ممکن است با کمک ونتیلاتور تحت مراقبت‌های ویژه قرار بگیرند اما این روش می‌تواند به بافت ظریف ریه آسیب برساند. تاکبه گفت: ونتیلاتور واقعا می‌تواند آسیب‌رسان باشد.

تاکبه گفت: اگر این روش، تاثیر مشابهی را در انسان‌ها داشته باشد، برای فراهم کردن مزایای پزشکی کافی خواهد بود.

تاکبه باور دارد که این روش به ویژه برای کشورهای کم‌درآمد که تجهیزات مراقبتی کمتری دارند، می‌تواند سودمند باشد. وی افزود: ونتیلاتورها بسیار پرهزینه هستند و مدیریت آنها، به تعداد زیادی از پرسنل پزشکی نیاز دارد.
"استفن برت" (Stephen Brett)، پژوهشگر "کالج سلطنتی لندن" (Imperial College London) گفت: یکی از مشکلات پیش رو این است که امکان دارد عملکرد روده بیمارانی که به مراقبت ویژه نیاز دارند، مختل شود و بروز اسهال را به همراه داشته باشد.

"کیلب کلی"(Caleb Kelly)، پژوهشگر "دانشگاه ییل" (Yale University) آمریکا گفت: این یک ایده بحث‌برانگیز است و کسانی که برای نخستین بار با آن رو به رو می‌شوند، حیرت خود را بروز می‌دهند. در هر حال باید این موضوع را در نظر داشت که ایده پیوند مدفوع برای افراد مبتلا به عفونت‌های مکرر روده‌ای نیز ابتدا با مقاومت رو به رو بوده اما اکنون پذیرفته شده است.

این پژوهش، در مجله "Med" به چاپ رسید.

منبع: ایسنا

46

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها