نتایج یک تحقیق

'احتمال' بروز لخته خون در مغز در اثر ابتلا به کرونا، 'بیشتر' از واکسن زدن است

براساس یک تحقیق، خطر ایجاد لخته مغزی جدی، ترمبوز سینوس وریدی مغزی (cerebral venous sinus thrombosis)، در افراد مبتلا به کووید ۸ تا ۱۰ بار بیشتر از کسانی است که واکسن تزریق می‌کنند.

'احتمال' بروز لخته خون در مغز در اثر ابتلا به کرونا، 'بیشتر' از واکسن زدن است

تیم تحقیقاتی آکسفورد براساس اطلاعاتی که از آمریکا دریافت کردند، گفتند با این یافته‌ها، باید که به افراد واکسینه شده اطمینان خاطر داد.

این تحقیق به دنبال بررسی ارتباط بین واکسن آسترازنکا و ایجاد لخته‌های نادر خون صورت گرفته است. در این تحقیق فقط کسانی که واکسن‌های فایزر و مدرنا را دریافت کرده‌اند، مورد بررسی قرار گرفتند.

در این تحقیق که شامل پرونده بهداشتی ۸۱ میلیون نفر در آمریکاست، تعداد موارد ابتلا به لخته خون دو هفته پس از مبتلا شدن به کووید و همچنین دو هفته پس از دریافت اولین دوز واکسن بررسی شد.

تخمین زده شده هر چند که این لخته‌های خون بعد از ابتلا به کووید غیرمعمول است (از هر یک میلیون نفر دو هفته پس از ابتلا به کووید ۳۹ نفر دچار لخته خون می‌شوند)، اما میزان بروز لخته خون در همین زمان پس از تزریق واکسن بسیار نادرتر است.

'کار در حال انجام است'

اما محققان می‌گویند که مطالعات آنها که از طریق یک بررسی رسمی انجام نشده و از گروه تحقیقاتی واکسن آکسفورد جداست، همچنان در حال انجام است و باید با احتیاط تفسیر شود به این دلیل که محاسبه قطعیت میزان ابتلا به لخته خون در جمعیت دشوار است که این مسئله تا حدی به دلیل نادر بودن آن است.

این تحقیق همچنین دریافته:

لخته شدن در افرادی که قبلا به بیماری‌های قلبی عروقی مبتلا بودند، بیشتر بوده است

۸۰ درصد افرادی که دچار لخته شدند، زنده ماندند

برخی از موارد ابتلا به لخته در افراد کمتر از ۳۰ سال اتفاق افتاد که این نشان می‌دهد که این افراد از عوارض جدی ویروس کرونا مصون نیستند

در کسانی که واکسن mRNA داشتند، مانند فایزر و یا مدرنا، تخمین زده شده که بروز این لخته حدود چهار نفر در هر یک میلیون نفر رخ داده است

دانشمندان می‌گویند که مطالعه آن‌ها نمی‌تواند ارتباط بین واکسن با این لخته‌ها را تشخیص دهد و مطالعات بسیار بزرگتری برای حل این مسئله لازم است. آنها می گویند که به داده های کامل تری نیاز است، به این دلیل که در مواردی مشخص نبود که دقیقا کدام واکسنmRNA تزریق شده بود

هیچ آمار قابل مقایسه مستقیمی برای واکسن آسترازنکا وجود ندارد، به این دلیل که این واکسن در آمریکا استفاده نشده است

آژانس دارویی اروپا می‌گوید بعد از اولین دوز واکسن، نوع خاصی از لخته شدن خون در حدود پنج نفر در هر میلیون نفر رخ می‌دهد، اما جمعیت واکسینه شده همانند آمریکا نیست و میزان بروز لخته را نمی توان مقایسه کرد.

پاول هریسون، استاد روانپزشک در دانشگاه آکسفورد گفته مطالعه آنها نتایج مهمی برای مردم در مورد تصمیم گیری در مورد واکسیناسیون داشت.

او گفت: "اولا کووید به طور قابل توجهی خطر لخته شدن خون را افزایش می‌دهد، ثانیا خطر کووید بالاتر از آن چیزی است که در واکسن‌های فعلی حتی برای افراد زیر ۳۰ سال دیده می‌شود. موضوعی که باید در مورد تعادل بین خطرات و مزایای واکسیناسیون مورد توجه قرار بگیرد."

پروفسور بورلی هانت از موسسه خیریه ترومبوز بریتانیا گفته که مکانیسم ایجاد لخته خون در افراد مبتلا به کووید با کسانی که پس از واکسن دچار لخته می‌شوند، احتمالا متفاوت است.

به گفته او "بیمارانی که با کووید در بیمارستان بستری می‌شوند، تغییرات زیادی در خون آن‌ها از نظر لخته شدن وجود دارد که حتی پس از مرخص شدن از بیمارستان ادامه دارد که این منحر به افزایش میزان لخته خون می‌شود."

پروفسور هانت افزوده: "مکانیسم لخته خون بسیار نادر و کاهش میزان پلاکت ها که بعد از تزریق واکسن آسترازنکا اتفاق می ‌افتد، متفاوت است. این به واکنش سیستم ایمنی مرتبط است."

منبع: بی‌بی‌سی

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها