بهترین تصاویر فضایی در روزهای اخیر

پایگاه خبری

بهترین تصاویر فضایی در روزهای اخیر

فضا یک مکان شگفت انگیز است که هر چه در آن کاوش کنیم بیشتر به زیبایی‌های آن پی می‌بریم. در این خبر قصد داریم اخبار فضایی جذابی را که طی این هفته پربازدید بوده‌اند را بازگو کنیم.

۲۰ ساله شدن اقامت انسان در ایستگاه فضایی بین‌المللی

بهترین تصاویر فضایی در روزهای اخیر

ایستگاه فضایی بین‌المللی بیستمین سالگرد اقامت انسان در این ایستگاه را جشن گرفت. ایستگاه فضایی بین‌المللی ۲۲ ساله است و هفته گذشته بیستمین سالگرد حضور مداوم انسان در داخل این سازه فضایی هم اندازه زمین فوتبال بود. ایستگاه فضایی در ارتفاع ۲۵۰ مایل بالاتر از سطح زمین در حال حرکت است.

سحابی جمجمه

بهترین تصاویر فضایی در روزهای اخیر

در تصویری که اخیرا توسط "تلسکوپ وی‌ال‌تی" ثبت شده "سحابی جمجمه"(Skull Nebula) که با نام"ان.جی.سی ۲۴۶" نیز شناخته می‌شود به زیبایی قابل مشاهده است. در تصویری که اخیرا از این سحابی ثبت شده، رنگ‌های اطرف آن به گونه‌ای هستند که گویی این سحابی غرق در خون است. سحابی مذکور یک سحابی سیاره نما است که در صورت فلکی نهنگ واقع شده است. یک سحابی سیاره‌نما(planetary nebula) نوعی سحابی گسیلشی است که از گاز و پلاسما تشکیل شده‌ است. سحابی "جمجمه" در حدود ۱۶۰۰ سال نوری از زمین قرار دارد. این سحابی هنگامی شکل گرفت که یک ستاره خورشید مانند، در دوران پیری لایه‌های بیرونی خود را به بیرون راند و از خود جدا کرد و تنها یک هسته از خود که کوتوله سفید نام دارد بر جای گذاشت و این کوتوله یکی از دو ستاره‌ای است که در مرکز این سحابی دیده می‌شود.

بارش شهابی ثوری

بهترین تصاویر فضایی در روزهای اخیر

انتظار می‌رود که به زودی بارش شهابی ثوری به اوج خود برسد. بهترین شهاب واره‌ها از ۵ نوامبر تا ۱۲ نوامبر قابل مشاهده هستند. "جف برکز" (Jeff Berkes) عکاس نجومی در ۵ نوامبر ۲۰۱۶ این عکس را از بارش شهابی ثوری از ساحل ملی جزیره آساتیگ در امتداد سواحل شرقی مریلند گرفته است. بارش شهابی ثوری بارش شهابی سالیانه‌ای است که بر اثر برخورد ذرات برجای مانده از دنباله‌دار با جو زمین پدید می‌آید. از آن‌جا که نقطهٔ نورباران این بارش شهابی در صورت فلکی ثور قرار دارد، اخترشناسان سال‌ها پیش آن را بارش شهابی ثوری نامیدند.

راهپیمایی فضایی "لیروی چیائو"

بهترین تصاویر فضایی در روزهای اخیر

لیروی چیائو(Leroy Chiao) فضانورد اهل کشور ایالات متحده آمریکا که تاکنون چند بار به فضا رفته است اخیراً طی دو گفتگو به عنوان بخشی از مجموعه فضانورد مجازی، تجربیات خود را به عنوان یک فضانورد ناسا به اشتراک گذاشته است. او این عکس را در هنگام پیاده روی فضایی در خارج از ایستگاه فضایی بین المللی در ۱۷ ژانویه ۱۹۹۶ منتشر کرده است.

ذخیره نمونه‌های سیارک بنو

بهترین تصاویر فضایی در روزهای اخیر

ماموریت نمونه‌برداری از سیارک "بنو"(Bennu) که خاک و سنگ زیادی را از این سیارک برداشته و به زمین می‌آورد، چندی پیش دچار نشتی شده بود و در حال از دست دادن نمونه‌های خود بود اما اکنون مشکل حل شده و ایمن شده است. ناسا اعلام کرد که عملیات جلوگیری از نشتی نمونه‌های جمع آوری شده از سیارک "بنو" توسط فضاپیمای "اسیریس-رکس"(OSIRIS-Rex) و رها شدن خاک و سنگ نمونه‌برداری شده با موفقیت به پایان رسیده است و این نمونه اکنون در ایمنی کامل در حال انتقال به زمین است.

پرتاب موشک "لانگ مارچ ۶"

بهترین تصاویر فضایی در روزهای اخیر

روز جمعه (۶ نوامبر) موشک چینی لانگ مارچ ۶ از مرکز پرتاب ماهواره تائی‌یوان چین پرتاب شد. ۱۰ ماهواره از ۱۳ ماهواره ای که این موشک به مدار ارسال کرده است، ماهواره‌های سنجش از دور شرکت آرژانتینی "ستلوجیک"(Satellogic) هستند.

پیش ستاره

بهترین تصاویر فضایی در روزهای اخیر

آرایه میلی‌متری بزرگ آتاکاما (ALMA) این تصویر را از حلقه‌های گرد و غبار جوان شکل گیری سیاره که یک پیش ستاره را احاطه کرده اند گرفته است. به گفته محققان، مکان حلقه‌ها مشابه مکان اجسام در منظومه شمسی است. این پیش ستاره که با نام "IRS ۶۳" شناخته شده است، کمتر از ۵۰۰ هزار سال نوری قدمت دارد. آرایه میلی‌متری بزرگ آتاکاما در شیلی واقع شده است و قدرتمندترین تلسکوپ رادیویی جهان است. پیش‌ستاره‌ها (Protostars) اجسامی با وزن زیاد در سحابی‌ها هستند که به تعادل هیدرواستاتیکی نرسیده‌اند و به تدریج با طی کردن مسیر هایاشی منقبض و کم نور شده و تشکیل یک ستاره را می‌دهند.

فضاپیمای اوریون

بهترین تصاویر فضایی در روزهای اخیر

فضاپیمای اوریون ناسا در حال اماده شدن برای ملاقات با ماه است. اوریون در حال آماده شدن برای پرتاب تاریخی ماموریت آرتمیس ۱ در سال ۲۰۲۱ است. این فضاپیما ، از یک کپسول خدمه ساخته شده توسط لاکهید مارتین و یک ماژول خدمات ساخته شده توسط آژانس فضایی اروپا تشکیل شده است.ماموریت آرتمیس ۱ در اواخر سال ۲۰۲۱ انجام خواهد شد که طی آن کپسول اوریون سوار بر اولین سیستم پرتاب فضایی ناسا در سفر به ماه پرتاب خواهد کرد.

رای دادن در فضا

بهترین تصاویر فضایی در روزهای اخیر

ایستگاه فضایی بین‌المللی اخیرا در حساب کاربری خود در اینستاگرام تصویری از "کاتلین روبینز"(Kathleen Rubins) یکی از فضانوردان ماموریت اکسپدیشن ۶۴ را کنار "غرفه رای گیری" منتشر کرد. در این تصویر کاتلین روبینز فضانورد ناسا و مهندس پرواز ماموریت اکسپدیشن ۶۴، به "غرفه رای گیری" ایستگاه فضایی بین‌المللی اشاره می‌کند که وی این ماه از آنجا رای داده است. این بار دوم است که روبینز از مدار نزدیک زمین رأی می‌دهد چرا که وی اولین بار نیز رای خود را از فضا و در سال ۲۰۱۶ هنگامی که به عنوان یکی از فضانوردان ماموریت اکسپدیشن ۴۸-۴۹ در ایستگاه فضایی بین‌المللی حضور داشت، داده بود.

طوفان زتا از فضا

بهترین تصاویر فضایی در روزهای اخیر

در این منظره که روز چهارشنبه (۲۸ اکتبر) از ایستگاه فضایی بین‌المللی گرفته شد، طوفان زتا در خلیج مکزیک درحال طغیان است. در بخش بالای این تصویر ، فضاپیمای ذخیره بار محموله Progress ۷۶ روسیه قرار دارد که به ماژول پیرس روسیه متصل است. در پایین این تصویر سفینه فضایی سایوز ام اس-۱۷ روسیه قرار دارد که در ۱۴ اکتبر سه فضانورد را به ایستگاه فضایی آورد.

منبع: ایسنا

24

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 2
  • هیچیم واقعن
    0

    و تو چیستی ای انسان در بیکران بیکرانها // و تو کیستی ای انسان در پهنای کهکشانها // هر دم بدنبال اسکناس هستی و غافل از بیکرانی که در آن هیچ هستی

  • جانباز آتش به اختیار
    0

    عکس اول دقیقا شکل تونلی هست که وقتی انسان روحش از بدن جدا میشه ودر مسیر دنیای آخرت قرار میگیره هست .بنده زمانی که مجروح شدم در حالت کما رفتم و این لحظه رو تجربه کردم .

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها