ماه گرفتگی جزیی چیست؟/آیا نماز آیات امشب واجب است؟

امشب حوالی ساعت 21 ماه گرفتگی جزیی را از دست ندهید.

ماه گرفتگی جزیی چیست؟/آیا نماز آیات امشب واجب است؟

به گزارش خبر فوری ، ماه گرفتگی یا خسوف به پدیده ای گفته می شود که ماه، قمر زمین در سایه زمین قرار بگیرد.

برای دانستن بهتر این مساله بهتر است که تصویر زیر را در نظر بگیرید، در حالت عادی زمین به دور خورشید می گردد، و ماه هم به دور زمین می چرخد.

از منظر فیزیکی هنگامی که ماه، زمین و خورشید در یک راستا قرار بگیرند، خورشید به عنوان یک جسم نورانی می تواند از زمین سایه ای بسازد.

بدلیل چرخش مداری زمین بدور خورشید، سایه زمین شکل مخروطی پیدا می کند، این سایه مخروطی می تواند ماه را در خودش قرار دهد و آن را در سیاهی فروببرد.

انواع ماه گرفتگی را بشناسید

ماه گرفتگی معمولا در سه حالت، کامل، جزیی و نیم سایه ای دیده می شود؛ کامل زمانی است که کل ماه در سایه مخروطی زمین قرار بگیرد، جزیی زمانی است که فقط بخشی از ماه از میان سایه زمین عبور کند، جالب است بدانید که ماه گرفتگی جزیی معمولا بیش از ماه گرفتگی کامل رخ می دهد. ماه گرفتگی نیم سایه ای هم زمانی رخ می دهد که ماه از قسمت نیم سایه زمین عبور کند.

مدت زمان ماه گرفتگی چه قدر است؟

ماه گرفتگی برعکس خورشید گرفتگی که فقط در عرض چند دقیقه قابل رویت است، معمولا تا حدود یک ساعت قابل دیدن و رصد کردن است.

ماه گرفتگی کامل را حتی می توان تا حدود دو ساعت هم مشاهده کرد.

پاسخ به یک اشتباه مصطلح

بد نیست بدانید که در خسوف قرار نیست ماه تاریک شود، زیرا ماه همچنان بازتاب نور از ستاره خورشید را دارد، در خسوف هم ماه مرئی است ولی رنگ سطح آن نارنجی متمایل به قرمز می شود.

اولین ماه گرفتگی سال 96 را از دست ندهید

ماه گرفتگی امروز در ایران به صورت جزیی است .این خسوف ساعت 17:22:05 ثانیه به وقت جهانی آغاز و در ساعت 18:21:38 ثانیه به پایان می‌رسد و ساعت خروج ماه از سایه زمین و پایان گرفتن جزئی19:18:10 ثانیه است. این زمان به ساعت ایران حوالی 21 تا 23 رخ می دهد. ماه گرفتگی قابل رویت بعدی در ایران در ماه بهمن رخ می دهد.

لازم به ذکر است که خواندن نماز آیات برای این ماه گرفتگی جزیی واجب است.

33

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها