ورود غذاهای چرب به مغز منجر به افسردگی می‌شود

دانشمندان برای نخستین بار دریافتند که اسیدهای چرب غذا وارد مغز شده و باعث ایجاد افسردگی می‌شود.

ورود غذاهای چرب به مغز منجر به افسردگی می‌شود

مطالعه جدیدی به سرپرستی دانشمندان دانشگاه «گلاسگو»، نشان داد که ارتباط مستقیمی میان مصرف غذاهایی با چربی زیاد و افزایش علائم افسردگی، وجود دارد.

این تحقیق جدید توضیح داد که چگونه مواد غذایی چرب می‌توانند وارد مغز شده و مسیرهای خاص سیگنالی را در هیپوتالاموس مختل کنند و متعاقبا منجر به ایجاد علائم افسردگی شوند.

طبق نتایج مطالعه سال 2018، رژیم غذایی با چربی زیاد ممکن است جمعیت خاصی از باکتری‌های روده را پرورش دهند. این باکتری‌ها قادر به تغییرات مواد شیمیایی عصبی و ایجاد علائم افسردگی هستند.

بنابراین دانشمندان در مطالعات جدید خود، به طور خاص باکتری‌های روده را مورد بررسی قرار دادند تا بدانند که چگونه مصرف غذاهای چرب، مکانیسم‌های عصبی را هدف قرار داده و باعث ایجاد افسردگی می‌شوند. پس از آن محققان بر روی آنچه که در مغز به هنگام ایجاد این تغییرات رخ می‌دهد، تمرکز کردند.

نتایج این تحقیقات نشان داد که علائم افسردگی از طریق اختلالاتی در مسیرهای سیگنالی cAMP/PKA در هیپوتالاموس ایجاد شده است. این اختلالات ناشی از انباشته شدن اسیدهای چرب در هیپوتالاموس است.

دانشمندان برای نخستین بار دریافتند که اسیدهای چرب از طریق جریان خون حرکت کرده و در نواحی خاصی از مغز انباشته و منجر به بروز تغییرات رفتاری مانند افسردگی می‌شود.

طبق این گزارش، پیش از این دانشمندان دریافته بودند که بیماران چاقی که از افسردگی رنج می‌بردند در مقایسه با بیماران لاغر پاسخ ضعیف‌تری به درمان و داروهای ضد افسردگی نشان می‌دهند.

این مطالعه راه را برای نسل جدیدی از درمان‌های ضد افسردگی که به طور خاص مکانیسم‌های عصبی را هدف قرار می‌دهند، هموار و داروی موثر جدیدی را برای بیماران چاقی که به افسردگی مبتلا هستند ارائه می‌کند.

منبع: فارس

763

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها