رییس انجمن علمی مرتعداری ایران:

یکی از شدیدترین دوران خشکسالی در ایران را شاهدیم/ چرا با وجود بحران آب به فکر کاشت برنج در مرکز کشور هستیم؟

رییس انجمن علمی مرتعداری ایران گفت: اقلیم ایران هم‌اینک با یکی از شدیدترین دوره ‌های خشکسالی دست به گریبان است که آسیب شدیدی به عرصه‌های مراتعی سطح کشور نیز وارد کرده است.

یکی از شدیدترین دوران خشکسالی در ایران را شاهدیم/ چرا با وجود بحران آب به فکر کاشت برنج در مرکز کشور هستیم؟

حسین آذرنیوند در همایش بین‌المللی مرتعداری ایران در دانشگاه فردوسی مشهد بیان کرد: این همایش در زمانی برگزار می‌شود که منابع طبیعی، مراتع و محیط زیست کشور در اوج بحرانهای مختلف قرار دارند.

وی ادامه داد: همچنین از سوی دیگر شاهد جان‌باختن انسانهایی هستیم که برای کمک به خاموشی آتش‌سوزی در جنگلهای کشور آمده‌ و درگیر آن شده‌اند.

رییس انجمن علمی مرتعداری ایران، اداره کنونی مراتع کشور را فاقد برنامه لازم توصیف و بیان کرد: عرصه‌های مرتعی ایران فاقد امکانات برای مقابله با بحرانهای جاری در این حوزه است.

آذرنیوند افزود: قیمت علوفه ظرف پارسال تاکنون روند افزایشی داشته بطوری که دامپروران مجبور شده‌اند کاه، یونجه و جو مورد نیاز تغذیه دامها را با نرخهای ۱۰۰ درصد افزایش یافته خریداری کنند.

وی در ادامه به روند آتش‌سوزی در مراتع نقاط مختلف ایران اشاره و بیان کرد: تجهیزات مناسبی برای مقابله با این آتش‌سوزیها که گاه عمدی است و یا در پایان فصل بارش بخاطر گرمای هوا رخ می‌دهند، وجود ندارد بطوری که افراد محلی تنها با استفاده از بیل و کلنگ و کمک چارپایان برای جابه‌جایی، به مقابله با آتش می‌پردازند.

وی ادامه داد: بحران آب بیشتر مناطق کشور را در بر گرفته و شاهد خشکییدن تالابها و رودخانه‌ها در مناطق مختلف هستیم که نمونه آن کاهش سطح آب دریاچه ارومیه و خشکیدن تالاب هورالعظیم است که باعث از بین رفتن پوشش گیاهی و جانوری در بخش وسیعی شده است.

آذرنیوند همچنین پرسید: چرا در حالی که کشور با مشکل آب روبه‌رو است و حتی شهرها در گیلان با تنش در این حوزه مواجهند، توجهی به کشت فراسرزمینی و منطقه‌ای نداریم ولی در مرکز کشور به دنبال کشت برنج هستیم؟

وی گفت: در چنین شرایطی که نه آب داریم و نه خاک و نه برنامه‌ریزی دقیق چه چیزی را قرار است تحویل نسل آینده دهیم؟

منبع: ایرنا

26

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها