نماینده ایران: تحریم‌های غیرقانونی علیه سوریه لغو شود

نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل گفت: از کشورهای تحریم کننده اصلی سوریه می‌خواهیم به وعده‌های خود عمل کرده و تحریم‌های غیرقانونی علیه سوریه را لغو کنند.

نماینده ایران: تحریم‌های غیرقانونی علیه سوریه لغو شود

سفیر و معاون نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل در خصوص تحولات سیاسی و بشردوستانه سوریه در نشست شورای امنیت که روز دوم شهریور برگزار شد، گفت: از کشورهای تحریم کننده اصلی سوریه می‌خواهیم به وعده‌های خود عمل کرده و تعهدات خود را طبق قطعنامه 2585 جدی بگیرند و تحریم‌های غیرقانونی علیه سوریه را لغو کنند.

متن سخنان زهرا ارشادی به شرح زیر است:

شورای امنیت طی قطعنامه 2585 از تمام کشورهای عضو خواسته است گامهایی عملی برای رفع نیازهای فوری مردم سوریه اتخاذ کنند. همچنین این تأکید شورا دارای اهمیت است که فعالیتهای بشردوستانه موضوعی فراتر از تأمین نیازهای فوری مردم نیازمند بوده و حمایت از طرح های زودبازده در زمینه خدمات ضروری نظیر آبرسانی، بهداشت، آموزش و مسکن را نیز شامل می شود.

بر این اساس، با توجه به اینکه اعمال تحریمهای غیرقانونی یکجانبه علیه سوریه از سوی برخی کشورها یکی از علل عمده وضعیت بشردوستانه کنونی در آن کشور است، شورا عملاً خواستار حذف چنین تحریم هایی، حداقل در زمینه هایی نظیر طرح های زودبازده شده است.

با این حال، این درخواست نباید به گونه ای تعبیر شود که گویا اعمال تحریم در سایر زمینه ها قابل قبول بوده یا کمک به سوریه در سایر زمینه ها بویژه بازسازی کم اهمیت تر است.

از آنجاکه قطعنامه ۲۵۸۵ نتیجه مصالحه از جمله توسط کشورهای اصلی تحریم کننده است، ما از آنها می خواهیم به وعده‌های خود عمل نمایند، تعهدات خود طبق آن قطعنامه را جدی بگیرند و تحریم های غیرقانونی علیه سوریه را لغو کنند.

تحت شرایطی که شورا از آن به عنوان یک وضعیت پیچیده بشردوستانه اضطراری یاد کرده است، حذف تحریم های یکجانبه از جمله به این دلیل نیز ضروری است که آنها کارایی عملیات بشردوستانه در سوریه را که توسط سازمان ملل یا سازمان های غیردولتی بین المللی انجام می شوند، بطور جدی تضعیف می کند.

از آنجا که بیشتر عملیات های بشردوستانه از داخل سوریه انجام می شود، باید این عملیات ها از جمله از طریق افزایش قابل توجه کمکهای اختصاص داده شده، تقویت گردد و اطمینان حاصل شود که میزان آنها متناسب با اندازه جمعیت نیازمند در مناطق تحت پوشش چنین عملیات هایی می باشد.

همچنین کمک رسانی از طریق فرامرزی باید در تطابق کامل با اصول ارائه کمکهای اضطراری بشردوستانه سازمان ملل بوده و تضمین شود که از این سازوکار برای حمایت مستقیم یا غیرمستقیم از گروههای تروریستی در داخل سوریه استفاده نمی شود.

ما معتقدیم اجرای کامل، موثر و توأم با حسن نیت قطعنامه 2585، می تواند فراتر از رفع نیازهای فوری بشردوستانه مردم سوریه، پیامدهای مثبتی در زمینه های دیگر نیز داشته باشد و به ایجاد سطح خاصی از اعتماد که لازمه همکاری جهت حل و فصل مسالمت آمیز این بحران است، منجر گردد.

ما مجدداً تأکید می‌کنیم که بحران سوریه باید به صورت مسالمت آمیز و طبق اصول حقوق بین الملل به ویژه احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی دولتها، عدم مداخله در امور داخلی یا خارجی آنها و حل و فصل مسالمت آمیز اختلافات بین المللی حل گردد.

برای ایجاد زمینه مساعد برای پایان دادن به درگیری در سوریه، همه نیروهای خارجی ناخوانده باید بدون هیچ پیش شرط و تاخیری آن کشور را ترک کنند و با گروههای تروریستی نیز مقابله گردد.

بعلاوه، شورا باید رژیم اسرائیل را وادار کند فوراً به تجاوزات خود علیه حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه پایان دهد. اینگونه اقدامات ماجراجویانه نقض آشکار حقوق بین الملل بوده و صلح و امنیت منطقه ای و بین المللی را تهدید می‌کند.

ما از فعالیت کمیته قانون اساسی که باید بر اساس آئین نامه آن و بدون دخالت خارجی یا جدول زمانی تحمیلی از خارج ادامه یابد، حمایت می کنیم و امیدواریم نشست بعدی آن به زودی آغاز شود.

ما کماکان متعهد به کمک به مردم و دولت سوریه برای اعاده وحدت و تمامیت ارضی سوریه و غلبه بر چالشهای عظیمی که با آن مواجه هستند، می باشیم.

منبع: ایسنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 2
  • ایرانی
    0

    بنده خدا یکی میخواد برای خودمون پادرمیونی کنه،یعنی مورچه رو میبینی فیلو نمیبینی

  • سید
    0

    بلی شما از کشور خودتان یعنی سوریه دفاع کنید باایران کار نداشته باشید. فلسطین لبنان سوریه یمن مال شماست فقط پول و نفت و دلار ایران مال شماست. سوخت را ببرید لبنان. ملت بیچاره ایران فعلا خوابند

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها