اتباع افغانستانی در مشهد شناسنامه الکترونیکی دریافت می‌کنند

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری خراسان رضوی گفت: مقدمات صدور شناسنامه الکترونیکی برای اتباع افغانستانی مقیم استان در مشهد فراهم شده است و به زودی انجام کار توسط دولت افغانستان در این شهر آغاز می‌شود.

اتباع افغانستانی در مشهد شناسنامه الکترونیکی دریافت می‌کنند

محمد تقی هاشمی روز چهارشنبه افزود: صدور شناسنامه الکترونیکی، جمعیت اتباع افغانستانی در ایران را مشخص و هویت اتباع را تثبیت می‌کند.

وی ادامه داد: از دیرباز انتظاراتی برای تثبیت هویت اتباع افغانستانی مقیم ایران از سوی اتباع و دولت جمهوری اسلامی ایران وجود داشت اما دولت افغانستان به سبب بار حقوقی که برایش به وجود می‌آورد از انجام این کار استنکاف می‌کرد.

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری خراسان رضوی گفت: در سفر اخیر سرپرست وزارت امور خارجه افغانستان به تهران و ملاقات وی با ذوالفقاری، معاون امنیتی وزارت کشور، موضوع اقدام برای تثبیت هویت اتباع افغانستانی نهایی و مقدمات کار فراهم شد.

مدیر کل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری خراسان رضوی گفت: طبق توافق طرفین مقرر شد سه مرکز خدمات رسانی به منظور اعطای شناسنامه سند هویتی الکترونیکی برای اتباع افغانستانی با همکاری ادارات کل اتباع و امور مهاجرین خارجی استانداری‌ها و نمایندگان کنسولی وزارت امور خارجه افغانستان در سه شهر مشهد، تهران و کرمان مستقر شود.

هاشمی اظهار داشت: مقدمات صدور شناسنامه الکترونیکی برای اتباع افغانستانی در مشهد طی انعقاد تفاهم نامه دو جانبه بین اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری خراسان رضوی و سرکنسولگری افغانستان در مشهد فراهم شده است.

وی افزود: طی این تفاهم نامه مقرر شد مکان و تجهیزات تشکیلاتی در مشهد در اختیار دولت افغانستان برای صدور شناسنامه الکترونیکی قرار گیرد که با آغاز فعالیت این مکان طی دو هفته آینده، خراسان رضوی اولین استانی خواهد بود که صدور شناسنامه الکترونیکی برای اتباع افغانستانی را آغاز خواهد کرد.

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری خراسان رضوی گفت: ۳۲۰ هزار تبعه افغانستانی مجاز مقیم خراسان رضوی هستند و تعدادی نیز از افغانستانی‌های غیرمجاز هستند که تعداد آنان مشخص نیست.

هاشمی افزود: صدور شناسنامه الکترونیکی برای اتباعی که بخواهند هویت داشته باشند و خدمات دیگری مانند ثبت ازدواج، طلاق، گرفتن پاسپورت یا کارت آمایش دریافت کنند الزامی است.

وی اضافه کرد: با راه‌اندازی مرکز خدمات صدور شناسنامه الکترونیکی در مشهد، اتباع افغانستانی ساکن استانهای همجوار نیز می‌توانند از خدمات این مرکز بهره‌مند شوند.

اعطای تابعیت ایران به فرزندان خارجی

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری خراسان رضوی درباره دستورالعمل اجرایی آئین نامه اعطای تابعیت ایران به فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی نیز گفت: این دستورالعمل توسط وزارت کشور تهیه و شیوه‌های اجرایی آن نیز به استانها ابلاغ شد و کار اعطای این تابعیت در خراسان رضوی طی سال جاری آغاز شده است.

هاشمی افزود: متقاضیان دریافت تابعیت ایران با مراجعه به پورتال استانداری خراسان رضوی ثبت نام می‌کنند که تاکنون هشت هزار و ۱۰۰ نفر از متقاضیان از این طریق ثبت نام کرده‌اند.

وی ادامه داد: افراد ثبت نام شده براساس تاریخ، ساعت و دفتری که به آنان اعلام می‌شود، مراجعه کرده و نسبت به تکمیل فرم و دادن اطلاعات لازم و تحویل اسناد مربوطه اقدام می‌کنند.

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری خراسان رضوی گفت: پس از این که مدارک متقاضیان در دفاتر مربوطه تکمیل و از آنان امضا گرفته شد پرونده‌ها به اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری خراسان رضوی ارسال شده و مورد بازبینی و بررسی قرار می‌گیرد.

هاشمی افزود: مدارک متقاضیان از اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری خراسان رضوی به اداره کل ثبت اسناد و املاک استان ارسال می‌شود و در صورتی که هویت ایرانی مادران متقاضیان تایید شد مدارک برای گرفتن استعلام به مراجع امنیتی که قانون مشخص کرده است ارسال می‌شود و پس از پاسخگویی مثبت آنها متقاضی سند ایرانی بودن خود را دریافت می‌کند.

منبع: ایرنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها