پایان شیادی‌های مرد هزار چهره

فردی که با جعل عنوان و تغییر چهره از افراد زیادی در سراسر استان کلاهبرداری کرده بود، دستگیر شد.

پایان شیادی‌های مرد هزار چهره

مالک فروشگاه بزرگ پروتئینی با در دست داشتن یک برگ چک سرقتی، مشخصات فردی را داد که با ظاهری شیک و با شگردی مکارانه سر او را کلاه گذاشته بود. مرد برنج‌فروش نیز از فردی شکایت داشت که با ظاهری موجه به قصد انجام اقدامی نیکوکارانه ۳۰ کیسه برنج از او گرفته، اما چکی سرقتی تحویل داده بود، خرید لوازم خودرو، چند دستگاه آب‌گرمکن و... همین شگردها، پلیس را مطمئن کرد که با شیادی هزار چهره روبه‌رو‌ست.
با شکایت شهروندان در سراسر استان از فردی که هر روز خودش را به یک شکل درمی‌آورد، موجب شد تا سردار محمدکاظم تقوی، فرمانده انتظامی خراسان‌رضوی، دستور ویژه‌ای برای بررسی این پرونده صادر کند و گروهی از کارآگاهان مبارزه با جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی استان تحقیقاتشان را با تمرکز بر روی شکایت‌های پی‌درپی شهروندان آغاز کنند.
مالک فروشگاه مواد پروتئینی، به عنوان اولین شاکی، به پلیس آگاهی فراخوانده شد. این فرد در اظهاراتش اعلام کرد: «چندی پیش مردی خوش‌پوش با مراجعه به فروشگاه ما ادعا کرد که مسئول بانفوذی است و می‌خواهد برای مجلس عزای یکی از بستگانش مقداری گوشت بخرد. او آدرس روستایی در نزدیکی فریمان را داد و از من خواست تا فردای آن روز گوشت‌ها را با تاکسی برایش بفرستم و همانجا هزینه را به حسابم واریز کند. روز بعد مقدار زیادی گوشت به یک راننده تاکسی دادم تا به آدرس ببرد، یک ساعت بعد راننده زنگ زد و گفت که هر چه به شماره همراه مشتری زنگ می‌زند، جواب نمی‌دهد. به راننده گفتم که برگردد. دقایقی بعد مشتری به من زنگ زد و عذرخواهی کرد که در مجلس تعزیه بوده و متوجه زنگ نشده است. به درخواست او از راننده خواستم تا در جاده بماند تا آن مرد خودش برای دریافت گوشت‌ها بیاید. حدود ۱۰ دقیقه بعد مشتری‌ام با من تماس گرفت و با این ادعا که عابربانک آنجا نیست و اینترنت هم در آن منطقه ضعیف است، یک برگ چک به راننده تاکسی داده و گوشت‌ها را تحویل گرفت. وقتی به بانک رفتم متوجه شدم که چک سرقتی است.»
بررسی شکایت‌های مشابه نیز نشان داد که عده‌ای از کسبه در سراسر استان فریب این شیاد را خورده‌اند و این فرد با همین شگرد تاکنون سر کسبه زیادی را کلاه گذاشته است و علاوه بر کشیدن چک‌های سرقتی، گاهی خود را به جای وکیل، مقام قضایی و... جا زده و اقدام به کلاهبرداری کرده است. پیگیری منشأ چک‌ها نیز نشان داد که چندی پیش از درون یک خودرو در منطقه میرزاکوچک خان مشهد، سرقت شده است.
کارآگاهان به دنبال سرنخ‌های موجود در پرونده، خط تلفنی که از آن با شهروندان تماس گرفته شده بود را ردزنی کردند، اما این خط بی‌نام و نشان بود و همین موضوع کار را سخت می‌کرد. کارآگاهان پلیس آگاهی با همکاری مأموران شهرستان فریمان، با انجام تحقیقات فنی متوجه شدند، این سیم‌کارت در ۸ دستگاه تلفن همراه در چندین نوبت فعال شده است و با همین سرنخ موفق به شناسایی و چهره‌زنی متهم شدند.
مأموران همچنین توانستند دیگر پرونده‌های کلاهبرداری را تجمیع کنند که شامل خرید ۳۰ کیسه برنج در کاشمر، مقادیری لوازم یدکی در مشهد، ۲ دستگاه آب‌گرمکن در نیشابور، ۷۰ کیلو گوشت در تربت‌حیدریه، ۳۰ کیسه دیگر برنج از فریمان و... بود.
کارآگاهان پلیس آگاهی متوجه شدند که متهم از اهالی استان‌های غربی کشور و سابقه‌دار بوده و به صورت مشروط از زندان خارج شده است و هم اکنون تحت تعقیب پلیس شهرستان فردوس نیز می‌باشد. هم‌زمان متهم در منطقه الهیه مشهد در یک مجتمع مسکونی ردزنی شد. انجام اقدامات پوششی و کنترل و مراقبت‌های لازم در نهایت منجر به دستگیری او در مخفیگاهش شد.
در بازرسی بدنی از این فرد تجهیزات پلیسی شامل دستبند، اسپری فلفل و شوکر کشف شد. از مخفیگاه او نیز یک دست لباس نظامی و کارت‌های ویزیت که با عنوان وکیل به نام خود چاپ کرده بود به همراه مقداری مدارک و چک‌های باطله و ۴ دستگاه گوشی تلفن همراه و مبلغ ۱۱ میلیون تومان وجه نقد کشف شد.

منبع: شهرآرا

2222

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها