روایت شهردار مشهد از نامه 220 پزشک به استاندار خراسان رضوی در خصوص کرونا

شهردار مشهد با اشاره به‌اینکه حدود 220 نفر از پزشکان به استاندار نامه نوشتند، گفت: این نامه را باید قرائت کرد تا هم مردم مطلع باشند چه اتفاقاتی در حال وقوع است و هم تلنگر برای کسانی باشد که باید تصمیات جدی بگیرند.

روایت شهردار مشهد از نامه 220 پزشک به استاندار خراسان رضوی در خصوص کرونا

محمدرضا کلائی امروز، 24 اسفندماه، در هشتاد و هفتمین جلسه علنی پنجمین دوره شورای اسلامی شهر مشهد که در تالار شهر برگزار شد، در خصوص تصویب لایحه اقدامات حمایتی به منظور کاهش پیامدهای اجتماعی اقتصادی ناشی از کرونا، اظهار کرد: اقداماتی که در لایحه قرار دادیم، اقدامات حمایتی بوده و بخشی نیز به دلیل ضرورت‌هایی به جز اقدامات حمایتی است.

وی افزود: ما مجبوریم برخی فعالیت‌ها را تعطیل کنیم و در مدت اخیر نیز این کار را انجام دادیم. از روز اول خط تفکیک پسماند و بسیاری فعالیت‌های مبتنی بر آن و برخی خدمات را تعطیل کردیم. از طرف دیگر جامعه با کاهش تقاضا برای کارهای ساده و به کارگیری کارگران ساده مواجه شده که ما مسئولیت اجتماعی داریم، نمی‌توانیم کارگران را رها کنیم و چنانچه در جایی فعالیت پرخطری را تعطیل کردیم، ناچاریم یا جبران کنیم یا فعالیت‌های کم‌خطرتر انجام دهیم.

کلائی ادامه داد: انتقادات زیادی در روزهای اخیر به ما شد که چرا کاشت گل و گیاه، رنگ زدن جداول و مواردی از این دست ادامه دارد و آن را کاری لوکس دانستند. تا زمانی که اقدامات جبرانی ما، امکان فعالیت داشته باشد، نمی‌توانیم کارگر روزمزدی که فصلی به کار گرفتیم و روی کار ما حساب کرده یا کارگری که از کار پرخطر به کم‌خطر انتقال دادیم را رها کنیم.

شهردار مشهد بیان کرد: امیدوارم امروز با تصویب بخشی از این لایحه که امکان کمک به آنها را فراهم می‌کند، امکان این را داشته باشیم که فعالیت‌های عمرانی و زیباسازی شهر را متوقف کرده، به آرامش روان شهروندان کمک کنیم و همچنین کسی نیز قربانی این تصمیم ما نشود. این لایحه لزوما حمایتی نیست، بلکه پشتیبانی از بسیاری فعالیت‌های ما است.

وی با بیان اینکه شب گذشته حدود 220 نفر از پزشکان که عموما از نخبگان، متخصصان و دلسوزان این شهر هستند به استاندار نامه نوشتند، عنوان کرد: این نامه را باید قرائت کرد تا هم مردم مطلع باشند چه اتفاقاتی در حال وقوع است و هم تلنگر برای کسانی باشد که باید تصمیماتی بگیرند و باید از اوضاع مطلع باشند. نامه بسیار کارشناسی است.

کلائی خاطرنشان کرد: در متن این نامه آمده که استاندار محترم خراسان رضوی، جناب آقای رزم‌حسینی، همان‌طور که مستحضرید وضعیت انسانی، فیزیکی و اجتماعی مراکز درمانی مشهد رو به اشباع بوده و پیش‌بینی می‌شود به سمتی برویم که به زودی چاره‌ای جز مستقر کردن بیمارستان‌های صحرایی و استفاده از ورزشگاه‌ها نخواهیم داشت.

شهردار مشهد افزود: در چنین شرایطی درگیری و ابتلای تعداد قابل توجهی از اعضای کادر درمان، خدمت‌رسانی به بیماران را با مشکل روبه‎رو خواهد کرد و چنانچه هرچه سریع‌تر اقدام ضربتی و قاطعانه در جهت منع عبور و مرور و تجمعات غیر ضروری مردم صورت نگیرد، کارآمدی سیستم پزشکی در مراقبت و درمان مبتلایان از بین رفته و در نتیجه شاهد افزایش فوق‌العاده نرخ مرگ و میر و در حد فاجعه انسانی خواهیم بود.

وی ادامه داد: آغاز سال نو و تعطیلات پیش رو اگر موجب سفرهای نوروزی شود، وضعیت را بسیار بسیار بغرنج‌تر خواهد نمود. از آنجا که براساس شواهد معتبر علمی افراد مبتلا می‌توانند کاملا بدون علامت بوده و با تردد در سطح اجتماع جمع کثیری را دچار بیماری نمایند، ما امضاکنندگان این نامه، اعضای جامعه پزشکی خراسان، با اظهار نگرانی فراوان از شرایط موجود و پیش رو از شما یاری می‌خواهیم تا با ابلاغ و اجرایی کردن محتوای بندهای زیر یاور تیم‌های درمان و مردم باشید.

کلائی اضافه کرد: در این نامه هفت پیشنهاد را ارائه کردند. این پیشنهادات شامل افزایش آگاهی‌بخشی عمومی خصوصا در مناطق کم‌برخوردار جهت رعایت بهداشت و پرهیز اکید از خروج غیر ضروری، کنترل جدی عبور و مرور در سطح شهر، کنترل دقیق تمامی مبادی ورودی و خروجی شهرستان مشهد جهت ممانعت از ورود افراد و مسافرین از سایر شهرها و استان‌ها، تعطیلی تمامی مراکز اقامتی و تفریحی، آرایشگاه‌های زنانه و مردانه، کلینیک‌های زیبایی، فروشگاه‌های لباس، فروشگاه‌های زنجیره‎ای و غیره، جلوگیری از درج آگهی‌های اجاره منزل و سوئیت که در سایت‌های مختلف منتشر و مشوق سفر می‌شود، تعطیلی ادارات یا به حداقل رساندن کارکنان در هر شیفت کاری و جلوگیری از ایجاد هرگونه تجمع و ازدحام جمعیت به دلایلی مانند برگزاری مراسم عروسی، عزاداری، تجمعات فرهنگی و مذهبی و غیره هستند.

شهردار مشهد بیان کرد: ما نیز می‌توانیم با مصوبات امروز، تمهیدی که اتفاق می‎افتد و با دورکاری 100 درصد، یا تعطیلی بخش‌های غیر اجرایی از روز دوشنبه و یا گذاشتن کشیک در این زمینه همراهی کنیم. این لایحه به تصویب می‌رسد و اقدامات دیگری نیز انجام خواهد شد، اما مردم مشهد می‌توانند از طریق قرنطینه خانگی بیشترین کمک را به ما داشته باشند و حداقل بخشی از بار تصمیم نگرفتن حاکمیت در این قضیه را خود مردم بر عهده بگیرند و احساس مسئولیت اجتماعی کنند.

منبع: ایسنا

2222

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها