تخم مرغ های صنعتی سر از بازار مردم درآورد

یک واحد بسته بندی تخم مرغ که با برنامه ریزی و به صورت غیرقانونی محموله های عظیم تخم مرغ صنعتی را از چرخه خارج و در بازار می فروخت در مشهد شناسایی و با دستور دادستانی پرونده در دست بررسی قرار گرفت.

تخم مرغ های صنعتی سر از بازار مردم درآورد

حدود یک هفته پیش اطلاعاتی به تحریریه روزنامه قدس منعکس و در اختیار خبرنگار ما قرار گرفت. وجود برخی حساست ها و از سوی با توجه به اینکه یکی از راه های انتقال باکتری خطرناک سالمونلا به انسان، مصرف تخم مرغ آلوه ای است که بدون نظارت و یا به دور از نظارت دستگاه های مربوطه مانند دامپزشکی در بین مردم توزیع می شوند می باشد، مستندات ماجرا را به صورت دقیق تر مورد کاوش قرار دادیم.
تحقیقات اولیه روی ماجرا نشان می داد از تاریخ انقضا مجوز فعالیت واحد بسته بندی تخم مرغ بیش از یک سال گذشته ولی همچنان آن محل که مستقیما با سلامت شهروندان سروکار دارد بدون پروانه بهداشتی در حال ثبت سفارش بار، تخلیه و ... است.
از سوی دیگر مستندات ماجرا نشان می داد که علی رقم فعالیت غیرمجاز واحد مذکور مدیران آن مجموعه از شهرستان قزوین محموله های عظیم تخم مرغ صنعتی رابه مقصد مشهد خریداری ولی در اقدامی مشکوک محموله ها به جای تخلیه در واحد بسته بندی سر از دیگر شهرهای کشور و مکان های نامشخص در آورده است.
فارغ از اینکه این اقدام احتمال گسترش بیماری های وابسطه را در کشور افزایش می داد، این احتمال هم وجود داشت که مدیران متخلف واحد مذکور، تخم مرغ های صنعتی را که ارزش آن به مراتب از قیمت تخم مرغ روز پایین تراست و باید در مصارفی مانند تولید کیک،گلوچه پزی و ... استفاده شود، پس از خارج کردن از مسیر قانونی به اسم تخم مرغ روز به مردم فروخته باشند،موضوع به سرعت به جانشین دادسرای انقلاب مشهد اطلاع داده شد و با دستور قاضی دشتی فدکی کارشناسان معاونت بازرسی سازمان صمت خراسان رضوی به قید فوریت ماموریت پیدا کردند این موضوع سلامت محور را مورد کار کارشناسی قرار دهند.
این دستور در حالی در اختیار کارشناسان قرار گرفت که اطلاعات و مستندات جدید واصل شده حکایت از آن داشت که واحد مذکور در اقدامی جدید پنج محموله تخم مرغ صنعتی دیگر(4 ده تن ویک تریلی) به وزن 50 تن را از قزوین به مقصد مشهد خریداری کرده است.
به سرعت اقدامات کارشناسی روی ماجرا متمرکز و منابع خبری در شهر مبدا پای کار آمدند، موضوع به صورت نامحسوس از سوی تیم های مربوطه تحت رصد دقیق بود تا مشخص شود چه سرانجامی درانتظار این محموله عظیم خواهد بود.
لحظه به لحظه تحرکات مذکور مورد احاطه کارشناسان بود تا اینکه بازهم متخلفان دست به کار شدند و اولین مهره خود را روی نقشه طراحی شده شان جابه جا کردند و به این واسطه یکی از ده تن ها از مسیر مشهد خارج و به شهر اسلامشهر رفت.
پس ازآن محموله در اقدامی غیرقانونی در آنجا تخلیه شد، باتوجه به اینکه اطلاعات شماره تماس راننده در دسترس بود به صورت پوششی با او تماس گرفته شد و او هم تایید کرد که محموله را در اسلام شهر تخلیه کرده است! کار به همین جا ختم نشد و در ادامه یک تریلی قسمت دیگری از محموله را به شهر ارومیه برد و آنجا تخلیه کرد.
رصد ماجرا ادامه داشت تا اینکه سومین خودروی حامل تخم مرغ های صنعتی به مشهد آمد و در مقصد تخلیه شد اما از دو تریلی دیگر خبری نشد و آنها هیچ وقت به مشهد نرسیدند و مکان تخلیه آنها نامشخص ماند.
جمع بندی این اقدامات و اینکه واحد مذکور طبق پروانه منقضی شده در روز حق داشت فقط 8 تن تخم مرغ را در محل تخلیه کند، اما چند ده برابر این ظرفیت به نام آن مرکز خرید صورت گرفته، به مقام قضایی منتقل و عملیات نهایی یعنی بازرسی محل کلید خورد.
نکته عجیب دیگر ماجرا این بود که علی رقم منقضی شدن پرونده فعالیت محل، دامپزشک حاضر در این واحد نیز پروانه فعالیتش فاقد اعتبار بود، ولی با این حال شبکه دامپزشکی دسترسی او را مسدود نکرده و به صورت غیر واقعی تایید تخلیه محموله های که هیچ وقت رنگ واحد بسته بندی را ندیدند زده بود!
کارشناسان به سرعت در محل حاضر و تمامی مستندات ماجرا را مورد بررسی قرار دادند. در اولین گام از دکتر دامپزشک خواسته شد تایید تخلیه محموله های اخیر را ارائه کند که همین اقدام هم صورت می گیرد. درمیان اسناد ارائه شده گواهی های بهداشتی حمل و کدهای رهگیری محموله های ارائه شد که به هیچ عنوان در محل تخلیه نشده بودند!
وقتی کارشناسان از دکتر دامپزشک علت صدور تایید تخلیه خلاف واقع بار را سوال کردند، پاسخ قانع کننده ای ارائه نشد.

پس از آن کارشناسان گزارش تخلف را در محل صورت جلسه و موضوع را به صورت شفاهی به مقام قضایی اطلاع دادند تا دیگر مراحل مورد نیاز هم طی شود.
با روشن شدن این اقدامات خلاف قانون که احساس می شود در این مورد نظارت شبکه دامپزشکی برماجرا به صورت دقیقی صورت نگرفته، با مدیر کل دامپرشکی خراسان رضوی گفت وگو کردیم.
احمد شریعتی در پاسخ به این نکته که آیا دکتر دامپزشک مستقر در یک مرکز بدون دیدن یک بار و تخلیه آن واحد محل فعالیتش می تواند تایید تخلیه آن را در سامانه تحت نظات دامپزشکی بزند؟ عنوان می کند: وظیفه مسئول بهداشتی مستقر در محل زدن تایید تخلیه یک محموله در مرکز است، در صورتی که محموله را مشاهده کرده باشد نه اینکه تایید تخلیه باری زده شود که در محل تخلیه نشده است ، پس باید بار را مسئول مذکور ببیند بعد تخلیه آن را تایید کند.
وی تصریح کرد: این اقدام صد درصد تخلف است که باری درمحلی تخلیه نشود ولی تایید تخلیه آن زده شود، ما قاطعانه با فرد مذکور برخورد خواهیم کرد.
مدیر کل دامپرشکی خراسان رضوی در مورد عدم تمدید پروانه فعالیت واحد مذکور که حدود یک سال از تاریخ انقضای آن می گذرد هم گفت: واحد های که دارای پروانه هستند باید یک ماه تا 20 روز مانده تا تاریخ اعتبار پروانه شان تمام شود نسبت به تمدید آن اقدام کنند، اگر واحدی برای این امر اقدام و در میان راه به مشکلی بخورد و کمبود مدارکی باشد سعی می شود واحد تعطیل نشود تا مراحل دیگر آن طی شود.
از سوی همین متولیان آن اقدام به پیگیری کنند به آنها مهلت داده می شود تا مشکل را حل کنند. در این مورد هم حتما موضوع را بررسی خواهیم کرد که چرا یک سال است مجوز فعالیت واحد مذکور پایان یافته و هنوز اقدامی برای تمدید آن نشده است.
وی در مورد خرید محموله بیش ازظرفیت مشخص شده در پرونده فعالیت این واحد هم گفت: هرواحد باید به میزان مجاز اقدام به تخلیه بار در محل کند اما اینکه به جای 8 تن 40 تن بار را تخلیه شود مطعما این امکان را ندارد.
وی در ادامه گفت: حتماموضوع را به نیروهای شبکه مشهد اعلام و همراه با خبرنگار شما برای بررسی بیشتر اقدام خواهیم کرد.

2222

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها