روحانی باید پیام‌آور صلح و دوستی ایرانیان در سازمان ملل باشد

استاد علوم سیاسی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: آقای روحانی باید در مجمع عمومی سازمان ملل صلح و دوستی ایرانی‌ها، وضعیت برجام، محکوم کردن آمریکا و اسرائیل در بحران‌های منطقه و بین‌الملل و سیاست‌های دفاعی ایران را بیان کند.

روحانی باید پیام‌آور صلح و دوستی ایرانیان در سازمان ملل باشد

به گزارش مشهد فوری ،روح‌الله اسلامی در خصوص حضور ایران در نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک، اظهار کرد: سازمان ملل بر اساس یک رویکرد آرمان‌گرایانه ایجاد شده یعنی اعتقاد لیبرالیست‌ها مبتنی بر افکار کانت بر این بود که اگر قرار باشد در دنیا صلح حاکم شود و جنگ از بین برود، یکی از کارهایی که باید صورت گیرد این است که جمهوری‌هایی که بر اساس دموکراسی شکل گرفتند، بخشی از اختیارات خود را به سازمانی دهند که قوانین این سازمان ضمانت اجرا داشته باشد.

وی افزود: مبتنی بر این امر، بعد از جنگ جهانی اول ابتدا جامعه ملل شکل گرفت و بعد از جنگ جهانی دوم سازمان ملل به وجود آمد. سازمان ملل بر اساس یک رویکرد صلح‌گرایانه مبتنی بر همزیستی مسالمت‌آمیز کشورها و در نهایت با این چشم‌انداز که بتواند در زمینه‌های مختلف مجموعه‌ای از قوانینی را تصویب کند که همه کشورها ملزم به انجام آن باشند، به خصوص دغدغه‌هایی مانند مثل صلح بین‌الملل، امینت غذایی، محیط زیست، رشد پایدار، حقوق بشر، حقوق زنان و مسائلی که سازمان ملل روی آن تاکید دارد.

این استاد دانشگاه ادامه داد: سازمان ملل تمایل دارد که تمام کشورهای دنیا فارغ از نوع نگاه‌های سیاسی خود به این قواعد احترام بگذارند، هر سال نیز در مجمع عمومی نشستی برگزار می‌شود، کشورها مواضع خود را در راستای همان اهدافی که سازمان ملل تعیین کرده عنوان می‌کنند و قصد دارند در این سخنرانی بیان کنند که ما طرفدار اخلاق، صلح، محیط زیست و مواردی هستیم که سازمان ملل نیز روی آن تاکید دارد، همچنین برخی از دیدگاه‌های خود را عنوان می‌کنند و همه کشورها وقت برای سخنرانی دارند.

اسلامی بیان کرد: اکنون دنیا در وضعیتی قرار گرفته که به لحاظ بین‌المللی شاهد روی کار آمدن دولت ‌هایی هستیم که دولت‌های ملی‌گرا و واقع‌گرایی هستند و سازمان ملل، حقوق بین‌الملل، حقوق بشر و محیط زیست اهمیت چندانی برای آن‌ها ندارد.

استاد علوم سیاسی دانشگاه فردوسی مشهد، اضافه کرد: همچنین جنگ‌ها، حضور شبه نظامیان، جنبش‌های مختلف تندرو، عملیات انتحاری و حمله‌های متعدد اتفاق می‌افتد که از زاویه جنگ نیز نگرانی ایجاد کرده، به خصوص در منطقه خاورمیانه و حضور کشورهای خارجی و بحران‌هایی که در خلیج فارس و به خصوص در تنگه هرمز به وجود آمده و یارگیری‌های نظامی و مانورهایی نیز در حال شکل‌گیری است که این موارد به لحاظ محیط زیستی و امنیت دنیا را با چالش مواجه کرده، بنابراین وضعیت دارای ثبات نیست.

وی خاطرنشان کرد: برای ایران نیز وضعیت بسیار حساس است. ایران دیپلماسی بسیار قدرتمندی داشته و توانسته موفقیت‌های دیپلماتیکی را در عرصه بین‌الملل رقم بزند، چهره صلح و دوستی از خود نشان دهد و کار به جایی رسید که پیمان برجام را به نتیجه رساندند اما آمریکا از آن خارج شد.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه اولین اقدامی که آقای روحانی باید در سوم مهر انجام دهد این است که صلح و دوستی ایرانی‌ها را بیان نماید، عنوان کرد: آقای روحانی باید بیان کند که ایرانی‌ها از دوران باستان تاکنون همواره ملت صلح‌جویی بودند، ریشه‌های تاریخی داشته و کشوری قدیمی است، ایران صاحب سبک و نظر در عرصه بین‌الملل بوده که نمی‌توان آن را نادیده گرفت. بعد باید وضعیت برجام را بیان کند، اینکه قوانینی تصویب و قرارهایی بین کشورهای قدرتمند و ایران گذاشته شد، اما آمریکا اقداماتی غیر قانونی انجام داد. باید بحران‌های منطقه و بین‌الملل را به یک‌جانبه‌گرایی آمریکا و اسرائیل نسبت داده و آن‌ها را محکوم کند.

اسلامی افزود: آقای روحانی باید بیان کند که امنیت حوزه خلیج فارس و به خصوص تنگه هرمز را باید کشورهای حاضر در منطقه بر عهده بگیرند نه اینکه کشورهایی از سایر نقاط بخواهند فعالیت‌های نظامی و امنیتی این منطقه را انجام دهند. همچنین باید سیاست‌های دفاعی ایران را تصریح کند که هیچگاه حمله‌ای انجام نداده و اگر اقدامی کرده در جهت دفاع از کشور بوده و همچون کشورهای دیگری مانند آمریکا، اسرائیل و کشورهای قدرتمند دیگر نبوده که حمله و تجاوز نظامی انجام دهد، بنابراین می‌تواند از امنیت جمعی و تلاش برای صلح و قراردادهای داخلی در منطقه خلیج فارس و تنگه هرمز صحبت کند.

استاد علوم سیاسی دانشگاه فردوسی مشهد ادامه داد: آقای روحانی بیان کرده که قصد دارد پیشنهاد صلح هرمز را مطرح کرده و مشخص کند که ما سیاست تدافعی داریم، حمله نظامی انجام نمی‌دهیم و دست کشورهای منطقه را برای بستن پیمان امنیتی می‌فشاریم، اما به هیچ عنوان اجازه نمی‌دهیم در سیاست‌های داخلی یا منطقه‌ای دخالت صورت گیرد و منافع ایران به خطر بیفتد.

وی با اشاره به اینکه ایران به لحاظ دیپلماتیک دست بالا را دارد، تصریح کرد: با توجه به اقداماتی که آمریکا انجام داد، رئیس‌جمهور ایران باید در سازمان ملل نیز با اعتماد به نفس بالا و بدون خشونت و عصبانیت صحبت کرده و مواضع ایران را مشخص کند که به احتمال زیاد نیز این گونه خواهد بود، اما بحث بر سر اینکه هم‌پیمانان چه افرادی هستند نیز مطرح بوده و بحث‌های بین‌المللی بیشتر شعار، آرمان‌ها و آرزوها نیست، بلکه واقعیت‌ها حاکم می‌شود اما این ابزاری است که ایران می‌تواند استفاده کند.

منبع: ایسنا

2222

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها