کلاهبرداری سریالی زن و شوهر مشهدی در فضای مجازی

راز کلاهبرداری‌های نه چندان پیچیده یک زوج از ۶۰ مشهدی برملا شد

کلاهبرداری سریالی زن و شوهر مشهدی در فضای مجازی

به گزارش مشهد فوری ،کلاهش را که قاضی کرد، دید حق با کارشناس است. اتفاقا با صحبت های کارشناس یاد پدر مرحومش افتاد که می گفت: « همیشه کلاهت را سفت بگیر تا باد نبرد.» این را به پلیس فتا می گوید و ادامه می دهد: « من همیشه توی زندگی ام قدم هایم را شمرده برداشته ام تا زمین نخورم. اصلا فکر نمی کردم که خودم دستی دستی، پولم را به حساب یک از خدا بی خبر بریزم. نمی دانم چه شد که خام شدم و این کار را کردم. وقتی توی صفحات حوادث می خواندم کلاهبرداران در فضای مجازی با کشاندن افراد پای عابربانک حسابشان را خالی می کنند، فکر می کردم مال باخته ها خیلی ساده بوده اند و هیچ کس نمی تواند سر مرا کلاه بگذارد. اما خودم از آن ها ساده تر شدم و برای خرید یک تلویزیون ارزان در سایت دیوار، طمع کردم و فریب چرب زبانی های تلفنی کلاهبردار را خوردم. او ادعا می کرد چند نفر دیگر هم تلویزیون را می خواهند و به حساب خودم زرنگ بازی درآوردم و یک میلیون تومان به حسابش ریختم. بعد که فهمیدم سرم کلاه گذاشته اند با خودم گفتم، خب مرد حسابی برای کالایی که ندیده ای پول ریخته ای، ولی برای این حرف ها دیگر دیر شده بود و فروشنده تلفنش خاموش بود.»اطلاعات شماره حسابی که مال باخته به آن پول واریز کرده بود، آگهی سایت دیوار و شماره تماس مرد شیاد دیگر اطلاعاتی بود که شاکی آن ها را به کارشناسان پلیس فتای خراسان رضوی داد تا ضمیمه پرونده اش شود.با دستور مستقیم سرهنگ جهانشیری، رئیس پلیس فتای خراسان رضوی تیمی از کارشناسان پلیس فتای استان به صورت تخصصی تحقیقات خود را برای شناسایی و دستیابی متهم آغاز کردند.

بررسی مستندات دیجیتالی

مأموران در گام نخست به بررسی ادله دیجیتالی به جا مانده از متهم یا متهمان این پرونده در فضای مجازی پرداختند. آگهی ارائه شده در سایت واسطه گر دیوار، مهم ترین مدرکی بود که این فرد با حذف آن در پی پاک کردن ردپایش در پرونده بود.
در ادامه تحقیقات پرونده مشخص شد که متهم از چند نفر دیگر هم به همین شیوه کلاهبرداری کرده است این سرنخ فرضیه سریالی بودن کلاهبرداری ها را تقویت می کرد از همین رو مأموران پلیس در بررسی اظهارات دیگر شکات به اطلاعاتی دست یافتند که نشان می داد این فرد در انجام اقدامات مجرمانه اش تنها نبوده است.
سرنخ ها و اطلاعات به دست آمده، ردپای متهم و همسرش را فاش کرد و طولی نکشید که مخفیگاه مظنونان از سوی افسران پلیس فتا شناسایی شد. ضابطان قضایی پس از ردزنی متهم اصلی پرونده و همدستش با هماهنگی مقام قضایی فاز بعدی این عملیات را اجرا کردند و 2متهم که مردی چهل ودوساله و همسرش بود را در خانه ای مسکونی در یکی از مناطق حاشیه ای شهر مشهد دستگیر کردند و به پلیس آگاهی انتقال دادند.

من کاری نکرده ام

«اشتباهی گرفته اید، من کاری نکرده ام، اصلا نمی دانم از چه حرف می زنید» این ها جملاتی بود که متهم اصلی پرونده پس از دستگیری برای انکار واقعیت به آن‌ها چنگ می زد. اما مستندات موجود و ادله کافی در این پرونده همچون سیلی و دیوار انکارهای این زن و شوهر شیاد را خراب کرد.متهم که دیگر هیچ راهی جز بیان حقیقت پیش رویش باقی نمانده بود لب به اعتراف باز کرد و راز این کلاهبرداری های سریالی را برای مجریان قانون فاش کرد.

بدهکار بودم

متهم در ادامه وقتی با پرسش های تخصصی کارشناسان پلیس فتا رو‌به‌رو شد، اعلام کرد که این کار را برای منفعت مالی و بدهکاری انجام داده است.او درباره شگرد کلاهبرداری هایش گفت: « این نقشه را من کشیدم و با همکاری همسرم آن را اجرایی کردیم. ما تصاویر کالاهای پرکاربرد خانگی که گران هستند را توی سایت دیوار می گذاشتیم و نصف قیمت بازار، قیمت گذاری می کردیم. بعد هم که افراد تماس می گرفتند از آن ها می خواستیم تا بیعانه بپردازند و پس از دریافت وجه آگهی را حذف و تلفن همراهمان را هم خاموش می کردیم.»

شناسایی 60 فقره کلاهبرداری

به گفته رئیس پلیس فتای خراسان رضوی، با توجه به استعلامات صورت گرفته و تحقیقات انجام شده در مورد این پرونده مشخص شد که متهم اصلی طی 3 ماه از 60نفر مبالغی بین 500هزار تا 6میلیون تومان کلاهبرداری کرده است که پرونده به همراه مستندات مربوط و متهمان برای کسب تکلیف نهایی به دادسرا ارجاع شد.
سرهنگ جهانشیری همچنین به شهروندان توصیه کرد که با تکیه بر توصیه های پلیس هرگز وجهی را قبل از رؤیت کامل کالا یا خدمات و احراز اصالت آن برای فروشنده واریز نکنند و فروشندگان نیز مراقب باشند تا وجهی که به حساب آن ها واریز می شود پول شویی نبوده و منع قانونی نداشته باشد. بنابراین فروشندگان هم در احراز هویت خریدار و وجهی که می پردازد با چشم باز عمل کنند تا گرفتار مشکلات بعدی نشود.

منبع: شهرارا

2222

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها