احتمال بازگشت به فقر در خانوارهای با سرپرست زن بالاتر از خانوارهای معمولی است

احتمال بازگشت به فقر در خانوارهای با سرپرست زن بالاتر از خانوارهای معمولی است

جشنواره بزرگ آرزوهای ایتام شامگاه گذشته با حضور جمعی از مسئولین کشوری، کارشناسان مذهبی و همچنین 500 نفر از ایتام استان تهران به همت سازمان مردم نهاد "آبشارعاطفه ها " برگزار شد.

محمدجواد فولاد، مدیرعامل سازمان خیریه آبشار عاطفه‌ها گفت: سازمان خیریه یک نهاد ملی در سراسر کشور است که دارای شعب و نمایندگی در همه استان‌هاست و توانسته با پوشش قرار دادن 240 هزار نفر و با پشتیبانی 142 هزار نیکوکار به عنوان بزرگترین مرکز تأمین جهیزیه با هدف فرهنگسازی برای ازدواج آسان در سال جاری 8888 زوج را به نیت امام هشتم به خانه بخت بفرستد.

وی با اشاره به اهمیت کارآفرینی و اشتغال در میان مددجویان و با تاکید بر لزوم ایجاد خلاقیت و نوآوری گفت: اشتغال و کارآفرینی اگر به صورت تخصصی و حرفه‌ای هدایت نشود فاقد بازدهی کافی است. بر همین اساس طرح شهرک‌های دامپروری - صنعتی به منظور پرورش ماهی، مرغ ، بلدرچین، مرغابی، کبک و اردک با پشتیبانی خیرین تدوین شده است که می‌تواند زمینه اشتغالزایی گسترده‌ای را به دنبال داشته و بخشی از نیاز مردم را تأمین کند که البته همه این‌ها بستگی به همت خیرین دارد.

مدیرعامل سازمان مردم نهاد آبشار عاطفه‌ها از تفاهم نامه همکاری بیش از 4 هزار پزشک نیکوکار عمومی و متخصص با این خیریه خبر داد و گفت: 4 هزار پزشک در صدها مطب، کلینیک، درمانگاه و بیمارستان مددجویان معرفی شده به این مراکز را طبابت می‌کنند.

فولاد با اشاره به برنامه و چشم‌انداز این سازمان گفت: طرح راه‌اندازی نانوایی‌های سیار در حاشیه شهرها با هدف تامین نان رایگان یا ارزان قیمت برای نیازمندان تدوین شده است که در صورت همکاری شورای آرد و نان و اتحادیه صنفی نانوایان و پشتیبانی خیرین امکان اجرای آن وجود دارد.

26 هزار یتیم تحت پوشش آبشار عاطفه‌ها

فاطمه چوپانی مدیر شعب سازمان مردم نهاد آبشار عاطفه‌های تهران گفت: بیش از 26 هزار یتیم تحت پوشش این خیریه هستند و این سازمان تلاش کرد با برگزای این جشن در هفته آخر اسفند، در عرصه فرهنگی و کمک به محرومان قدم کوچکی بردارد.

وی گفت: در راستای ارتقای سطح معنویت محرومان اردوی زیارتی به مشهد مقدس برای"زیارت اولی ها" در سراسر کشور فعالیت خود را آغاز کرده و بر همین اساس از همه محرومان تحت حمایت این خیریه که تا کنون موفق به زیارت امام رضا علیه‌السلام نشدند در کاروانی به نام "مشهد اولی‌ها" ثبت نام شده و بر سفره اطعام آن امام همام می نشینند.ژ

چوپانی ادامه داد: این خیریه که بزرگترین خیریه غیردولتی با بیش از 280 شعبه در 30 استان و به عنوان نخستین مرکز تهیه جهیزیه در کشور به شمار می‌رود، از همان ابتدای شروع فعالیت با طرح دیدگاه‌های تخصصی و بررسی‌های کارشناسی شده و نگرش به مسائل اجتماعی و فرهنگی تلاش کرده تا زمینه خدمتگزاری هرچه بیشتر به محرومان را فراهم کند.

نگاه کمیته امدادی به قشرهای آسیب‌پذیر خاتمه یابد

سید محسن طباطبایی مزدآبادی دبیر انجمن علمی اقتصاد شهری ایران گفت: خداوند در قرآن کریم می فرماید"اکرام ایتام موجب دوستی خداوند ، آسایش دنیا وآخرت ، بازدارنده از کبر و غرور و دوری از محنت های مالی می شود".
مشکل اساسی ایتام که آن ها را به صورت قشری آسیب‌پذیر در می‌آورد، اقتصادی است؛ بنابراین باید به دنبال راهکاری اقتصادی برای حل مشکل ایتام بود. تحقیقات نشان می‌دهد که نرخ فقر در میان خانوارهای زن سرپرست، بالاتر است و مدت زمان ماندن در فقر و یا احتمال بازگشت مجدد آن‌ها به تله فقر بالاتر از خانوارهای معمولی است بنابراین ساماندهی وضعیت اقتصادی این خانوارها باید اولویت استراتژیک باشد.

وی ادامه داد: ناگفته پیداست که هر رویکرد اقتصادی در این زمینه باید با لحاظ کردن کرامت‌های والای انسانی و تعالی منش انسانی همراه باشد. ضمن آن که باید اشاره کرد توانمندسازی و خودکفایی اقتصادی نیازمند بسترسازی فرهنگی، آموزش و ارتقای توان فکری و بالابردن مهارت های زندگی و مهارت های کسب و کار است.

طباطبایی مزدآبادی کارآفرینی را یکی از راهکاری توانمندسازی برشمرد و افزود: کارآفرینی می‌تواند موتور محرکه وضعیت اقتصاد خانواده‌ها باشد. یک فعالیت کار آفرینی با اثربخشی بالا منجر به توسعه اقتصادی از جمله ایجاد اشتغال، نوآوری در فعالیت ها ، رقابت پذیری و ... می شود.

دبیر انجمن علمی اقتصاد شهری ایران، دولت را از متولیان کارآفرینی در کشور معرفی و در عین حال تصریح کرد: واقعیت این است که دولت‌ها کارآفرین تربیت نمی‌کنند بلکه راهبردهایی را انتخاب می‌کنند که کارآفرینان به راحتی دست به ابتکار و نوآوری بزنند.

وی از تقویت بخش خصوصی و دولتی به صورت همزمان، به عنوان راهکاری برای تقویت این افراد یاد کرد و افزود: وقتی می‌گوییم دولت کارآفرین؛ به این معنا نیست که فقط تغییر و تحولات در بخش خصوصی رخ می‌دهد ، بلکه منظور نقش راهبردی برای هر دو بخش است. عصر امروز؛ عصر سرعت ، تحول فناورانه و ارتباطات گسترده و رقابت شدید است که بر یکدیگر اثر می گذارند.

مزدآبادی بار دیگر بر نقش دولت در عرصه کارآفرینی تاکید و تصریح کرد: دولت از طریق مشخص کردن مسیر، بهبود محیط های مناسب و فراهم کردن زیرساخت های قوی می تواند کمک کند.یکی از محیط‌های مناسب کارآفرینی شهرها هستند چرا که محل تمرکز خدمات، تسهیلات، و فرصت های اشتغال هستند و کارآفرین ترجیح می‌دهد کار خود را در محل‌هایی که دارای زیرساخت های ارتباطی ، آب ، برق، تسهیلات بانکی و ... قابل اعتماد وجود داشته باشد ، شروع کند.

دبیر انجمن علمی اقتصاد شهری ایران تحقیق و توسعه را از جمله عوامل موثر بر کارآفرینی خواند و افزود: تحقیق و توسعه فرآیند متقابلی با فرآیند کارآفرینی دارند .سرمایه گذاری های بلند مدت نیز می تواند به ابداعات و فناوری‌های جدید منجر شود و عرصه را برای رشد اقتصادی پایدار فراهم اورد.

وی در پایان خاطر نشان ساخت: فقر اطلاعات، دانش و تجربه منجر به مدیریت ضعیف و بهره‌وری پایین منابع انسانی می‌شود و این عامل، منجر به فرآیند تولید ضعیف شده که در نهایت عملکرد ضعیف شرکت ها را به دنبال دارد.

منبع: تسنیم

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها