یک کارشناس مسائل خانواده:

تشریفات فراوان عامل ترس از ازدواج است

یک کارشناس مسائل خانواده گفت: تشریفات زاید بازدارنده ازدواج است، هرچه تشریفات مجالس کمتر باشد، جوانان بیشتر میل به ازدواج پیدا می‌کنند.

تشریفات فراوان عامل ترس از ازدواج است

غلامعلی افروز در برنامه «بدون توقف» با اشاره به اینکه موانع اصلی برای ازدواج در خانواده شکل می‌گیرد، عنوان کرد: وجود تعارضات درون خانوادگی از جمله موانع ازدواج است، فرزندانی که در خانواده‌ای رشد می‌کنند که پدر و مادر مرتب با یکدیگر در ستیزند و نسبت به هم دافعه دارند و بیان می‌کنند که از ازدواج پشیمان هستند، هیچ وقت رغبتی به ازدواج پیدا نمی‌کنند چون نگران می‌شوند که نکند ما هم به همین سرنوشت دچار شویم.

این استاد دانشگاه ادامه داد: پدر و مادرها باید به آینده فرزندان‌شان و به فردایی که پدر و مادر می‌شوند بیندیشند و فرزندان را برای آن دوران آماده کنند، اگر پدر و مادر یکدیگر را تحقیر و تکذیب کنند فرزندان هم نسبت به ازدواج بی‌میل می‌شوند، اگر یکی از نزدیکان هم جدایی داشته باشد که وضعیت بدتر می‌شود، به بچه‌ها باید تبیین کنیم که قرار نیست هر ازدواجی به جدایی بینجامد.

وی افزود: بچه‌ها سه حق عاطفی بر گردن پدر و مادر دارند، یکی اینکه بچه‌ها حق دارند پدر و مادر را دوست داشته باشند، دوم؛ پدر و مادر باید منطقی و عاطفی و دوست‌داشتنی باشند و سوم؛ پدر و مادر باید محبوب و عاشق هم باشند، اگر فرزندان در این خانواده و فضا رشد کنند اشتیاق‌شان به ازدواج بیشتر می‌شود.

رئیس کرسی نظریه‌پردازی علوم رفتاری در شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص دیگر موانع ازدواج گفت: نگرش‌های منفی فردی و فرهنگی، احساس ناامنی روانی، معیشتی، اقتصادی و احساس ناامنی در حمایت‌های اجتماعی موانع جدی برای ازدواج هستند، در نظام تعلیم و تربیت، دانشگاه‌ها، آموزش و پرورش، کارخانجات، ادارات و سازمان‌ها باید دوره‌های تخصصی در ارتباط با ازدواج ماندگار با نگاه انتخاب دقیق و عروسی آسان برگزار کنیم، چرا که تشریفاتی که برخی از عروسی‌ها دارند وحشتناک است.

افروز در ادامه تأکید کرد: پدر و مادر زیر بار قرض می‌روند و بعد حبس برای بدهی مهریه، چرا باید این اتفاقات بیفتد، اگر کسی مهریه‌ای را قبول می‌کند این مهریه تضمین و هدیه‌ای برای تمام زندگی و یک عمر است نه برای شش ماه، من این قضیه مهریه را به چالش می‌کشم، این چه منطقی است، کجای این عقلانیت است، این موارد از موانع عاطفی و روانی ازدواج است، چراکه هر جا احساس امنیت کاهش پیدا کند، اقدام به ازدواج نیز کمتر می‌شود در حالی که ما باید امنیت روانی جوانان را بیشتر کنیم.

وی با اشاره به اینکه من با سکه تعیین کردن و این نوع تعیین مهریه مخالفم، یادآور شد: این هدیه‌ای که پسر قبول می‌کند منطق و عقلانیتش برای گستره ازدواج تا بهشت است اما اگر خواستند جدا شوند آقا باید رضایت خانم را جلب کند، در واقع نگاه ما باید به مهریه عوض شود، چراکه مهریه نوعی هدیه به همسر بوده و قرار است که من مثلاً منزلم را به عنوان هدیه به نام همسرم کنم حالا قرار نیست که دو ماه بعد از ازدواج خانم بگوید از منزل من برو بیرون اینکه اصلاً منطقی نیست.

وی در ادامه اظهار کرد: پیامبر خدا (ص) فرمودند که آموزه‌های دینی بر فطرت، معنویت و عقلانیت استوار است و دیانت و عقلانیت همراه هم هستند، چون عقلانیت بر دین ما حاکم است بر این اساس این رفتارها خلاف عقلانیت، فطرت، معنویت، اخلاق و دیانت است، به همین جهت باید قوانین مهریه بازنگری شود، هیچ‌کس نباید برای بدهی مهریه به حبس برود، ما در این خصوص به یک بازنگری اساسی در کشور و جامعه اسلامی نیاز داریم و باید به خانواده‌ها در این زمینه الگو ارائه کنیم. گاهی نیز والدین راضی می‌شوند فرزندان‌شان وارد رابطه نامشروع شوند اما حاضر نیستند شرایط ازدواج آسان آنها را فراهم کنند.

این کارشناس خانواده با اشاره به اینکه ازدواج‌های دانشجویی که من در جریان آن بودم کمترین فراوانی طلاق را داشت، تصریح کرد: تشریفات زاید بازدارنده ازدواج است، هرچه تشریفات مجالس کمتر باشد، جوانان بیشتر میل به ازدواج پیدا می‌کنند، همان‌طور که در ایام شیوع با کم شدن تشریفات شاهد مراسم ساده‌تر و ازدواج‌های بیشتری بودیم.

وی در پایان عنوان کرد: از آن طرف دولت باید مسکن مثلاً ۱۰ ساله با اجاره ارزان در اختیار جوانان بگذارد، بانک‌ها پول وام ازدواج را از منابع تبلیغات بانک به جوانان هدیه دهند، چون قرض کردن پول آفت آرامش است. سالن و جهیزیه و تشریفات ازدواج درست نیست، در کجای دنیا به جز ایران پدر و مادر برای تهیه پول مراسم ازدواج و جهیزیه زیر فشار و قرض قرار می‌گیرند، ایران به جای اینکه در زمینه ازدواج آسان الگو باشد و الگودهی کند، خودش بیشترین مشکلات را در این خصوص دارد.

منبع: مهر

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 2
  • بی نام
    0

    تشریفات رو میشه کم کرد مهم اینه بتونی خرج زن و بچه.اجاره خانه وغیره و غیره رو داد به خاطر همین ازدواج نمی کنند.

  • مجتبی
    0

    آقای کارشناس خرید کالاهای اساسی و حداقل اجاره خانه به نظر شما جزء تشریفات فراوان هست

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها