بازار پوشاک پلیسی شد

از هفته آینده 100شعبه نمایندگی برندهای پوشاک در تهران پلمب می‌شود.

بازار پوشاک پلیسی شد

فضای بازار پوشاک بار دیگر پلیسی شده است. هدف از این کار اصلاح نظام بازار پوشاک اعلام شده اما با گذشت 2سال از ابلاغ دستورالعمل ساماندهی بازار پوشاک و الزام برندهای خارجی به ثبت نمایندگی و افزایش تدریجی میزان داخلی‌سازی‌ محصولاتشان، شواهد نشان می‌دهد این طرح قادر به مقابله با واردات قاچاق پوشاک نبوده و عملا شکست خورده است. حالا معلوم نیست نیت مجریان از بر کشیدن دوباره این پرونده چیست؟

گسترش تعداد شعب برندهای پوشاک خارجی فاقد مجوز در نقاط مختلف پایتخت و استان‌های پرجمعیت در سال‌های اخیر فضای بازار پوشاک را در ایران تغییر داده اما متولیان صنعت پوشاک به جای چاره‌جویی برای رقابت‌پذیر کردن تولیدات داخلی تنها راه چاره را در بگیر و ببند و ممنوعیت یافته‌اند.

سابقه ماجرا

در اسفند‌ماه سال95 بود که براساس طرح وزارت صنعت، واردات و ثبت سفارش پوشاک به داشتن نمایندگی رسمی از شرکت‌های مادر و تولید داخل محصولات این برندها منوط شد. متعاقب آن در سال۹۶ با تهیه و ابلاغ بخشنامه صدور گواهی فعالیت واردکنندگان پوشاک، جلسات متعددی برای آموزش اصناف مربوطه و آموزش اجرای این دستورالعمل برگزار شد. اما اجرای این دستورالعمل با ممنوعیت واردات پوشاک از تیر‌ماه امسال متوقف و با انحلال کارگروه مربوط نیز مجوزهای تازه‌ای برای فعالیت برخی برندهای خارجی پوشاک صادر شد. حالا پس از 5‌ماه سکوت دوباره تشکل‌های صنفی ذیربط و ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز از آغاز برخوردهای پلیسی از هفته آینده خبر می‌دهند. در این دور از برخوردها با برندهای خارجی پوشاک فاقد مجوز یا نمایندگی‌هایی که با ثبت برند خارجی به تعهدات خود عمل نکرده و تخلفاتی را مرتکب شده‌اند، برخورد خواهد شد.

ثبت نمایندگی 67برند خارجی پوشاک

عضو هیأت مدیره اتحادیه تولید‌کنندگان و فروشندگان پوشاک تهران ، در گفت‌وگو با همشهری با بیان اینکه وظیفه این طرح، ساماندهی برندهای خارجی پوشاک و نظارت بر چارچوب فعالیت آنها بوده، گفت: از سال 95براساس طرحی که وزیر صنعت وقت مطرح کردند ساماندهی برندهای خارجی پوشاک آغاز و کارگروهی برای اجرای آن تشکیل شد، اما یکم تیر‌ماه امسال با ممنوعیت واردات پوشاک، این کارگروه نیز تعطیل شد. به گفته مجید افتخاری تا پیش از توقف واردات پوشاک 40برند خارجی مجوز فعالیت در بازار ایران را دریافت کرده بودند و از تیر‌ماه امسال تا‌کنون نیز به‌رغم ممنوعیت واردات پوشاک، گواهی ثبت برند و فعالیت برای 27برند پوشاک خارجی دیگر صادر شده است.

او با بیان اینکه تولید داخل محصولات برندهای خارجی که با ثبت نمایندگی مجوز فعالیت در ایران را دریافت کرده‌اند، براساس زمانبندی مصوب طرح از پیش شرط‌های فعالیت این شرکت‌ها در ایران بوده، افزود: براساس طرح مذکور برندهای پوشاک خارجی که نمایندگی رسمی آنها در ایران ثبت شده علاوه بر الزام به ثبت سفارش و واردات قانونی، به تولید داخل20درصدی محصولات خود با گذشت یک سال از فعالیت در ایران ملزم بوده‌اند اما تاکنون فقط 2 تا 3برند نسبت به تولید داخل اقدام کرده‌اند. بر این اساس مقرر شده تا ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز و وزارت صنعت نسبت به بررسی میزان تولید داخل محصولات برندهای مذکور اقدام کنند.

پلمب شعب متخلف در تهران و 7 استان دیگر

عضو هیأت مدیره اتحادیه تولید‌کنندگان و فروشندگان پوشاک تهران با بیان اینکه پس از نشست روز یکشنبه هفته جاری کارگروه با ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق برخورد با برندهای خارجی متخلف پوشاک آغاز شده، گفت: براساس این طرح، در مرحله نخست از ابتدای هفته جاری دستگاه‌های نظارتی با مراجعه به مراکز تجاری که شعب این برندها در آنها به فعالیت مشغول بوده اما هنوز گواهی ثبت نمایندگی دریافت نکرده‌اند، اخطار رسمی داده‌اند و مقرر شده تا از هفته آینده 100شعبه نمایندگی این برندها در تهران پلمب و در ادامه این طرح در 7 استان دیگر کشور اجرا شود.

به گفته افتخاری، مقرر شده تا در مرحله نخست اجرای طرح فعالیت غیرقانونی این برندها متوقف و در مرحله دوم میزان پایبندی برندهایی که گواهی ثبت و فعالیت نمایندگی در ایران را دریافت کرده‌اند به تعهدات طرح مذکور بررسی شود. در این مرحله با برندهایی که گواهی گرفته و به تعهدات خود پایبند نبوده‌اند و یا اینکه با تخلف نسبت به واردات غیرقانونی پوشاک اقدام کرده‌اند، برخورد می‌شود. این برخوردها از هم‌اکنون آثار خود را بر تولید و بازار پوشاک گذاشته و برخی برندهای خارجی مجبور به تخلیه واحدهای صنفی مستقر در مراکز تجاری گران قیمتی شده‌اند که قبلا با حمایت‌های دولت‌هایشان، در رقابتی نابرابر با تولیدکنندگان داخلی و پرداخت اجاره‌بهای گزاف فعالیت می‌کردند.

آغاز برخورد با برندهای متخلف پوشاک از هفته آینده

سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز نیز برآورد این ستاد از حجم قاچاق پوشاک در سال گذشته را ۲.۵میلیارد دلار دانست و گفت: از هفته آینده، طرح برخورد با عرضه‌کنندگان پوشاک قاچاق آغاز می‌شود. ‌حمیدرضا دهقانی‌نیا با بیان اینکه طرح مبارزه با عرضه پوشاک قاچاق، در دو مرحله پیشگیری و برخورد اجرا می‌شود، به مهر گفت: شهریور‌ماه امسال وزیر صنعت، دستورالعمل گواهی ثبت نمایندگی را ابلاغ کرد که براساس آن، هر شخصی بخواهد پوشاک خارجی عرضه کند، باید دارای نمایندگی برند خارجی مربوطه باشد و به ثبت نمایندگی خود ملزم شده است. او با اشاره به درخواست از ۴۰مجتمع هدف، برای نصب اطلاعیه طرح برخورد با عرضه‌کنندگان پوشاک قاچاق و اخطار به مغازه‌داران، گفت: چنانچه برند‌های خارجی بخواهند در کشور فعالیت داشته باشند، باید در سامانه ثبت شوند و مجوز داشته باشند. یکشنبه هفته جاری تیم‌هایی با حضور نمایندگان سازمان حمایت، اتاق اصناف و پلیس به مجتمع‌های هدف مراجعه و اخطار کتبی نهایی پیش از مقابله را به واحدهای صنفی ابلاغ کردند، از هفته آینده نیز با اضافه‌شدن نمایندگان تعزیرات به تیم‌های عمل‌کننده، طرح برخورد با عرضه‌کنندگان پوشاک قاچاق آغاز می‌شود. دهقانی‌نیا تأکید کرد: طبق استعلام از اتاق اصناف ۵۰شرکت با ۶۷برند فعالیت خود را ثبت کرده‌اند.

اشکالات تعرفه‌ای

عضو هیأت مدیره اتحادیه تولید‌کنندگان و فروشندگان پوشاک تهران با بیان اینکه براساس پیگیری‌های کارگروه اجرای طرح ساماندهی واردات پوشاک، برندهای خارجی تخلفات بسیاری را برای اجرای تعهدات خود داشته‌اند، گفت: گفت در یک مورد شخصی که گواهی نمایندگی 20برند خارجی پوشاک را دریافت کرده، تنها نسبت به ثبت سفارش واردات محصولات یک برند اقدام کرده و محصولات 19برند دیگر به شکل غیرقانونی وارد کشور شده است. با این روند در مجموع 40برند ثبت شده قبلی و 27برندی که در 7‌ماه امسال مجوز ثبت نمایندگی دریافت کرده‌اند فقط 150مورد ثبت سفارش واردات پوشاک داشته‌اند که این شرایط ناشی از تعلل و ضعف نظارت بر اجرای قانون ساماندهی واردات و فعالیت برندهای خارجی پوشاک در ایران بوده است. افتخاری، تأکید کرد: علاوه بر آن شاهد گسترش فعالیت، افتتاح غیرقانونی پی‌درپی شعب و حراج‌های مکرر برندهای پوشاک زارا، آدیداس و اچ.‌اند.‌ام در ایران هستیم اما این برندها حتی یک نمایندگی رسمی در ایران ثبت نکرده‌اند. به گفته او اگرچه آماری از واردات قاچاق پوشاک در نیمه نخست امسال وجود ندارد اما بنابر اعلام ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در سال96 حجم قاچاق پوشاک 2.6میلیارد دلار بوده است. به گفته او تعرفه واردات رسمی پوشاک 55درصد است اما با توجه به ارائه تخفیف 40درصدی به واردات پوشاک ترکیه‌ای، براساس موافقتنامه تجارت ترجیحی 2کشور، تعرفه واقعی واردات پوشاک از ترکیه به 35درصد کاهش یافته، توجه داشته باشیم تعرفه واردات مواداولیه پوشاک نیز همین عدد است و این خود عاملی برای رشد واردات غیررسمی و قاچاق پوشاک در سال گذشته بوده است.

منبع: روزنامه همشهری

1696

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها