جزییات قتل مرد ۵۰ ساله در تهران

رییس پلیس آگاهی تهران بزرگ گفت: در رابطه با قتل مرد ۵۰ ساله، تاکنون پنج نفر دستگیر شده‌اند.

جزییات قتل مرد ۵۰ ساله در تهران

اوایل مهر ماه جسد خون‌آلود مردی ۵۰ ساله داخل اتاق خواب خانه‌ای در شمال تهران کشف شد. گزارش این جنایت به ماموران پلیس اطلاع داده می‌شود. ماموران در بررسی‌های اولیه متوجه می‌شوند این مرد از همسر دوم خود در شرف جدایی بوده و تنها زندگی می‌کرده، اما آخرین نفری که در خانه مقتول حضور داشته، دختر ۱۷ ساله او بوده است....

ماموران پلیس در تحقیقات بیشتر پی می‌برند که همسر مقتول با همدستی همسر موقت و دختر ۱۷ ساله خود همسرش را به خاطر ارثیه به قتل رسانده است.

معاون جنایی این پرونده در مورد این جنایت، می‌گوید: «مقتول، معاون یکی از شعب بانکی تهران و در شمال تهران ساکن بود. از همسر اول خود جدا شده و یک دختر ۱۷ ساله داشت. مقتول از همسر دوم خود نیز بعد از شش، هفت ماه زندگی در شرف جدایی بود. او اموال زیادی داشت.

برای همین همسر اول او با دخترش تصمیم گرفته بودند که مقتول را به قتل برسانند تا صاحب تمام ارث و میراث شوند. همسر اول مقتول پس از جدایی با مردی ازدواج موقت کرده بود که با کمک همان مرد و دختر ۱۷ ساله‌اش همسر خود را به قتل می‌رساند.

روز حادثه دختر مقتول به ملاقات پدرش می‌رود و هنگام خروج در خانه را باز می‌گذارد تا دو نفری که توسط همسر موقت مادرش اجیر شده بودند داخل خانه بروند و پدر ۵۰ ساله او را به قتل برسانند. متهمان حدود ۱۳ الی ۱۴ ضربه به مقتول زده بودند. آن‌ها بعد از دو هفته توسط کارآگاهان شناسایی و دستگیر شدند. در حال حاضر نیز متهمان در زندان رجایی‌شهر هستند.»

علی ولی‌پورگودرزی، رییس پلیس آگاهی تهران بزرگ نیز با اشاره به قتل این مرد ۵۰ ساله در تهران می‌گوید: «تاکنون پنج نفر از همدستان در این قتل دستگیر شده‌اند.»

رییس پلیس آگاهی پایتخت در تشریح این خبر توضیح می‌دهد: «اوایل مهر ماه سال جاری در پی وقوع یک فقره قتل هولناک در خانه‌ای واقع در شمال شهر تهران، موضوع رسیدگی به این پرونده در دستور کار تیمی از کارآگاهان اداره دهم پلیس آگاهی قرار گرفت.»

او در ادامه می‌گوید: «کارآگاهان در گام نخست طی بررسی میدانی از محل وقوع جرم مشاهده کردند فردی حدودا ۵۰ ساله در اتاق خواب خانه به صورت خون‌آلود به پهلو افتاده است. در بررسی‌های مقدماتی از جسد آثار جراحتی سمت راست گردن، چهار جراحت سمت چپ قفسه سینه، جراحت در پشت گردن و جراحت در سمت چپ گردن و دست چپ، جراحت سمت چپ سرشانه و آثار دفاعی در مچ دست چپ مشهود بود.»

این مقام انتظامی در ادامه شرح می‌دهد: «کارآگاهان در گام بعدی طی تحقیق از افراد حاضر در صحنه که از همکاران مقتول بودند، دریافتند؛ مقتول به علت داشتن مشکلات خانوادگی، روز حادثه در محل کار حاضر نشد به همین سبب نگران و به در خانه او مراجعه کرده که به کمک همسایگان وارد شده و با جسد خون‌آلود او مواجه شده‌اند.

در ادامه از خواهر مقتول که در صحنه جرم حضور داشت توسط کارآگاهان تحقیق به عمل آمد که او در تحقیقات اظهار داشت «روز پیش از حادثه همسر اول مقتول که حدودا ۱۴ سال قبل با او متارکه کرده بود، به همراه دخترش در خانه او بوده، همسر دوم مقتول نیز ۶ ماهی است که خانه را ترک کرده و مقتول در این مدت مجردی زندگی می‌کرده است.»

رییس پلیس آگاهی تهران بزرگ در ادامه با بیان اینکه کارآگاهان با انجام اقدامات میدانی و اطلاعاتی دریافتند که همسر اول متهم به همراه شوهرش و دخترشان در این قتل نقش داشته‌اند، عنوان می‌کند: «کارآگاهان با محرز شدن دخالت همسر اول مقتول و همسرش در وقوع قتل، مخفیگاه او در غرب تهران را شناسایی کردند و طی عملیاتی ضربتی و هماهنگ، زن و شوهر به همراه دختر مقتول که با آن‌ها زندگی می‌کرد را دستگیر و به اداره دهم پلیس آگاهی انتقال دادند.»

ولی‌پورگودرزی در ادامه بیان می‌کند: «متهمان هرگونه اطلاع یا دخالت در ارتکاب قتل را منکر شدند که با انجام بازجویی‌های جداگانه و با ارایه دلایل و مدارک مستند، هر ۳ نفر متهم به مشارکت در قتل اقرار کردند و در ادامه گفتند؛ انگیزه‌شان از ارتکاب قتل، به خاطر ارث و میراث و دارایی‌های مقتول بوده که پس از مرگ به تنها دخترش می‌رسیده، درنتیجه روز واقعه ۵ نفر متهم با تاکسی اینترنتی از شمال کشور به نزدیکی محل سکونت مقتول واقع در تهران مراجعه کرده، شوهر همسر اول مقتول با ۲ نفر از افراد اجیر شده هماهنگی‌های لازم را انجام داده، سپس با دخترش به محل کار مقتول در یکی از بانک‌های دولتی در شعبه شمال شهر تهران مراجعه و مقتول پس از ۶ ماه دخترش را مشاهده و با خوشحالی از آنان پذیرایی می‌کند و قرار بر این می‌شود که دختر ساعت ۱۳ همان روز به نزد همسر اولش بازگردانده شود، پس از صرف ناهار مقتول خوابیده، دخترش، قاتلان را به خانه دعوت می‌کند و از خانه خارج می‌شود.»

این مقام انتظامی در ادامه با بیان اینکه کارآگاهان طی اقدامات فنی و کارآگاهی موفق شدند هویت و مخفیگاه ۲ نفر از قاتلان را شناسایی کنند، اظهار می‌کند: «کارآگاهان با انجام اقدامات گسترده و مراقبت‌های شبانه‌روزی ۲ نفر از متهمان را در ۲ عملیات غافلگیرانه و منسجم در شمال شهر تهران ساکن در یک مسافرخانه دستگیر کردند و به اداره دهم پلیس آگاهی انتقال دادند.

متهمان در بازجویی‌های اولیه هرگونه آشنایی و اطلاع از قتل را انکار کرده و با ارایه دلایل و مستندات و مواجهه حضوری با متهمان به ارتکاب قتل اقرار و بیان داشتند؛ از طریق فردی با شوهر همسر اول مقتول آشنا شدیم و قرار بر این شد که در ازای دریافت ۲ میلیارد تومان فردی را در خانه‌اش به قتل برسانیم.

پس از برنامه‌ریزی‌های انجام شده در نهایت به کمک دختر مقتول وارد خانه شدیم و پس از اینکه مقتول متوجه حضور ما شد، سعی بر این داشت که از دخترش محافظت کند، اما خبر نداشت که دخترش از خانه خارج شده و با فریاد و مقاومت سعی بر غلبه به ما را داشت که با استفاده از چاقو او را به قتل رساندیم و سپس متواری شدیم.»

ولی پور گودرزی در مورد مجرمان می‌گوید: «متهمان با صدور قرار قانونی از سوی مراجع قضایی، ۲ نفر از قاتلان را به جرم قتل عمد روانه زندان و ۳ نفر از متهمان (همسر اول و شوهر به همراه دخترشان) به جرم معاونت در ارتکاب قتل روانه زندان شدند.»

مجازات اجیر کردن قاتل

گاهی افراد برای اینکه دستان خودشان به خون دیگری آلوده نشود، اقدام به اجیر کردن شخص دیگر برای قتل یا جرح فرد مورد نظر می‌کنند. در قانون سابق، کسی که شخصی را به قتل دیگری اکراه یا دستور قتل را صادر می‌کرد، به حبس ابد محکوم می‌شد، اما در قانون مجازات جدید مصوب سال ۱۳۹۲، مجازات دستوردهنده حذف شده و تنها اکراه‌کننده به قتل، به حبس ابد محکوم خواهد شد.

بنابراین در حال حاضر مجازات شخص دستوردهنده به قتل، تحت عنوان معاونت در قتل به عنوان تحریک یا ترغیب انجام می‌شود. مجازات معاون در قتل عمد، حبس درجه ۲ یا ۳ است. البته اگر قاتل قصاص نشود، او به حبس یک الی دو درجه سبک‌تر از قاتل محکوم خواهد شد.

در هر حال شخصی که دستور را اجرا می‌کند، محکوم به قصاص خواهد شد. همچنین اگر دستوردهنده، قاتل را اکراه کند، او به حبس ابد محکوم خواهد شد.

به‌طور مثال اگر ۴ مرد، مشترکا اقدام به قتل مرد دیگری کنند، اولیای دم می‌توانند همه را بدون دریافت دیه عفو کنند.

همچنین می‌توانند از هر کدام معادل یک‌چهارم دیه کامل را گرفته و رضایت دهند. راه دیگر آن است که با پرداخت فاضل دیه، هر ۴ نفر را قصاص کنند. یعنی اولیای دم با پرداخت سه‌چهارم دیه به هر یک از قاتلان قبل از قصاص، هر ۴ نفر را قصاص کنند، اما اگر اولیای دم بخواهند ۲ نفر را قصاص و ۲ نفر را عفو کنند، آن دو نفر که عفو می‌شوند باید سهم خود از دیه را بپردازند.

یعنی هر کدام یک‌چهارم دیه را باید بدهند. آن دو نفری که قصاص می‌شوند هر یک مستحق سه‌چهارم دیه کامل هستند. نصف این مقدار توسط اولیای دم و باقی آن همان یک‌چهارمی است که ۲ نفر عفو شده پرداخت کرده‌اند. اگر ولی دم بخواهد تنها یک نفر را قصاص کند، دیگر نیاز به پرداخت مبلغی بابت کل دیه یا بخشی از آن نیست. البته در این حالت آن ۳ نفر که عفو می‌شوند، باید هر کدام به اندازه یک‌چهارم دیه به شخصی که قصاص می‌شود، بپردازند.

منبع: فرارو
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها