صدور قرار بازداشت موقت در چه مواردی امکان پذیر است؟

صدور قرار بازداشت موقت جایز نیست، مگر در مورد جرایم زیر، که دلایل، قرائن و امارات کافی بر توجه اتهام به متهم دلالت کند.

صدور قرار بازداشت موقت در چه مواردی امکان پذیر است؟

مطابق ماده ۲۳۷ قانون آیین دادرسی کیفری، صدور قرار بازداشت موقت جایز نیست، مگر در مورد جرایم زیر، که دلایل، قرائن و امارات کافی بر توجه اتهام به متهم دلالت کند:

الف- جرائمی که مجازات قانونی آن‌ها سلب حیات، حبس ابد یا قطع عضو و جنایات عمدی علیه تمامیت جسمانی که میزان دیه آن‌ها ثلث دیه کامل یا بیش از آن است.

ب- جرایم تعزیری که درجه چهار و بالاتر است.

پ- جرایم علیه امنیت داخلی و خارجی کشور که مجازات قانونی آن‌ها درجه پنج و بالاتر است.

ت – ایجاد مزاحمت و آزار و اذیت بانوان و اطفال و تظاهر، قدرت‌نمایی و ایجاد مزاحمت برای اشخاص که به وسیله چاقو یا هر نوع اسلحه انجام شود.

ث- سرقت، کلاهبرداری، ارتشاء، اختلاس، خیانت در امانت، جعل یا استفاده از سند مجعول در صورتی‌که مشمول بند (ب) این ماده نباشد و متهم دارای یک فقره سابقه محکومیت قطعی به علت ارتکاب هر یک از جرایم مذکور باشد.

تبصره- موارد بازداشت موقت الزامی، موضوع قوانین خاص، به جز قوانین ناظر بر جرایم نیرو‌های مسلح از تاریخ لازم ‌الاجراء شدن این قانون ملغی است.

همچنین مطابق ماده ۲۳۸ قانون آیین دادرسی کیفری، صدور قرار بازداشت موقت در موارد مذکور درماده قبل، منوط به وجود یکی‌از شرایط زیر است:

الف- آ‎زاد بودن متهم موجب از بین رفتن آثار و ادله جرم یا باعث تبانی با متهمان دیگر یا شهود و مطلعان واقعه گردد و یا سبب شود شهود از اداء شهادت امتناع کنند.

ب- بیم فرار یا مخفی شدن متهم باشد و به طریق دیگر نتوان از آن جلوگیری کرد.

پ- آزاد بودن متهم مخل نظم عمومی، موجب به خطر افتادن جان شاکی، شهود یا خانواده آنان و خود متهم باشد.

منبع: میزان
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 2
  • داریوش
    0

    بند ت خیلی جالب است .خاطری درد ناک اما واقعی از بی قانونی اما در ظاهر قانونی بگم در شیراز یک خانواده که شغل اصلی آنها اخاذی است به وسیله شکایت متعدد وغیره .به وسیله همین ماده قانونی به وسیله بازپرس ناآگاه یا آگاه ..برادرم و همسرش و حتی من که در درگیری نبوده ام رو به بازداشگاه معرفی کرد که با التماس و خواهش توانستیم بجز برادرم و با گرفتن وثیقه چند میلیاردی آزاد شویم و برادرم به بازداشتگاه موقت دادن ....حالا مدارک شاکی چه بود مثل همیشه ادعا داشتن اسلحه سرد و گرم و پزشکی قانونی ...اما واقعیت فیلمی بود به وضوح نشان می داد اسلحه سرد چاقو شمشیر پوک ...در دست شاکیان است قصدشان هم کشتن بوده که موفق نشدن ...جالب تر آنکه خانواده برادرم که شکایت کردن آنها با یه فیش آزاد شدن و درمورد قدرت نمایی با سلاح تبرعه شدن ....حالا هر چند می دانم صدایی ما مستضعفین جامعه شنیده نمی‌شود ولی آیا آقای ریس قوه قضاییه به این قانون باید خندید یا به حالش باید روزها گریه کرد.... شاید بگویید چون به نفع ما نبوده می گویم ...فقط یه سوال داشتم. کسانی که در طول سال چندین بار در دادگاه برای گرفتن دیه و خسارت در رفت و آمد هستند و همین طور در سال تقریبا با صد نفر درگیر هستن نمی توانند مواد قانونی رو به نفع خود تفسیر کنند یا از بند پارتی استفاده نکرده باشند ......

  • مهرعلی رحیمی
    0

    بند از سال۱۳۸۶منطزر متهمب بودم که سرنخی برسد دستم باهمکاری قانون سرنخ به دستم رسیدم قانون مطمعن شد قاتل هم مشخص شد اما چون که پارتی دارند قاتل ومتهم قاضی ازمتهم پشتیبانی میکند

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها