زمین لرزه در هرات افغانستان؛ در شماری از روستاها تنها درختان ایستاده مانده اند

از زمین لرزه های مرگبار در استان هرات در غرب افغانستان بیش از دو هفته می گذرد؛ اما هر روز نشانه های بیشتری از ویرانی های آن آشکار می شود.

زمین لرزه در هرات افغانستان؛ در شماری از روستاها تنها درختان ایستاده مانده اند

در این دو هفته ساکنان هرات روزهای پر از اضطراب و پریشانی را سپری کرده اند و تنها در دو روز اخیر، شاهد زمین لرزه و پس لرزه های جدید نبوده اند.

بر اساس آمارهای که سازمان ملل متحد ارائه کرده است، در این مدت دست کم هفت زمین لرزه هرات را لرزانده است و با پس لرزه های متعدد همراه بوده است.

سازمان داکتران بدون مرز اعلام کرده که در این زمین لرزه ها بیش از  دو هزار و 445 نفر کشته و دو هزار و 440 نفر دیگر زخمی شده اند.

دفتر هماهنگ کننده کمک های بشردوستانه سازمان ملل متحد (اوچا) نیز اعلام کرده که این زمین لرزه ها زندگی 114 هزار نفر را آسیب زده است.

صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) نیز اعلام کرده است که 90 درصد از قربانیان این زمین لرزه ها، زنان و کودکان هستند.

«در سیاه آب تنها درختان ایستاده مانده»

زمین لرزه های پیاپی در هرات، ویرانی های گسترده به بار آورده است و هزاران خانه را با خاک یکسان و هزاران نفر را آواره کرده است.

وزارت دولت در امور مبارزه با حوادث طالبان اعلام کرده بود که در این زمین لرزه ها حدود 20 روستا با خاک یکسان شده است.

کمیساریای عالی سازمان ملل متحد به تازگی گزارشی از روستای «سیاه آب» شهرستان زنده جان هرات منتشر کرده است؛ روستایی که بر اثر زمین لرزه با خاک یکسان شده و تنها درختانش ایستاده مانده است.

در این گزارش آمده است که «تنها چیزیهایی که اکنون در روستای سیاه آب پابرجا مانده، درختانی هستند که قبلا به خانه های که اکنون به ویرانه تبدیل شده اند، سایه می دادند.»

کمیساریای عالی امور پناهندگان سازمان ملل متحد گفته است که در این روستا، 300 خانواده زندگی می کردند که اکنون خانه های شان تبدیل به ویرانه شده اند.

این نهاد می گوید که خانواده ها در این روستا «همه چیز» خود را از دست داده اند و خیمه های توزیع شده از سوی نهادهای امداد رسان، در حال حاضر تنها دارای آنها است.

شماری از خانواده نیز در این روستا، چندین عضو خود را از دست داده اند و اکنون از سوی در غم و اندوه از دست دادن عزیزان شان بسر می برند و از سوی دیگر نمی دانند که چگونه زندگی خود را دوباره بسازند.

روستاهای زیادی دیگری نیز مثل روستای سیاه آب، شماری زیادی از روستاهای دیگر نیز با خاک یکسان شده و تنها چیزی که در آنها ایستاده مانده، درختان هستند.

«توزیع ناعادلانه کمک ها»

با وجود اینکه زمین لرزه در هرات یک «فاجعه عظیم» خلق کرد، اما روند کمک رسانی به زلزله زدگان همواره با انتقادات گسترده مواجه بوده است.

به تازگی شماری از ساکنان شهرستان زنده جان که مرکز اولین زمین لرزه ویرانگر بوده، از توزیع «ناعادلانه» کمک ها شکایت کرده اند.

ساکنان این شهرستان می گویند که طالبان بیشتر کمک ها را به روستاهای «پشتون نشین» انتقال می دهند و به سایر روستاها توجه نمی شود.

پیش از ساکنان مناطق هزاره نشین استان هرات نیز از روند توزیع کمک های بشردوستانه شکایت کرده بودند و گفته بودند که به این مناطق توجه نشده است.

مناطق شیعه نشین هرات بیشتر در پس لرزه های روزهای اخیر آسیب دیده و در بیش از ده شهرک و روستا، خانه های آنان به صورت گسترده ویران شد، اما ساکنان این مناطق می گویند که حتی نام خانواده های آسیب دیده در این مناطق در فهرست دریافت کمک ها گنجانیده نشد.

ساکنان هرات می گویند که نهادهای داخلی و خارجی با اجازه و سروی طالبان کمک‌ها را توزیع می‌کنند و «در کار طالبان فساد و خویش‌خوری وجود دارد.»

پس از اولین زمین لرزه، انتقادات گسترده در موارد دیگر نیز از طالبان مطرح شد، از جمله اینکه این گروه اجازه انتقال زخمی های زن را توسط امداد رسان های مرد ندادند و باعث شد که شمار زیادی از آنها جان بدهند.

مسئولان طالبان می گویند که یک کمیسیون ویژه برای توزیع کمک ها در هرات ایجاد کرده اند و این کمک ها «عادلانه» توزیع می شود، اما ساکنان محلی می گویند که این کمیسیون «تبعیض» و «نگاه قومی» کمک ها را توزیع می کند.

منبع: شفقنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 2
  • ناشناس
    0

    افغانی ها بجای اینکه بفکر مهاجرت و امدن به ایران و رفتن به اروپا باشند و کاشت خشخاص و تولید تریاک را افزایش دهند اگر راست میگن برگردن کشور خودشون را بسازند مطبوعات ایران هم نمی خواهد کاسه داغ تر از اش بشود و هر روز ابعادی از این زلزله اعلام کنند ایرانی ها به حد کافی دغدغه دارند

  • ناشناس
    0

    عدالتتا شکر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها