ماجرای مسمومیت دانش آموزان اردکانی در استخر چه بود؟

مسمومیت نوجوان در استخر ورزشی کارگران اردکان با گاز کلر تکذیب شد.

ماجرای مسمومیت دانش آموزان اردکانی در استخر چه بود؟

در پی درج خبر مسمومیت ۹ نوجوان در استخر ورزشی کارگرن اردکان با گاز کلر برای تنویر افکار عمومی توضیحاتی به شرح ذیل به اطلاع می رساند:

استخر مجموعه فرهنگی، ورزشی و رفاهی کارگران شهرستان اردکان در دومین سفر رییس جمهور به یزد در دیماه سال گذشته مورد بهره برداری قرار گرفت.

این مجموعه دارای  استخر  سرپوشیده، استخر کودکان، سونا و جکوزی است که برای استفاده عموم و قشر شریف کارگران به ارائه خدمات می پردازد. این استخر به عنوان سومین استخر کارگری استان است که از سیستم ازون و کلر برای تصفیه آب استفاده می کند. در نتیجه درصد استفاده از کلر نسبت به استخرهای مشابه بسیار پایین است.

در راستای حفظ سلامتی استفاده کننده از استخر به خصوص در فصل گرم سال، علاوه بر بازرسی های متعددی که با توجه به دغدغه های مدیریت مجموعه های فرهنگی، ورزشی و رفاهی کارگران استان انجام می شود، چندین مرتبه نیز بازرسی های مستمر از سوی شبکه بهداشت و درمان و اداره ورزش و جوانان شهرستان اردکان از این مجموعه صورت گرفته است.

ظهر روز شنبه، ۹ نفر از کودکان گروه ۳۵ نفره دوره آموزشی مشکوک به مسمومیت شدند که ۵ نفر به اورژانس اعزام شدندکه دو نفر سرپایی و سه نفر سرم درمانی و بعد از بهبودی مرخص شده اند.

متاسفانه اقدام غیرحرفه ای و شتابزده روابط عمومی اورژانس استان و کشور در بیان علت وقوع حادثه و رسانه ای کردن آن قبل از بررسی دقیق علت حادثه، باعث تشویش اذهان عمومی و نگرانی خانواده ها در سطح شهرستان اردکان شد.

آنچه قابل بیان هست اینکه خوشبختانه صبح روز واقعه (سوم تیرماه) بازدید مشترک بازرس شبکه بهداشت و درمان شهرستان اردکان و اداره ورزش و جوانان از استخر این مجموعه صورت گرفته بود و پس از آن در سانس ظهر این اتفاق رخ می دهد و عصر نیز بازرسی شبکه بهداشت توسط بازرسان انجام می پذیرد.

آنچه در گزارش بازرسی که در سانس صبح انجام شده بیانگر این است که استخر دارای نظافت مطلوب است و سیستم تزریق کلر در محل به صورت مایع و توسط کلریناتوربه طور اتوماتیک  انجام می شود.

در زمان بازدید سیستم‌ کلریناتور فعال بود. همچنین کلر سنجی انجام شد که میزان کلر ۴/ بود که این مقدار بسیار پایین تر از حد استاندارد است. 

بر اساس این گزارش آموزش های لازم به متصدی داده شد.سیستم تهویه محل که شامل پنجره های مستقر در ارتفاع می باشد در زمان بازدید باز و محل دارای تهویه بود.

همچنین گزارش بازرسان در روز حادثه حکایت از این دارد که در سانس عصر ابتدا یک گروه ۴۵ و سپس یک گروه ۳۵ نفره از کودکان در شرایط یکسان از استخر استفاده نموده اند.

با توجه به اینکه اهم کودکان حاضر در سانس آموزشی بین سنین 7 تا 10 سال بودند و برای اولین بار محیط استخر را تجربه می کردند، این امر باعث استرس، دلهره و بروز دل‌درد و ناراحتی در کودکان شد. 

با توجه مصاحبه حضوری واحد مبارزه با بیماریهای با پزشک کشیک و معالج اورژانس موضوع مسمومیت با گاز کلر با قطعیت قابل تایید نیست.

در پایان ضمن تشکر از عوامل اورژانس به دلیل حضور به موقع در محل که وظیفه ذاتی و کاریشان چنین ایجاب می کند، بهتر بود پس از بررسی تیم های کارشناسی علت وقوع حادثه توسط دستگاه های ذی ربط بیان می شود، چرا که بیان علت این اتفاق با حدس و گمان کاملا از اصول حرفه ای به دور بوده و فقط برای ایجاد رعب و ترس در جامعه موثر است، عاملی که شاغلین در اورژانس باید درصدد برطرف کردن و نه دامن زدن به آن باشند.

منبع: رکنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها