هشدارهایی که درباره چهارشنبه سوری جدی گرفته نمی شود

شب ترس و مرگ و انفجار

چند سالی است که رسوم سنتی و دیرین چهارشنبه سوری جای خود را به شبی پر از دلهره و ترس همراه با صداهای گوشخراش انفجار و وقوع حوادث خونین و مرگبار داده است، آمارهای پلیس، اورژانس و آتش‌نشانی از حوادث دلخراشی در این ایام خبر می‌دهد که هر ساله عده زیادی را به کام مرگ، قطع عضو، تخریب و آتش‌سوزی می‌کشاند.

شب ترس و مرگ و انفجار

اما انگار هشدار نهادهای مربوطه به خانواده‌ها، جوانان و نوجوانان و عملیات پیشگیرانه پلیس و غیره نیز تأثیر چندانی برای کاهش این آمار ندارد، چرا که هنوز 24 ساعت مانده به شب چهارشنبه آخر سال آمار قربانیان امسال به 188 فوتی ومصدوم رسیده است. سرهنگ محمد معظمی گودرزی رئیس پلیس پیشگیری پایتخت دیروز گفت دو مرد 42 و 45 ساله که هفته گذشته درشهرک ولیعصر تهران در حال ساخت مواد محترقه بر اثر انفجار «اکلیل سرنج» مصدوم شده بودند در بیمارستان جان باختند. هفته گذشته نیز چهار مرد دیگر در انفجار خانه‌ای در خیابان مازندران تهران و دو نفر نیز در همدان و ارومیه بر اثر انفجار مواد محترقه جان باختند.

هشدار پلیس فتا

سرهنگ داوود معظمی، رئیس پلیس فتا تهران بزرگ گفت: بر اساس قانون، خرید، فروش و آموزش ساخت مواد محترقه و منفجره در فضای مجازی ممنوع بوده و پلیس با افراد متخلف قاطعانه برخورد می‌کند. این مقام مسئول با اشاره به اینکه فضای مجازی منشأ خسارات جبران‌ناپذیری است که در شب چهارشنبه سوری در کوچه و خیابان رخ می‌دهد، خاطرنشان کرد: این افراد شیاد برایشان مهم نیست که گروه هدف کودکان و نوجوانان هستند یا با فروش آنها جان انسانی را به خطر می‌اندازند و با ایجاد سایت‌ها و صفحاتی در زمینه خرید و فروش و آموزش نحوه تهیه و ساخت بمب و مواد محترقه فعالیت می‌کنند که متأسفانه بارها شاهد وقوع اتفاقات و حوادث ناگوار در این خصوص بوده‌ایم، لذا خانواده‌ها باید دقت داشته باشند تا کودکان آنها با استفاده از این سایت‌ها به‌دنبال خرید و ساخت مواد محترقه خطرناک نباشند و در دام کلاهبرداران و سودجویان گرفتار نشوند.

بازداشت هنجارشکنان

سردار «علی‌اکبر جاویدان»، فرمانده انتظامی استان کرمانشاه نیز گفت: پلیس هیچگاه مخالف شادی مردم نبوده و نیست اما برای حفظ امنیت شهروندان و مقابله با سوء‌استفاده برخی‌ها، همکاران ما در چهارشنبه پایان سال حضوری گسترده در میادین و خیابان‌های شهر خواهند داشت تا این افراد به بهانه شادی مخل نظم و آرامش مردم نشوند. پلیس قاطعانه با افرادی که بخواهند در نظم و امنیت عمومی اخلالی ایجاد کنند برخورد و طی هماهنگی‌های به عمل آمده با دستگاه قضایی، افرادی که دستگیر شوند تا ۱۵ فروردین در بازداشتگاه خواهند ماند و خودروهای متخلف نیز تا همین تاریخ در پارکینگ توقیف خواهد شد. وی تصریح کرد: از همه مردم و خانواده‌ها نیز می‌خواهیم که با رعایت قانون و کنترل نوجوانان و جوانان و نظارت دقیق تر، کاری کنند که چهارشنبه پایان سال به تلخی تبدیل نشود.

توصیه پزشکی قانونی

علیرضا صارمی مدیر روابط عمومی اداره کل پزشکی قانونی استان همدان نیز اظهار کرد: از مردم درخواست می‌کنیم با توجه به خطرات مواد منفجره، از ابزار خطرآفرین و غیراستاندارد استفاده نکنند. وی افزود: افراد در تماس با مواد محترقه و منفجره با مکانیسم‌های متعددی دچار آسیب می‌شوند؛ آسیب‌ها می‌تواند ناشی از برخورد ترکش ماده انفجاری تا سوختگی حرارتی و یا شیمیایی و یا قرار گرفتن در معرض موج انفجار باشد که متأسفانه باعث عوارض متعددی مانند نابینایی، قطع عضو، سوختگی‌های وسیع، جوشگاه‌های دائمی روی صورت و بدن، ناشنوایی و... می‌شود.

آماده باش اورژانس

داریوش تقی‌لو رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث استان زنجان از آماده‌باش نیروهای اورژانس برای مواجهه با حوادث احتمالی در چهارشنبه آخر سال خبر داد و گفت: 480 نفر از نیروهای اورژانس در قالب 63 پایگاه در استان آماده ارائه خدمات اورژانسی هستند و بیمارستان آیت‌الله موسوی مرکز پذیرش بیماران مربوط به چهارشنبه آخر سال انتخاب شده است.
محمد علیشاهی مدیر روابط عمومی اورژانس مشهد نیز با اشاره به اقدامات اورژانس در چهارشنبه‌سوری امسال گفت: همه پایگاه‌های اورژانس ۱۱۵ مشهد از ظهر سه‌شنبه ۲۳ اسفند به‌حالت آماده‌باش در خواهند آمد.

کشف 103 هزار عدد انواع مواد آتش‌زا

سرهنگ احمد نگهبان فرمانده انتظامی مشهد هم از کشف مواد محترقه غیرمجاز خبر داد و گفت: 103 هزار عدد انواع مواد آتش زا در بازرسی از یک منزل در این کلانشهر توسط مأموران پلیس کشف شد. مأموران پلیس امنیت عمومی پس از شناسایی مخفیگاه این فرد در خیابان ابوطالب و اطمینان از صحت موضوع با کسب مجوزهای لازم قضایی وارد عمل شدند و در بازرسی از محل 103 هزار عدد انواع مواد آتش زا را کشف کردند و متهم به مرجع قضایی معرفی شد.

منبع: خراسان
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 3
  • ناشناس
    0

    این مواد خطرناک از کجا میاد پلیس چکار میکنه که مخفیانه این مواد وارد میشن واقعا که چقدر بی فکرن این اراذل واوباش خودشونو وخانواده هاشونو شب عید بدبخت میکنن

  • ناشناس
    0

    بخدا اگه از اول با مردم لجبازی نمی کردید ومثل ادم رفتار می کردید .ملتا سر لج نمی انداختید که کاررا به انفجار و صحنه هایی مثل جنگ تبدیل کنند .

  • 0

    دیگه،پلیس،وجهه، خودشو،تومردن،ازدست،داده،

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها