فقط ۷/۵ سال؟

مردی که سر همسرش، مونا حیدری را برید و با آن سر در خیابان‌های اهواز چرخید با رضایت شاکی به هفت سال‌ونیم حبس محکوم شد.

فقط ۷/۵ سال؟

قاتل مونا حیدری به هفت سال‌ونیم حبس محکوم شده است. این را دیروز سخنگوی قوه قضائیه گفت. اما شاید خیلی‌ها نام مونا حیدری، دختر اهوازی را فراموش کرده باشند. مونا که او را با نام غزاله هم می‌شناختند،بهمن پارسال به دست همسرش کشته سپس سر بریده‌اش در خیابانهای شــهر اهواز به‌وسیله قاتل چرخانده شد و ترس و وحشت مردم را به همراه داشت.

حالا قاتل فقط قرار است جنبه عمومی جرم را تحمل کند و آن هم هفت سال‌ونیم حبس است. این درحالی است که اردیبهشت امسال دادستان عمومی و انقلاب شهرستان اهواز درباره صدور کیفرخواست برای قاتل مونا حیدری گفته بود: با تکمیل تحقیقات با رسیدگی فوق‌العاده توسط بازپرس ویژه قتل استان و با توجه به شکایت اولیای دم در خصوص متهمان از حیث جنبه خصوصی و مطالبه قصاص و اقداماتی مجرمانه دیگر متهمین در اخلال نظم عمومی و جریحه‌دار کردن احساسات مردم کیفرخواست صادر و تقاضای اشد مجازات شد و پرونده جهت ادامه رسیدگی به دادگاه کیفری یک استان ارسال شد.با این حال، خرداد امسال سخنگوی قوه قضائیه گفته بود که خانواده مقتول تقاضای قصاص نکرده‌اند. بر همین اســاس هم انتظار می‌رفت که نهایت حکمی که برای قاتل مونا صادرشود بیش از ۱۰ سال حبس نباشد. زیرا در صورت بخشــش اولیای دم فقط جنبه عمومی حکم در نظر گرفته شود.

اما ماجرای قتل‌های ناموســی تمامی نــدارد و همین حکم‌های حداقلی برای عده‌ای که هنوز با باورهای غلط خود زن‌ها را جزئی از مایملک خود می‌دادند اجازه خواهد داد که همچنان زنان قربانی خشونت باشند. همین دو هفته پیش بود که در شهر خمین پدر و دایی دختری ۱۶ ساله به دلیــل ارتباط او با مردی در فضای مجازی دختر را آنقدر زدند تا کما رفت و جان باخت. آخر سر هم پلیس ماجرا را به گردن فضای مجــازی و ارتباط هایی انداخت که در شـبکه‌های اجتماعی شکل می‌گیرند. کســی هم هنوز نپرسیده که سرگذشت پدر و دایی که بی‌رحمانه با گوشکوب به جان دختر نوجوان بی‌دفاع افتادند چه شد. البته از پیش معلوم است هیچ.

آنکه با سر بریده زنی جوان در خیابان می‌چرخد نهایتاً به هفت سال‌ونیم حبس محکوم شده است؛ حالا چرا باید توقع داشت برای آنها که دختر نوجوان ۱۶ ساله را در خانه و در خفا به قتل رسانده‌اند، مجازات سنگینی در نظر گرفته شود. البته مونا حیدری هم از دختر اهل خمین سن و سال بیشتری نداشت. ۱۶ بهمن، خبر قتل فجیع یک زن ۱۷ ساله در رسانه‌های عمومی و فضای مجازی منتشر شـد. مونا حیدری، کودک‌همسری که به ترکیه گریخته و برای ادامه زندگی مشترک به اجبار به ایــران بازگردانده شده بود به بهانه ناموس و غیرت به طرز بی‌رحمانه‌ای به دست شــوهرش به قتل رسید و شوهر جوان پس از کشتن او، با سر بریده همسر مقتولش جلو چشم اهالی محل جولان داد. اما دیروز مسعود ستایشی، سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوالی درباره حکم‌صادره در پرونده زنی که سال‌ گذشته دراهواز به دست همسرش به قتل رسید، گفت: سـجاد حیدرنوا متهم ردیف اول پرونده به اتهامات مباشرت در قتل عمدی و ایراد ضرب‌وجرح عمدی و اخلال در نظم عمومی و آقای دیگر به نام حیدر حیدرنوا متهم دوم به اتهام معاونت در قتل عمدی محکوم شده‌اند.سخنگوی قوه قضائیه افزود: اولیای دم متوفی اعلام گذشت کردند و با توجه به قابل گذشت بودن این قسمت از اتهام در مــوردی که واجد جنبه خصوصی این پرونده است، منتهی به صدور قرار موقوفی تعقیب شــده اما جنبه عمومی جرم باقی است وبر این اسـاس از لحاظ جنبه عمومی جرم متهم ردیف اول از حیث مباشرت در قتل عمدی به تحمل ۷ ســال‌ونیم حبس تعزیری و از حیــث جنبه عمومی ایراد ضرب‌وجرح عمدی به ۸ ماه حبس محکوم شده است. وی افزود: رای قطعی است و قطعیت یافته است. متهم ردیف دوم نیز به ۴۵ ماه حبس تعزیری از باب معاونت در قتل عمدی محکوم شده است.متهمان در زندان هستند. گفتنی است؛ مونا حیدری در ۱۵ سالگی به عقد پسرعموی خـود درآمد تا اینکه در فضای مجازی با یک جوان اهل سوریه که ساکن ترکیه بود، آشنا شد. جوان سوری پس از آنکه فهمید مقدار قابل توجهی طلا دارد او را ترغیب به فرار از منزل همسرش کرد. گفته می‌شود این مهاجر سوری در مدتی کـه مونا در ترکیه به سر می‌برد،عکس‌ها و پیام‌هایی از روابط خود با مونا را برای شوهر و خانواده او می‌فرستاد. این فرد پس از آنکه طلاها و پول‌های مونا را به سـرقت برد، او را رها کرد. پس از آن بود که مونا طی تماس‌های تلفنی خانواده‌اش ابراز پشیمانی کرد و پدر مونا به ترکیه رفت و دخترش را با خود به اهواز بازگرداند اما شوهر او با همدستی بردارش او را به طرز فجیعی به قتل رساند.

منبع: سازندگی
شبکه‌های اجتماعی
نظرات شما - 7
  • علی
    6

    خانواده این دختر با رضایت خودشان نه تنها به دختر مقتول ، بلکه به تمام زنان و دختران جامعه ظلم کردند .

  • فرهاد
    59

    کاره خوبی کردن سرش را از بدنش جدا کردن تادرس عبرتی برای دیگران باشه

  • ناشناس
    4

    واقعا براي مردم ايران سواله گردانندن سر بريده در خيابان رعب و وحشت مردم نيست !!! ولي سطل آشغال آتش زدن رعب وحشت مردم هست ؟؟؟

  • ناشناس
    7

    لعنت بر پدر مونا.

  • ناشناس
    5

    حکومت ولی کیف کرده طرف همچین کاری کرده

  • 19

    رضایت دادند دیگه به ما چه

  • رحیم آب منگل
    18

    تا نیم ساعت پیش که هشتک نه به اعدامتان گوش فلک را کر کرده بود

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها