خبرفوری در گفتگو با نماینده سابق مجلس، قانون قصاص را بررسی کرد

وقتی قانون، مشوق قتل‌های ناموسی می‌شود! / چرا مردان برای زن‌کُشی مصونیت دارند؟ /پدر دختر سر بُریده اهوازی باید 240 میلیون دیه بدهد تا قاتل را قصاص کند!

هنوز وحشت قتل رومینا اشرفی از اذهان عمومی پاک نشده است که قتلی دیگر در گوشه ای دیگر از ایران رقم می خورد. قتلی ناموسی که با پشتوانه غیرت دل ایران و ایرانی را لرزه در می آورد. اما تلخ تر از این قتل ها برخورد قانون با مجرم است که در صورتی قصاص می شود که نصف دیه او پرداخت شود.

وقتی قانون، مشوق قتل‌های ناموسی می‌شود! / چرا مردان برای زن‌کُشی مصونیت دارند؟ /پدر دختر سر بُریده اهوازی باید 240 میلیون دیه بدهد تا قاتل را قصاص کند!

خبرفوری- شش سال قبل با قتل آتنا اصلانی، در مجلس دهم طرحی برای اصلاح قانون مجازات قتل و جرایم شدید تدوین می شود که به دلیل ایرادات شورای نگهبان طرح هرگز به تصویب نمی رسد؛ طرحی که اگر امروز وجود داشت، میزان قتل های ناموسی و قتل دختران در کشور به شدت کاهش پیدا می کرد و در افکار عمومی دنیا ایران کشوری نا امن دیده نمی شد.

روزنامه شرق در گزارشی به نقل از پروین ذبیحی، فعال حقوق زنان، از آمار ۱۲۰۰ مورد زن‌کشی با انگیزه‌های ناموسی در کل ایران طی ۲۰ سال گذشته خبر داده است. خان ذبیحی با بیان این که آمار رسمی قتل‌های ناموسی در ایران اعلام نمی‌شود، در این گزارش گفته، این آمار طبق رصد او و دیگر فعالان همراه او به دست آمده است.

بهار زنگی‌بند، عضو کمپین ژیوانو که توسط گروهی از فعالان حوزه زنان در سنندج راه‌اندازی شده، نیز در گفت‌وگویی، از «۱۵ مورد زن‌کشی» در سال ۱۳۹۹، در استان کردستان خبر داده و گفته، طبق آماری که به دست او و دیگر اعضای این کمپین رسیده این زن‌کشی‌ها با «انگیزه‌های ناموسی و خشونت خانگی» صورت گرفته است.

عبدالرحیم تاج‌الدین، مشاور معاونت رفاه اجتماعی، بازرس عملکرد و مدیرکل سابق دفتر امور حمایتی و توانمندسازی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز از نبود مطالعه میدانی عمیق در رابطه با قتل‌های ناموسی در ایران خبر داده و می‌گوید، استان‌های کردستان، کرمانشاه، خوزستان، ایلام، آذربایجان شرقی، اردبیل، سیستان‌وبلوچستان، و فارس بیشترین تعداد قتل‌های به بهانه ناموس را دارند.

در آن زمان مجلس می‌خواست در یک اصلاح مهم قانونی، مصونیت زن‌کُشی مردان را برداشته و با تبدیل مجازات قتل از ذیل سرفصل "قصاص" به "حدود"، تبعیض دیه زن و مرد و تبعات آن برای مجازات قاتلان را حذف کند.

خبرفوری برای بررسی طرح مذکور به سراغ نماینده طراح رفت. رضا شیران خراسانی که نماینده دوره دهم مجلس بود که در این‌باره توضیح داد: طرحی را در مجلس دهم دنبال می کردیم با عنوان طرح تشدید مجازات جرایم خشن علیه بزه دیدگان خاص، که در واقع باید مجازات جرایم خشن، اشد می شد اما وقتی بر علیه بزه دیده خاص است در واقع مجازات آن دو چندان شود.

اگر مرد زنی را به قتل برساند قصاص نمی شود مگر...

نماینده ادوار مردم مشهد و کلات در ادامه توضیح داد: در قانون مجازات ما اگر یک مرد یک مرد را به قتل برساند قصاص می شود، اگر یک زن یک زن را به قتل برساند بازهم قصاص می شود. اگر یک زن یک مرد را به قتل برساند باز هم قصاص می شود اما در حالت چهارم اگر یک مرد یک زن را به قتل برساند در صورتی قصاص می شود که نصف دیه کامل یک انسان را پرداخت کند. یعنی الان اگر مردی زنی را به قتل برساند باید نصف دیه یک انسان 240 میلیون تومان پرداخت کند تا مرد قصاص شود.

رضا شیران خراسان

وی تاکید کرد: پرداخت نصف دیگه از سوی خانواده مقتول برای قصاص عاملی است که افراد تصور کنند می توانند دست به قتل بزنند و چون خانواده مقتول توان پرداخت وجه نصف دیه را ندارند با پرداخت وجه، تطمیع و تهدید رضایت خانواده مقتول را می گیرند که این اتفاق یکی از حقیقت های جامعه است.

شیران خراسانی بیان کرد: در طرحی که دنبال می کردیم قتل را مجازات خشن می دانستیم، بزه دیدگان وقتی زن ها می شدند مخصوصا اگر زیر 18 سال باشد که از ناتوانایی در دفاع برخوردار می شدند، قتل آنها جرم خشن محسوب شود و چون قاتل امنیت کشور را بهم ریخته است مجازات او از زیر فصل قصاص بیرون بیاید و زیر فصل محاربه قرار بگیرد.

این نماینده ادوار گفت: جرایم محاربه، جرایمی است که به شدت نظم عمومی را بهم می زند وبه شدت مخالف نظم عمومی است، در محاربه اعم از اینکه زنی یا مردی سلاح به دست بگیرد و فردی را به قتل برساند مفسد فی الارض محسوب شود. ما در آن طرح به دنبال این بودیم که جرایم خشن در رابطه با افراد بزه دیده خاص از باب قصاص به باب حدود منتقل شود.

شیران خراسانی با اشراه به قتل ناموسی اخیر در اهواز گفت:  در بحث اهواز اگر پدر و مادر مقتول بخواهند قصاص کنند باید نصف دیه یک مرد را پرداخت کنند تا توانایی قصاص داشته باشند.

وی با تاکید براینکه باید قانون اصلاح شود تاکید کرد: تا قانون را اصلاح نکنیم قطعا به نوعی تشویق کننده قتل زنان از سوی مردان است چرا که قاتل می داند تا نصف دیه پرداخت نشود قصاص نمی شود و اکثر موارد خانواده مقتلو کم بضاعت بوده و توانایی پرداخت مبلغ دیه که هر سال افزایش پیدا می کند را ندارد.

این عضو سابق کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس گفت: برخی می گویند خلاء یا کمبود قانون نداریم، اما قانون کامل نیست نقض قانون داریم و باید اصلاح شود، اگر قانون داشتیم که میزان این اتفاقات کم می شد. باید طرح مذکور مجدد در مجلس مطرح شود و قطعا نیاز به اصلاحاتی دارد اما باید برای قتل نفس مجازات اشد در نظر گرفت تا دیگر فردی به فکر اسلحه کشی و قتل نیافتد.

به گزارش خبرفوری، طراحان تشدید مجازات جرائم خشن ارتکابی علیه بزه دیدگان خاص تاکید داشتند: با توجه به اینکه ارتکاب برخی از جرائم علیه کودکان، معلولین، اشخاص مسن و اشخاص مجنون از قبح بیشتری برخوردار بوده و سبب ورود خدشه شدید به امنیت روانی جامعه می گردد لذا این طرح در صدد است تا با گسترش حمایت کیفری از بزه دیدگان خاص، کیفر را متناسب با آثار حاصل از این دسته از جرائم تعیین کند.

در ماده واحده آن آمده بود: تبصره ماده (۲۸۹) قانون مجازات اسلامی مصوب سال 92 به تبصره (1) اصلاح و یک تبصره به شرح ذیل به عنوان تبصره (۲) به این ماده الحاق می گردد:

تبصره ۲- ارتکاب قتل عمد، مؤخر یا مقدم بر تجاوز به عنف با آزار و اذیت جنسی یا شکنجه، نسبت به افراد ذیل در حکم افساد فی الارض بوده و  مرتکب به اعدام محکوم می گردد.

الف - مجنی علیه با سن کمتر از هجده سال تمام شمسی

ب- مجنی علیه معلول یا مجنون

ج- مجنی علیه دارای کبر سن و فاقد توانایی دفاع متناسب

د- مجنی علیه با سن بیش از هفتاد سال تمام شمسی

جزئیات جالبی از قتل دختر ۱۷ساله اهوازی

به این ترتیب روشن است که فعلا جای قانونی بازدارنده و در عین حال برخورد کننده با قاتلان زنان خالی است. اما ایرادات شورای نکهبان مسیر اصلاح را محدود کرده است.

قتل زن ۱۷ساله اهوازی به شیوه‌ای خشن از سوی یک مرد، حالا بار دیگر این مطالبه را ایجاد کرده که نباید به مردان قاتل امتیاز نصف دیه را داد و خانواده زنان قربانی را برای مجازات قاتل تحت فشار گذاشت.

نظر شما در این رابطه چیست؟ در ادامه کامنت بگذارید و نظر بدهید.

منبع: خبر فوری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 85
  • ناشناس
    3

    قوانین کشور ما مملو از این شگفتی هاست

    نظرات شما -
    • بی دلیل زندگان
      3

      تمامی کسانی که مدعی عالم به دین هستند در این گونه موارد سهیم هستند.یاد تمامی جهانباختگان جعل و جنایت گرامی باد .عذرخواهی از شما مظلومان نوشدارو بعد از مرگ است حق شما این نبود.

    • داروغه ناتینگهام
      1

      اصولا قانون نشات گرفته از بدویت 1400 ساله دردی از مردم دوا نمی کند

  • ناشناس
    42

    نماینده ازمجلس جامانده شما با،،،،، چرا شرم نمی کنیدمگرباحکم مباش میشود بازی کرد حتمٱ به نفع بشر بوده که اینچنین حکم شده البته قتل مردان به دست زنان بیشتر است یا به واسطه خیانت زنان در حال حاضربااین اوضاع بزه خیانت زنان درحال افزایش است فکری به حال خودت بکن ومشوق بی ناموسی مباش { خان ذبیحی را به یاد داشته }باشیم

    نظرات شما -
    • یه ایرانی
      4

      مگه چیزهایی که الان هست اون دوران بوده؟ مگه تو میتونی مثل مردم اون زمان بدون ماشین و تلویزیون و گوشی و ... زندگی کنی؟ همه احکام خدا برای همه دورانها نبوده به مرور زمان خیلی چیزها تغییر کرده اونها هم تغییر میکنه درضمن برای اعراب جاهلیت بوده مثل تو که الان هستی نه برای باقی مردم!!!

    • علی
      7

      خجالت هم نمیکشید مسابقه راه انداختید که زنا بیشتر کشته میشن یا مردا زن کالا نیست که صاحب داشته باشه ناموس کسی هم نیست این قوانین توحش برازنده ایرانی نیست سر بریدن برا اعراب افتخار آوره

    • ناشناس
      12

      یه ایرانی عزیز اگراحکام خدا قابل تعقیر است چگونه میشود به این احکام اعتماد کرد چون در هر زمان تعریف خود را پیدا میکند وسنگ روی سنگ بند نمی شود خدا یکی آخرین پیامبر هم یکی قرآن هم یکی الباقی تعاریف کفری بیش نیست ومورد پسند ریا کاران است

    • ناشناش
      1

      خوب حکم واحکام خدا رو به نفع بزهکاری تعقیر دادن ومرد را محکوم به پرداحت مهریه ونیمی از اموالش کردن این وسط مرد چه کنه

    • 0

      طالب!

  • ناشناس
    10

    مسولین قوه قضاییه این مرد قاتل را اعدام کنید جان انسان را با دیه حل نمیشود حالم بد شده به کتاب قرآن توجه داشته باشید با سپاس

  • العرب الملخ خور
    9

    سر بریدن بین اعراب وحشی مرسوم و متداول است، وای بر ما ایرانیان که ۱۴۰۰ سال است اسیر این وحشیانیم

    نظرات شما -
    • رئوف
      16

      مردک مواظب حرف زدنت باش ..... دختری که شوهر با یک بچه ، همه را بدون اطلاع شوهر و حتی خانواده خودش از خانه میره و با یک اجنبی بدون طلاق از شوهرش به خارج از کشور فرار میکنه و در آنجا هم از همان آقا بچه دار میشه ، به نظر تو این خانم در قوانین ما ، آیا جز طلاق چیزی دیگر هم هست و تو این را عدالت میدانی ... پس داخل این جامعه الان ما تا دلت میخواهد مملکتمون پر از این دخترهاست ... اگه این کار را عربها نکنند ، داخل این مملکت چیزی به عنوان خانواده هم نمیبینی ، یعنی یک مملکت و جامعه ، کاملا اجنبی و همه ماهم از سنت و اصالت و غیرت و ناموس و .... را باید کنار بگذاریم ... آن موقع تو به عدالت میرسی .... در ضمن دهنت را بشور بعد اسم عربها را بیاور

  • شهرام. ر
    7

    باید این قوانین عصر حجری رو عوض کرد. این قوانین نمایانگر تبعیض جنسیتی در سیستم قضایی کشور است در صورتیکه مرد و زن باید از حقوق قانونی یکسان بهرهمند باشند.اعمال مجازات نباید وابسته به بخشش اولیای دم باشد چون تحت فشار اقتصادی و بعضا تهدید و التماس و پادرمیانی دیگران ، اولیای دم مجبور به دادن رضایت میشوند و این امر باعث تکرار جنایتهای اینچنینی میشود .
    با ایجاد و اجرای قانون بازدارنده ،( حتی بعد از بخشش اولیای دم و پرداخت دیه به بازماندگان مقتول ، ) باید از ورود قاتل به جامعه (تا ابد) جلوگیری کرد .مردم باید ایمان پیدا کنند که در صورت اقدام به قتل ، اگر اعدام نشوند تا آخر عمر در زندان خواهند بود. همه ما باید قانونمند بشویم .مهمتر اینکه فرهنگ انسانی رو یاد بگیریم و" آدم "
    شویم.اگر مسائل اعتقادی و مذهبی را از قوانین اجرایی کشور مجزا کنیم به خواست خداوند که همان ایجاد عدالت مطلق بین بندگان بدون تبعیض است نزدیکتر میشویم.

  • ناشناس
    4

    وقتی شهردار تهران زن خودرا به شدید ترین وجه می کشه و ریاست جمهوری براش وصیغه و وکیل میگیره معلومه ک قبح این کار می ریزه، گرچه امیدوارم همه قتل های عمد حکمران محاربه اعلام شود اینجوری انسانیت حاکم میشه

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      وثیقه

  • کوروش
    13

    عرب پا پتی با تمام لجن کاریش قاضی شده زنشو خودش مجازات میکنه فکر کرده اینجا قانون جنگله آخه مردک تو اگه آدم بودی که ولت نمی‌کرد بره سمت مرد غریبه من خودم مردم غیرتم دارم پاپتی غیرت اون هست که به زنت از هر لحاظ برسی آب تو دلش تکون نخوره نه اینکه تهدیدش کنی کتکش بزنی عوضی تورو نمیخواد طلاق بده چرا این کارو کردی بی هویت باید اعدام بشه اگر پدر غزل رضایت داد فقط فقط اجازه میده یه قاتل داعشی دوباره نفس بکشه

  • ناشناس
    11

    این جرایم بایستی جز جرایم امنیتی و عمومی حساب شوند،چون به امنیت روحی و روانی ۸۵ میلیون ایرانی تجاوز شده،و همه را شوکه کرده است،بایستی به عنوان محاربه و مفسد فی الارض اعدام شوند،دیگه بحث دادن دیه هم منتفی است،حتی اگر صاحبان خون هم شکایت نکنند و یا رضایت بدهند،تاثیری نبایستی در اعدام این افراد داشته باشد،چون اینجا دیگه حیثیت،ابرو و اعتبار حکومت اسلامی و حقوق عموم مردم لگد مال شده است مگه سر مرغی را بریده که به همین راحتی از کنار آن بگذرند،اگر حکم اعدام این افراد صادر نشود و فقط به زندان خفیفی اکتفا شود،هرگز جلوی این جنایت ها گرفته نخواهد شد،و تاوان خون این مظلومان بر گردن حکومت و صاحبان خون است،اگر چه اگر صاحبان خون غیرت و مردانگی داشته باشند،در صورت تعلل حکومت،خودشان بایستی انتقام این مظلومان را از ظالمان بگیرند،انشاالله

  • ناشناس
    2

    فشل قانون ، اگر یکی از نمایندگان دچار شوند 24 ساعته تغییرش میدهند

  • ناشناس
    0

    مگه نصف دیگر دیه رو صندوق خسارات بدنی نمیده ؟

  • علی
    1

    واقعا.باید هرچه سریع تر قانون اصلاح بشود

  • ناشناس
    33

    دستور صریح خدا هست اگر زنی را در عمل زنا دیدید و شاهد وجود داشت سنگسار شود ولی انجام نمی دهید حتی در برخی موارد شوهر می تواند خون زن زناکارش در حین آن عمل را بریزد
    پس حرف مفت نزنید

    نظرات شما -
    • ناشناس
      10

      این چیزها که می‌گوییم خودم دلش رو ندارم ولی با ایجاد قوانین دنیایی آن را دستکاری نکنید

    • پشمک
      5

      خدا چه نیازی به کشتن انسان دارد؟خدایی که بیشتر از ریگهای و شنهای (روایت ) دنیا مهربانی دارد چرا باندازه یک هزارم یک شن در حق این دختر خدایی نکرد ؟

    • یه ایرانی
      4

      قوانین اعزاب 1400 سال پیش به درد ما نمیخوره مگه تو مثل پیامبر و مردان اون زمان لباس میپوشی مگه اون زمان عوارض شهرداری و بیمه و ...بوده که الان زنها دارن پرداخت میکنن ولی طبق قانون 1400 سال پیش محاکمه میشن ؟؟؟!!!! عدالتتون به درد همون دوران جاهلیت میخوره

    • ناشناس
      2

      فعلا شما در جاهلیت ازدواج با سگ و گربه خوش باش تا منجی بشریت بیاد برای فرستادن تفکرات... شما به آن دوران 1400 سال قبل

    • ناشناس
      0

      طلاق بدون نفقه حتی در قرآن هست ولی من ک چیزی از کشتن ندیدم

    • عیسی مسیح ع
      2

      اگر خدا جان بخشیده تو که باشی جانش بگیری .هر کس گناه نکرده سنگ اول را بزند

    • ب ناشناس
      2

      ای تف به ذات نجست اگه طبق قرآن باشه باید سعید طوسی تکه تکه بشه و آتیشش زد

    • نادر
      0

      نفرین بر خودت و این قانون هر کی هم که اون رو نوشته باشه.

    • علی
      0

      بسیاری از علما معتقدند سنگسار در قران نیامده . ضمنا در مورد مرد و زن هم فرقی نمیکند . از طرف دیگر نحوه اثبات آن به سادگی نیست چون اولین قانون آن این است که چهار نفر مرد بالغ همزمان به وضوح آمیزش را ببینند و شهادت بدهند . همین شرایط خودش به راحتی بوجود نمی آید .

    • علی
      2

      به نظر من قوانین هرچه باشد باید برای انسانها یکسان باشد و زن و مرد هردو انسانند .

  • ناشناس
    3

    شما با کلاه شرعی، قوانین الهی را عوض کردین این هم روی آن فقط نمی‌دانیم چرا مشکلات بیشتر شده!!!!

  • ناشناس
    7

    زن و مرد هر دو انسان هستند این تبعیض های قبایل عرب را چرا ما باید داشته باشیم

  • مریم
    7

    چرا زن درقوانین اینقدر بی ارزش است من توصیه میکن م به آقایان مقننه وقضاییه به طور صریح وشفاف به مردان بگویید همه ما زنان را از دم تیغ بگذرانند تا راحت شوید اینطوری بهتره دیگه زحمت قانون درست کردن هم ندارید که خدای نکرده خستهمیشین

    نظرات شما -
    • حقوق یار
      6

      در مواردی که مقام قضایی #جانی را شایسته قصاص بداند[حالت خطرناک مجرم ـ جریحه دار کردن افکار عمومی] و خانواده #مقتول_مونث توان پرداخت تفاوت دیه رو نداشته باشد
      دیه از بیت المال پرداخت و جانی قصاص میشود. #پس راهکار وجود دارد.

      پی نوشت:
      هیچ مرد و یا زنی حاضر نیست عزیزان خود[همسر ـ فرزند و...] خود را به قتل برساند #مگر اینکه به حد جنون اجتماعی و حیثتی یا احیانا شهوانی برسد! #ماحصل اینکه میزان دیه محرک نیست #خواهشا لاشخوری خودتون رو جای دیگری پهن کنید!! 👈 خیلی از کسانی که مرتکب جنایت میشوند اصلا نمی دانند دیه چیه و از مقدار و شرایط ان اگاهی ندارند !!!

      ـــ

  • امیر
    38

    این زن یه فاحشه بوده که بایه مرد خارجی تو ترکیه از طریق اینستاگرام ارتباط داشته و حتی بچه خودشو که حامله بوده به خواست اون مرد سقط میکنه و بعدش میره ترکیه و چند ماه با اون مرد ازدواج میکنه و رابطه جنسی داشته و عکسارو ارسال میکنه برای دوستاش و وقتی مرد خارجی رهاش میکنه تازه از خانواده اش درخواست میکنه که برش گردونن اولا این زن به خاطره کشتن یه بچه حلال زاده خودش قاتله چرا که اون یه بچه معصوم رو کشته در حالی که شوهرش یه زناکار و قاتل رو که به سن قانونی رسیده بود به هلاکت رسونده و نه در دنیا و آخرت براش مجازاتی نیست و تنها کاره اشتباهش چرخوندن سر توی محله بوده که اونم به خاطره تعنه هایی بوده که مردم میزدن بهش چرا ما مردم اینقدر احساسی به انتهای ماجرا نگاه میکنیم !؟
    در حالی که باید خودمونو یکمم جای اون مرد بزاریم.

    نظرات شما -
    • یه ایرانی
      0

      جالبه که پیامبر میگه الغیبت اشد الزنا.... ولی تویی که داری غیبت میکنی مستحق سر بریدن نیستی ولی مطمئنی که اون زن بوده!!!!

    • شهرام. ر
      1

      کلمه فاحشه به کسی اطلاق می شود که درازای دادن سرویس جنسی به دیگران ، پول دریافت کند.
      قضاوت کردن بدون آگاهی کامل از شرایط زندگی این دختر اشتباه مطلقه چه برسه به نسبت ناروا دادن به او . اگه دینداری ، توبه کن تا قلبت سیاه تر نشده . اگه خداوند نامه اعمالمون رو در پیشانی ما می نوشت، از همدیگه وحشت میکردیم .خدایا شکرت که پوشاننده عیب های ما هستی.

    • 1

      عجب پس حق داشت؟ شما عکسهاشو دیدی؟ و کارمند بانکی که حق منو تا حق کرده و ورشکست شدم . ساتور ببرم بانک دستشو قطع کنم؟

    • ممد
      1

      آقای عزیز چرایک طرفه گازشو گرفتی میبری و میدوزی واسه خودت چرا میگی فاحشه بوده مگه خودت خانواده نداری مگه الان زمان مرد عرب که زنها را بعنوان کالا به بازار میاوردن و خرید و فروش میکردن مگه تو میدونی سرچشمه این جریان از کجا آب خورده این زن نگون بخت دختر عموی قاتل بوده اگه مرد با آبرو بوده و غیرتی پس دختر عموش هم هست شک نکن ولی این دختر در سن ۱۲سالگی بزور در صورتی که هنوز درگیر بازیهای کودکانه ش بوده زن قاتلش کردن که اصلااز پسر عموش خوشش نیامده و چندین بار هم دعوا و ناسازگاری داشتن که با بی عرضگی پدر بی وجودش دوباره به سر زندگیش بر میگرده حالا اگه این قاتل اینو درک میکرد که نمیشه بزورخودتو در دل یکی جا بدی در کمال رضایت جدا میشدن و هر کی میرفت سی خودش و کار به اینجا نمی کشید پس اون زن نگون بخت حق داشته شک نکن اون بچه هاش هم از رو اجبار و اکرا بوده

    • قلندر واقعی
      0

      بهترین کار این است حاج طوسی را سنگسار کنیم و سلام

  • متفاوت
    4

    بنده ازراه قضاوت نان نمیخورم و درباره دیگران قضاوت هم نمیکنم.اما نظرخودم درچنین مواردی این است که روانشناختی ادمها با انگیزه های پیداوپنهانشان اینچنین است که هرکه هرچه سرش بیاید حقش است واصلا تاچیزی حق نباشد انجام نمیشود.پس کاری بکنید تاحقتان خوب برسد نه بد.وسیله وابزار ان هم خودما ادمها هستیم..پس زیرک ها به راحتی میتوانند و ازاین ابزاراستفاده میکنند..انتخاب وتصمیم گیری هرکسی هم به خودش مربوط میشود که بعدا چه نوع حقی براوفرود اید.

  • ایثارگر
    10

    چه غیرتی داره?!یادممدآمریکائی وحسن اینگلیسی می افتیم؟هم اونا که بابیت المال فاحشه هاروتیما وحمایت میکردن طبق توصیه کدخداشون؟شیطان بزرگ

  • ناشناس
    10

    از برکات اسلام و تجهش به زن است دین زن ستیز

    نظرات شما -
    • ناشناس
      8

      زن ستیز؟ قوانین الهی برای این آمده که در امیال دنیا پرستی که الان هم در آن غرق هستید نیفتید که کنار گذاشته شده

  • امان از جهالت
    2

    نمایندگان زن مجلس چرا اظهار نظر نمی کنن؟البته نشان دادن بیشتر قوانین را به سمت مرد سالاری جهالت هدایت می کنند و کلا اومدن نیمچه حقوق زنان رو هم از بین ببرن مثل طرح صیانت از خانواده و جمعیت با ترغیب کودک همسری.

  • بنده خدا
    2

    خاک بر سر شما با این فقه عقب مانده که میخواهید با آن یک جامعه مدرن را اداره کنید.

  • احسان
    25

    سلام به نظر من قضاوتتون اصلا درست نبود.
    زنی که بچه خودش را سقط میکنه (قتل) حتماً سزاوار مرگ بوده حالا مسأله خیانت جدا که اون هم قطعاً سزاوار سنگسار بوده است.

    نظرات شما -
    • ناشناس
      1

      چطوره که تو خیانتشو و سقط بچشو میبینی ولی اینکه قربانی کودک همسری بوده این که شهورش کتکش میزده این که بار ها به پدرش گفته بوده طلاقمو بگیر ولی با کتک برش گردونده بودنو نمیبینی خوده کثافتت میتونی با کسی که همش بهت توهین میکنه و بی احترامی میکنه زندگی کنی چقدر شماها احمقبن

  • ناشناس
    11

    قرآنی که به دست یک مرد نوشته شده باشد ، تمام قوانینش بر اصل مردسالاری استوار است

  • سعید1400
    1

    اوج ظلم و بی عدالتی. طرف میخاد قاتل دخترشو اعدام کنه باید یه پول هم دستی بده!!! مگه قاتل وقتی داشت دختر این بنده خدا رو اعدام میکرد پولی پرداخت کرده؟ این همه ادعا دارن بعد این قوانین مزخرف بر کشور ما حاکمه. اگه خانواده مقتول فقیر باشه و نتونه پرداخت کنه عملا قاتل قصر در میره . پس هر کس پولداره می تونه بره افراد فقیر رو بکشه و بعد نهایت دیه بده بهشون.

  • خزان
    1

    وقتی تعصب و جهل در بازار مشتری قانونی داشته باشد مسخره ای هر کاری را در مورد دیگران درست میداند.

  • مری
    1

    این حادثه تو غرب وحشی اتفاق افتاده یا ایران؟؟؟؟یکی بگه لطفا

    نظرات شما -
    • متفاوت
      3

      حادثه خبرنمیکند و هرجایی ممکن است رخ بدهد حتی بیخ گوش شما و یابرای خود شما.چون این یک اصل است که حق ناگهانی میرسدولی قبل از ان راجع به مواردش حجت تمام شده است.برای فهمیدنش عقل میخواهد ودرک.

  • ناشناس
    2

    این افرادی که این دختر مظلوم و بی پناه رو قضاوت می کنند اگر خودشان در ۱۲ سالکی به اجبار به شوهر داده می شدند، ۵ سال کتک و تحقیر و توهین رو تحمل می کردند چه واکنشی نشان می دادند؟ از نظر این جماعت زن خوب زنی هست که هر بلایی سرش آوردن تحمل کنه و صداش درنیاد...زن رو مایملک و کالای یک مرد می دانند نه یک انسان ...در دین اسلام هم به زن اینگونه نگاه شده متاسفانه

  • Ashil
    3

    قوانین تبعیض آمیز و عصر حجری ایران تماما باید تغییر کنن
    حذف مهریه = دادن حق طلاق به هر دو طرف
    نفقه یک طرفه باید برداشته شود و خانمها هم مسیولین خرج خانه داشته باشند
    قانونی که میگه نفقه فرزند پسر تا 18 سالگی هست باید برداشته بشه و مانند خانمها شود
    ارث زن و مرد برابر
    حق تحصیل برای زنان
    حق خروج از کشور
    حق کار
    حضانت بر اساس مصلحت تعیین شود
    حداقل سن ازدواج به 18 سال برسد
    حذف حق داشتن چند همسر
    قتل در فراش یا باید برداشته بشه یا دو طرفه باشه

    و بصورت کلی هرررر امتیازی که برای یک طرف هست باید دو طرفه بشه

  • ناشناس
    5

    مگر الان معلوم شده که مقصر مرد هست در این ماجرا؟
    چرا اینقدر قضاوت بیخودی میکنید
    اگه قاضیهای ما مرد هستن حکم خدا رو اجرا کنن نه به فکر پر کردن جیبهای خودشون از طریق بیچارگیهای مردم باشن

  • ناشناس
    0

    پس پدر مقتوله دیه پرداخت نمی‌کند و قاتل زنده میماند. به نظرم پدر مقتوله را مهمی دارد. اصلاً یک فرضیه اینکه چرا با قاتل همکاری نکرده باشد. البته خیلی سینمایی شد .

  • علی
    1

    این نقض کامل حقوق زنه کجا در اسلام زن ومرد برابره وقتی خون زن ارزان تره ودر نهایت این قانون ایرانه که سست هست قتلهای ناموسی رخ میده نه فضای مجازی

  • ناشناس
    7

    قانون درست است تاجلوبی بندوباری دختران گرفته شودازبس زنان بی ظرفیت شدندورپی غربپرستی هستندهرروزخودشان رامثل میمون میکنند

  • حسن
    2

    با سلام ما اگه قانون داشتیم که این وضع مملکت نبود همه جاش خرابه قانون مملکت ما پول می شناسه

  • 6

    چرابه مردتوهین میکنیدچرانمی گوییدلعنت به خیانتکارانهایی که به این مردتوهین میکنندوجدانشان راقاضی کننداگرناموس شما بهت خیانت کند وفرارکندچندنفربهش تجاوزکندبعدبره ترکیه بدون طلاق بایکی ازدواج کندایاشماحاضری ازاین زن گذشت کنیدخدارادرنظربگیرید این بنده خداهم فشارروحی زیادی تحمل کرده دوباردست به خودکشی زده اگرقضاوت درست نویدشماهم به سرنوشت این مردگرفتارشوید تامردم ببینندچه میکنید

  • 5

    اگرچشمتان رابازکنید درخبرهابخوانیددرامریکابرایزنان امنیت وجودندارد وکشتن زنان توسط مردان درروزچندین زن کشته میشود ولی صداش درنمیادوچنتا نادان درایران غرب رابه رخ مردم میکشندکه درغرب برای زنان امنیت شمایی که درایران ازغرب خبرنداری ناموست رادراروپارهاکن تا بدانی

  • ممد طلا
    1

    اون زن بدبختی که هزار و یک دلیل که همش مقصر این جریانها از مرد نشاءت میگیره کشته میشه مگه زیر بوته بیابون عمل آمده که اولیای دم وایسن ببینن که جنتی تایید میکنه یا نه جنتی میرینه زیر خودش خیر امواتش خودش نمدونه

  • ناشناس
    1

    از این اتفاق ها توی سرتاسر دنیا هست از شرق تا غرب دنیا . بعضی وقت ها به شنیع ترین وجه ممکن . . و آدم رو منزجر می کنه
    یعنی کشتن یک نفر .
    پس به اسلام و مسیحیت و ... ربطی نداره . ولی باید این فرد و همه افرادی که این کار رو می کنن به سزای قانونی اعمالشون برسن .

  • حاکم
    3

    فکر کن بری خونه ببینی یکی با زنته حکمش چیه ؟

    نظرات شما -
    • ناشناس
      1

      حکم باید همونی باشه که زنت بیاد خونه ببینه تو با زن دیگه هستی

  • داوود
    0

    نه قاتل گناهی دارد،نه مقتول،کسانی که فرهنگ سازی بروز نکردند،وقوانین کهنه و پوسیده را بر کشور غالب کردند گناهکار واقعی آمد.

  • مادر بچه ها و معلم مدرسه
    5

    میترااستادچرا عکسش بین این عکسهانیست؟!!!!!

  • عادل از قطب شمال
    2

    یعنی برای اعدام یک داعشی باید 240 میلیون پرداخت بشه

  • علی خادمی
    2

    اینکه یک رویه ای ۱۵۰۰ سال پیش بهر دلیلی قابل قبول بوده الان در پیشرفت زمان و تحول ان نمی تواند ملاک عمل باشد بنابر این همانگونه که آقای سروش سی سال پیش نظریه قبض و بسط شریعت صامت را داد و هیچ اخوندی نتوانست جز قیل آقابابا ان پاسخ علمی و اقناعی دهد لازم است در احکام شریعت تجدید نظر شود و این خلاف عقل که زن نصف مرد حق قانونی دارد اصلاح شود
    هرچیز خلاف عقل باشد خلاف دین و شرع هم هست

  • یک مادر
    4

    خجالت بکشید به این احکام من درآوردی و به نفع مردان... تا کی مظلوم کشی ...برگشتید به دوران جاهلیت... زن در قاموس الهی ناموس خداونده.. وای بر شما قانون نویسان..
    پس زن کالا نیست یک انسان است.. اگه ادعای انسانیت دارید

  • ناشناس
    0

    به کوروش.نامت برازندته

  • ناشناس
    3

    اگه زنی خیانت کرد طلاقش میدهند نه سرش رامیبرن

  • ناشناس
    2

    تمام این مسایل و حوادث به خاطر سیاست های اشتباه خود ملایان است که می خواهند مردم شادی نداشته باشند و مایوس باشند که بتوانند سوار مردم شوند همانطور که طالقانی گفت هر خانه باید یک توالت هم داشته باشد یعنی در کشور باید خانه هایی برای ارضای جنسی مردان و زنان باشد که این مسایل پیش نیاد

    نظرات شما -
    • بهروز
      4

      اونوقت توحاضری خواهریا مادریا همسرت دراون توالت های موردنظرت به مردهای غریبه وخوشگذران سرویس بدهند؟یا می گی مرگ خوبه اما برای همسایه!

  • سعید
    2

    این قتلها خاطراکثرمردم جامعه رامکدروآزرده می کند چطوربرای رشدفوتبال هزاران دلارخرج مربی وتمرین وبازیکن می کنیم ومسئولین هم می گویندبرای شادی مردم است بایدهمینطوربرای آرامش خاطرمردم هم هزینه کردپس بهتراست نصف دیه رادولت ازصندوقی که بایدبه این منظوردایرشودپرداخت واینگونه قاتلان را درصورت عدم رضایت اولیادم فورا قصاص واعدام کند.

  • ترکمن
    0

    اینکه دیه مرد نصف دیه زن باشه هیچ ربطی به خشونت خانگی و تایید اون نداره!!!
    به خاطر عمل قبیحی که طرف کرده سال ها باید اب خنک بخوره.
    شما این چیز هارو بهانه حمله به قوانین می کنید مگر نه از حقوق زنان چه دروی دارید؟!
    میترا استاد زن نبود؟
    چطور پسره آرمان رو میخواستن اعدام کنند استقبال نکردید؟

  • علی علوی
    1

    شما جماعتی هستید که حقوق زنان را پیراهن عثمان کردید و فقط به دنبال استفاده سیاسی از زنان هستید مگر ۸سال برای زنان چه کردید؟

  • مرتضی
    1

    حکم اعدام قاتل میترا استاد(محمدعلی نجفی) صادر شد اما تمام اصلاح طلبان دست به دست هم دادند که اعدام نشود حتی بیش از یک میلیارد تومان دیه دادند و رضایت گرفتند

    قتل یک انسان دردناک هست چه خانم اهوازی چه میترا استاد

  • محمد
    2

    گرداندن سر بریده در خیابان رعب ووحشت عمومی ایجاد میکند ومدعی العموم باید از طرف قاطبه جامعه ورود کند وکیفرخواست محاربه علیه جانی صادر و منجربه رای شود

  • ناشناس
    1

    نفرت بر کسانی که هنوز در قرن بیست و یکم زنان را نیمه انسان می شناسند!

  • ناشناس
    1

    حالا در شبکه های اونور آب هی حقوق زنان می کنند شماها هم بی دلیل دارین همش حق بیخود به زنان میدین و بادشون می کنین و مرد ستیزی می کنین بعدا جلوی این ها رو نمی تونین بگیرین!! صبر مرده هم اندازه ای داره!

  • معرفت
    4

    زنی که با داشتن شوهر وفرزندان به فحشا تن میدهدباید سنگسار شود .نه دیه

  • شهاب
    0

    اقای شیران شماکه یک نفرهستید چرا به جمع شماراخطاب می کنند!درضمن کآشکی یکم از خیانت ،ناروزدن ،بی حیثیت کردن هم مطلبی می گفتید ،اگربه شما خیانت می شد حیثیت تان با آن ادعای وکالت و....به نامردی لکه دارمی شد خدا وکیلی چه می کردی؟؟؟

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها