تفاضل دیه دخترم را از بیت المال بدهید

کارگر افغانستانی که به جرم قتل دختر همسایه به قصاص محکوم شده بود، پس از 8 سال حبس در حالی که اولیای دم هنوز نتوانسته‌اند تفاضل دیه را بپردازند از قضات خواست تا در پرونده‌اش تعیین تکلیف شود.

تفاضل دیه دخترم را از بیت المال بدهید

زمستان سال 93 وقتی زن میانسال و پسرش از سفر چند روزه به خانه برگشتند با مشاهده جسد دختر جوانش که به قتل رسیده بود وحشت زده موضوع را به پلیس خبر دادند.

وقتی مأموران به محل حادثه واقع در خیابان فلاح رفتند با جسد خونین دختر 33 ساله در حالی روبه‌رو شدند که علاوه بر آثار کبودی روی بدنش با ضربات متعدد چاقو به قتل رسیده بود. برادر مقتول در توضیح ماجرا به مأموران گفت: من، خواهر و مادرم با هم زندگی می‌کردیم چند روز قبل برای انجام کاری با مادرم به شهرستان رفیتم و وقتی روز یکشنبه برگشتیم با جسد خواهرم مواجه شدیم که خون زیادی از او رفته بود. در ادامه جسد مقتول با دستور قضایی به پزشکی قانونی منتقل شد و شناسایی عامل قتل در دستور کار مأموران قرار گرفت.

ناپدیدشدن کارگر ساختمانی

در نخستین مرحله از پیگیری‌های پلیسی، مأموران به تحقیقات میدانی پرداختند. تا اینکه مشخص شد در مجاورت خانه مقتول ساختمانی نیمه ساز هست و چند کارگر در آنجا کار می‌کنند اما یکی از کارگرها که افغانستانی بود از روز قتل ناپدید شده است.
بررسی دوربین‌های مداربسته و اطلاعات به دست آمده توسط مأموران فرضیه متهم بودن این کارگر به نام رحمان را قوت بخشید و پلیس با بررسی‌های شبانه روزی توانست وی را که قصد داشت به صورت غیرقانونی از مرز تایباد از کشور خارج شود ردیابی و بازداشت کند.
پس از دستگیری متهم و انتقال او به اداره آگاهی تهران در همان بازجویی‌های اولیه به قتل دختر جوان اعتراف کرد و در توضیح ماجرا گفت: اتاق نگهبانی من به خانه مقتول اشراف داشت و من همیشه این دختر را می‌دیدم تا اینکه متوجه شدم مادر و برادرش به مسافرت رفته‌اند و او در خانه تنهاست.

به همین خاطر تصمیم گرفتم از خانه‌شان سرقت کنم. روز حادثه وقتی مخفیانه وارد خانه آنها شدم دختر جوان مرا دید و با هم درگیر شدیم بعد وسوسه شدم که به او تعرض کنم اما مقاومت کرد و من از ترس اینکه شناسایی شوم او را به قتل رساندم و بعد هم قصد داشتم به افغانستان فرار کنم که در مرز دستگیر شدم. با اعترافات متهم، گزارش پزشکی قانونی و پلیس تحقیقات تکمیل و برای متهم به اتهام قتل عمد کیفرخواست صادر و پرونده برای رسیدگی به دادگاه کیفری یک استان تهران فرستاده شد.

درخواست قصاص

در ابتدای جلسه اولیای دم درخواست قصاص کردند و مادر مقتول به جایگاه رفت و گفت: او بی‌رحمانه دخترم را کشت و 3 روز جسدش روی زمین افتاده بود. به هیچ عنوان حاضر به گذشت و مصالحه نیستم و برای متهم درخواست قصاص دارم.

بعد از آن متهم به جایگاه رفت و گفت: من با قصد قبلی به خانه مقتول نرفته بودم. وقتی فهمیدم در خانه تنهاست وسوسه شدم و با ترفندی به خانه شان رفتم و قصد داشتم که به او تعرض کنم اما وقتی دیدم مقاومت می‌کند و نمی‌توانم به خواسته‌ام برسم از ترس دستگیری توسط پلیس در یک لحظه تصمیم گرفتم او را بکشم تا قضیه تمام شود. با پایان اظهارات متهم قضات برای صدور حکم وارد شور شدند و با توجه به مدرک‌های موجود و مستندات پرونده وی را به قصاص با لحاظ دریافت ما به التفاوت مبلغ دیه زن محکوم کردند و رأی پس از تأیید در دیوان عالی کشور به اجرای احکام رفت.

اما از آنجایی که خانواده مقتول توانایی پرداخت ما به التفاوت مبلغ دیه را نداشتند حکم اجرا نشد و متهم پس از 8 سال با ارسال نامه‌ای به دادگاه کیفری یک استان تهران درخواست کرد که خانواده مقتول یا تفاضل دیه را پرداخت کنند و حکم قصاصش اجرا شود یا از جنبه عمومی جرم محاکمه و آزاد شود چرا که دیگر نمی‌تواند بلاتکلیف در زندان بماند.

ناتوانی در پرداخت تفاضل دیه

به این ترتیب پرونده برای رسیدگی به درخواست متهم به شعبه دهم دادگاه کیفری یک استان تهران فرستاده شد.
در ابتدای این جلسه اولیای دم بازهم بر اجرای حکم تأکید داشتند و مادر مقتول به قضات گفت: من فقط با قصاص قاتل دخترم آرام می‌شوم. 8 سال از این جنایت گذشته و من حتی یک شب آرام نخوابیدم با قتل دخترم زندگی مان نابود شده. ما درخواست‌مان قصاص است اما به لحاظ مالی بضاعت پرداخت تفاوت دیه را نداریم و از قضات می‌خواهیم تا با پرداخت تفاضل دیه از صندوق بیت‌المال موافقت کنند و این قاتل را که با بی‌شرمی زندگی ما را ویران کرد به سزای عملش برسانند.
پس از آن متهم نیز به جایگاه رفت و با تکرار اظهاراتش عنوان کرد: قبول دارم که مرتکب قتل شده‌ام اما از وضعیتم خسته شده ام اگر می‌خواهند من را اعدام کنند زودتر تکلیفم را روشن کنید و اگر هم امکان پرداخت تفاضل دیه وجود ندارد از جنبه عمومی جرم محاکمه شوم.
پس از اظهارات متهم قضات برای صدور رأی وارد شور شدند. گفتنی است طبق ماده 428 قانون مجازات اسلامی در مواردی که جنایت نظم و امنیت عمومی را بر هم زند یا احساسات عمومی را جریحه‌دار کند و مصلحت در اجرای قصاص باشد و خواهان قصاص امکان پرداخت تفاضل دیه یا سهم دیگر صاحبان حق قصاص را نداشته باشد با درخواست دادستان و تأیید رئیس قوه قضائیه مقدار مذکور از بیت‌المال پرداخت می‌شود.

منبع: ایران
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 24
  • امیری
    1

    سلام.
    لطفا از چه طریق امکانش هست که به این خانواده کمک کنم؟؟
    ، حاضرم مبلغ تفاضل دیه را پرداخت کنم تا اون قاتل بی وجدان اعدام بشه.

    نظرات شما -
    • یاغی
      1

      بریز تو کارت من من خودم طرفو تو زندان خفه میکنم به همین برکت

    • 📃
      0

      پرداخت ما به التفاوت مبلغ دیه زن به قاتل دور از انصاف هست ، زن و مرد هر دو انسان هستند !

    • ناشناس
      1

      پول واسه کشتن آدمها نریز
      واسه زندگی انسانها بریز
      کشوری مانند افغانستان که بیش از نیم قرن درگیر جنگ وفقر وبدبختیه نه آموزشی نه تغذیه ای نه دلسوزی،
      افغانها فقط جنایت وخون وخونریزی دیدند
      توقع داری از این سرزمین بلازده گاندی ونلسون ماندلا در بیاد

  • احمد
    1

    اینم یکی از باگ های قانون مجازات اسلامی، افغانی بیاد دختر ایرانی رو بکشد بعد تقاضای قصاص بخاطر عدم توانایی در پرداخت مابه التفاوت دیه 8 سال عقب بیفتد، رئیسی تو برو اینارو درست کن، آخه تو را چه به ریاست جمهوری!؟

  • اکبر
    0

    بکشیدش لعنتی کثافت رو. قضات محترم یه لحظه احساس کنید برای ناموس خودتان این اتفاق تلخ رقم خورده..

  • ناشناس
    19

    خون این دختر به گردن خانواده‌اش است چه کسی دختر جوانی را در خانه تنها می‌گذارد و خودش به سفر میرود

    نظرات شما -
    • ناشناس
      5

      همینو بگو!

    • خدا
      2

      مزدور

  • 2

    افغانی‌ها کلا خیلی بی احتیاط هستند مثلاً خیلی می‌بینم دختربچه های کم سن و سال رو تنها میفرستند مغازه ،نانوایی و یا مدرسه
    به خدا قسم من جرأت ندارم دختر هفت ساله ام رو مثلاً تنهایی بفرستم مدرسه یا مغازه
    به هر حال احتیاط شرط عقله

    نظرات شما -
    • شجری
      0

      داداش طرف ایرانی بوده کشته شده توسط یه مرد افغان

    • به ۵ دی ۱۴۰۱ ۱۰:۱۵:۰۰
      2

      افغانی دختر ایرانی را کشته ! جنابعالی در بقیه موارد هم مطلب را کامل نخوانده نظر می‌دهی ؟

  • ناشناس
    0

    با پرداخت تفاضل دیه از بیت المال این افغانی متجاوز به عنف و قاتل عمدی حتماً باید اعدام شود تا درس عبرتی برای همنوعان او باشد!

  • ناشناس
    0

    پول نزام بده و دار بزنید این اشقالو. دار نزنید نامردید

    نظرات شما -
    • 1

      یه راه دیگه هم داره! برن دوربینها رو چک کنند شاید در اغتشاشات و خرابکاریها هم بوده و بشه با یه انگ سیاسی حکم اعدامش رو گرفت!

  • حسن
    0

    بیت المال اینجورجاها باید مصرف بشه
    تقاضا میکنم هر چه زودتر این قاتل کثیف به سزای عمل ننگینش برسه

  • ناشناس
    0

    این بیشرفهای قاتل رو ازکشور اخراج کنید به خدا قسم وجود 5 میلیون افغانی و اکثرا مجرد وخلافکار،مثل بمب ساعتیه. مثل غارت ایران و اشغال ان دردوران محمد افغان نشه.

    نظرات شما -
    • شجری
      0

      محمود افغان داداش

  • محمد
    0

    این هم از مهمانانی که دارند به ناموس این ملت تجاوز می‌کنند تف براین مهمانان

  • محمد
    0

    درود کسی که بزور وارد حریم خصوصی افراد شود و مرتکب قتل شود چند حکم قصاص باید داشته باشد نه اینکه پولی هم بهش بدن قانون بایستی اصلاح شود

  • س
    0

    خوبه والا غلط زیادی کرده حالا باید پول هم بده خانواده داغدار که طرف اعدام کنن حالا ایرانی بود هم تا برسیم یه افغانی بی پدر و مادر اعدامش کنین تا بره گم بشه اين اشغال های عوضی

  • ایرانی
    2

    این افغانی ها خیلی بی ناموسن
    باور کنید از اینا نامردتر نداریم
    آخ ک اگ زمان اون خدا بیامورز بود مینداختش داخل تنور… حیف و صد حیف

  • محمد
    0

    دین اسلام دین برابری. خخخخ

  • Sa
    0

    قانون خوبیه .دزدکی واردخوبه شو. به ناموس مردم تجاوز کن . بکشش . دیه و پاداشم بگیر .

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها