دستگیری عامل کلاه‌برداری از مسافران تورهای خارجی

فرمانده انتظامی مشهد گفت: عامل سوءاستفاده و کلاه‌برداری از مسافران تورهای خارجی توسط پلیس فتا فرماندهی انتظامی مشهد شناسایی و دستگیر شد.

دستگیری عامل کلاه‌برداری از مسافران تورهای خارجی

 سرهنگ احمد نگهبان، در تشریح این خبر بیان کرد: در پی بررسی گزارش‌های مردمی در بخش مرکز فوریت‌های سایبری سایت پلیس فتا شکایت‌های متعددی مبنی بر کلاه‌برداری از مسافران تورهای زیارتی سیاحتی ثبت که با توجه به حساسیت موضوع، تیمی ویژه از کارشناسان پلیس فتا مشهد مسئول رسیدگی به پرونده شد.

رئیس پلیس مشهد تصریح کرد: با توجه به حساسیت ماجرا به سرعت دستور داده شد مستندات این پرونده بررسی و شاکیان هم به مقر پلیس دعوت شوند و مورد تحقیق قرار بگیرند.

در پی این اقدام و در بررسی اظهارات تعدادی از شاکیان مشخص شد همه چیز به واسطه نام‌نویسی سفر خارج از کشور در یک دفتر ارائه خدمات سفرهای سیاحتی و زیارتی رقم خورده است.

برگشت اضافه دریافتی، یک نقشه بود

سرهنگ احمد نگهبان در بیان دیگر زوایای این پرونده انتظامی عنوان کرد: مسافران پس از آنکه کشور مدنظر خود را برای سفر انتخاب کرده و مراحل سفر آن‌ها نیز توسط شرکت مذکور طی شد، با خیال آسوده به خارج از کشور اعزام و چند روزی هم بر اساس برنامه‌ای که برای آن‌ها در نظر گرفته شده بود در آن کشور حضور پیدا کرده و در نهایت و در پایان سفر به کشور باز می‌گردند.

اما نقشه سودجویانه پس از بازگشت مسافران به کشور رقم می‌خورد آن هم زمانی که سرپرست کاروان با مسافران تماس می‌گیرد و مدعی می‌شود ۳۵۰ هزار تومان اضافه دریافتی مسافر نزد شرکت مسافرتی ارائه دهنده خدمات باقی مانده و قرار بر این است که این مبلغ به حساب هر مسافر برگشت داده شود. از همین رو و پیش از آن برای آن‌ها کدی ارسال خواهد شد که مسافران با ارائه آن کد به سرپرست کاروان مراحل برگشت دادن وجوه را تکمیل خواهند کرد.

این مقام ارشد انتظامی خراسان رضوی در ادامه گفت: با این روش تعدادی از افرادی که به سفر خارجی رفته بودند، پس از آنکه کد خواسته شده را برای سرپرست کاروان ارسال کردند در واقع کد رجیستر یک دستگاه گوشی مسافرتی را در اختیار فرد متقلب قرار داده بودند و بدون اطلاع، چندین دستگاه گوشی وارداتی رجیستر و مراحل فروش آن در بازار توسط فرد خاطی برنامه‌ریزی شده بود.

رجیستر ۱۵ گوشی تاکنون لو رفت

سرهنگ نگهبان بیان کرد: با جمع‌بندی دقیقی که صورت گرفت همچنین کارشناسان پلیس فتا مشهد با استفاده از مستندات دیجیتالی بجا مانده، متهم پس از هماهنگی با مقام قضایی به پلیس فتا فراخوانده شد. وی تصریح کرد: در بازجویی‌های به عمل آمده و مواجهه با ادله و مستندات کشف شده، این فرد به ۱۵ فقره رجیستری گوشی‌های وارداتی با نام مسافران اعتراف کرد.

رئیس پلیس مشهد با اشاره به معرفی متهم به دادسرا از شهروندان خواست به ‌هیچ‌ عنوان فریب این افراد کلاهبردار و سودجو را نخورید و در صورت مشاهده پیامک‌ با عناوین مختلف در صورت نیاز به سایت‌های اصلی شرکت‌ها و سازمان‌های مورد نیاز مراجعه کنید و به هیچ‌وجه گوشی تلفن همراه خود و حتی اطلاعات آن را در اختیار دیگران قرار ندهید. وی تصریح کرد: در برخی مواقع کلاهبرداران به بهانه ارائه خدمات اینترنتی به راحتی افراد را برای ورود به درگاه‌های جعلی با مشخصات ظاهری همان سامانه هدایت می‌کنند و در یک فرایند مجرمانه ضمن سرقت اطلاعات هویتی، اطلاعات حساب وی را به سرقت می‌برند.

ناآگاهی و گرفتاری‌های بعدی

در حالی رئیس پلیس مشهد ماجرای این پرونده را رسانه‌ای کرد که باز هم بررسی رسانه‌ای این پرونده نشان می‌دهد نداشتن اطلاعات کافی از سوی شهروندان باز هم عامل اصلی اجرای این روش شیادانه است؛ چرا که اگر قرار باشد وجهی به حساب بانکی فردی برگشت داده شود، تنها شماره حساب یا شماره کارت بانکی نیاز است و به هیچ عنوان کد تأییدی برای واریز وجه به گوشی افراد متقاضی ارسال نمی‌شود و تمام پیامک‌های ارسالی که نیاز به تأیید داشته باشد، برای برداشت وجه از حساب بانکی است.

منبع: روزنامه قدس
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها