جدال گلوله و کامپیوترهای سرقتی

اعضای یک باند حرفه ای دستبرد به خودروهای سمند، درحالی با تیراندازی پلیس مشهد دستگیر شدند که با پرتاب کامپیوترهای سرقتی در عملیات تعقیب و گریز به جدال با گلوله پرداختند.

جدال گلوله و کامپیوترهای سرقتی

سپیده دم بیست و یکم آذر، درحالی که ماموران گشت نامحسوس کلانتری سناباد مشهد، مشغول حفاظت از اموال مردم در خیابان ها بودند ناگهان به سرنشینان یک دستگاه پراید سفیدرنگ در پنجراه سناباد مشکوک شدند که گویی شماره پلاک آن تغییر کرده بود! دقت نظر در پلاک پراید فرضیه افسران گشت انتظامی را قوت بخشید و آن ها شماره پلاک را از مرکز فرماندهی استعلام کردند.

لحظاتی بعد بررسی ها نشان داد که پلاک نصب شده روی پراید متعلق به یک دستگاه خودروی زانتیاست. این گونه بود که عملیات نیروهای گشت با صدور فرمان صبحگاهی از سوی سرگرد «محمدباقر بهرازفر، رئیس کلانتری سناباد آغاز شد و نیروهای انتظامی با آشکارسازی خودروی گشت به راننده پراید فرمان «توقف» دادند، اما وی با  دیدن چراغ گردان پلیس پدال گاز را فشرد و به سوی بولوار ملک آباد متواری شد. در همین حال، ماموران انتظامی مشهد که از مدت ها قبل برای حفاظت شبانه از اموال شهروندان، طرح های «اقتدار پلیس» را به نمایش گذاشته اند، بی درنگ وارد عمل شدند و ضمن دادن اخطارهای قانونی، به تیراندازی هوایی پرداختند.
اما 3 سرنشین پراید به طرز دلهره آوری از لابه لای خودروهای عبوری، حرکات مارپیچ خطرناکی را برای فرار از چنگ پلیس انجام می دادند که ماموران گشت برای جلوگیری از خسارت های جانی و مالی به شهروندان، ناچار می شدند، عملیات تعقیب و گریز را آهسته کنند اما با طولانی شدن عملیات، خودروی دزدان وارد میدان آزادی شد و باز هم در خلاف جهت حرکت خودروها به بولوار ملک آباد بازگشت. در همین حال، نیروهای انتظامی به ناچار پراید را هدف تیراندازی قرار دادند و لاستیک ها را در حالی زیر رگبار گلوله گرفتند که دو سرنشین پراید برای مقابله با تیراندازی ماموران، کامپیوترهای سرقتی را از پنجره خودرو به سوی ماموران پرتاب می کردند و بدین ترتیب جدال گلوله و کامپیوتر در بولوار ملک آباد مشهد شکل گرفت تا این که بالاخره پس از شلیک 19 گلوله و پنچر شدن لاستیک ها،  کنترل فرمان از دست راننده خارج شد و خودرو با جدول بلوکه ای حاشیه خیابان برخورد کرد.
در این وضعیت، سرنشینان پراید، درحالی   پیاده پا به فرار گذاشتند که افسران ورزیده گشت، بلافاصله آن ها را به محاصره درآوردند ولی همزمان با مقاومت و درگیری دزدان معتاد با نیروهای انتظامی، هدف افشانه فلفل قرار گرفتند و لحظاتی بعد دستبندهای آهنین قانون را به نظاره نشستند که بر دستانشان حلقه زده شده بود.
گزارش روزنامه خراسان حاکی است، طولی نکشید که در بازرسی از راننده و دو برادر (محمد و سعید) تعدادی سلاح سرد، ابزار سرقت و مقادیری مواد مخدر صنعتی به همراه تکه های فلزی اعداد پلاک جعلی کشف و ضبط شد.
دقایقی بعد هر 3 متهم به سرقت درحالی به مقر انتظامی انتقال یافتند که علاوه بر کشف چند عدد از کامپیوترهای پرتاب شده در خیابان، تعداد دیگری کامپیوتر سرقتی خودروهای سمند از داخل خودروی پراید کشف شد.

754ddc56-2c30-4da0-b890-3b6664998a5b

ماموران دایره تجسس که بازجویی از متهمان را زیر نظر سروان فولادی، رئیس دایره تجسس کلانتری سناباد آغاز کرده بودند به سرنخ هایی رسیدند که نشان می داد پلیس با یک باند گسترده سرقت کامپیوتر روبه رو شده است.
بنابراین آن ها ماجرا را به قاضی بهشتی (معاون دادستان مرکز خراسان رضوی) اطلاع دادند و بدین ترتیب با صدور دستورات ویژه قضایی برای ریشه یابی سرقت های مذکور، عملیات افسران دایره تجسس وارد مرحله جدیدی شد. «امیر» (راننده پراید) در بازجویی ها ادعا کرد: خودرو متعلق به برادرم است و برای آن که شناسایی نشویم از شماره پلاک های جعلی و سرقتی استفاده کردیم. در همین حال «محمد» که سرقت حرفه ای دستبرد به کامپیوتر خودروهای سمند را به گردن گرفته بود در بازجویی ها مدعی شد برادرش «سعید» وظیفه نگهبانی هنگام سرقت را به عهده داشته است و همه کامپیوترهای سرقتی را نیز به مالخر معروفی به نام «جواد» فروخته اند! و برای هر قطعه مبلغی بین 600 تا 700 هزار تومان دریافت کرده اند!
به دنبال اعترافات متهمان، بلافاصله ماموران انتظامی با هدایت رئیس کلانتری، عازم خیابان گازشرقی شدند و مالخر معروف را به دام انداختند.

در بازرسی از مخفیگاه وی 18 قطعه کامپیوتر خودروهای سمند و پژو 405 در حالی کشف شد که او کامپیوترها را به طرز ماهرانه ای درون یخچال فریزر داخل پارکینگ منزل مسکونی جاسازی کرده بود.
با گسترده تر شدن دامنه تحقیقات مشخص شد که جواد (مالخر حرفه ای) از حدود 6 ماه قبل حدود 200 قطعه از کامپیوترهای سرقتی را به تعمیرکاران خودرو، مالخران دیگر  یا در سایت دیوار به فروش رسانده است.
در پی اظهارات این مالخر جوان، عوامل انتظامی کلانتری سناباد، دو مالخر دیگر را نیز دستگیر کردند و از مخفیگاه آنان هم 40 قطعه کامپیوتر سرقتی کشف و ضبط شد. مالخر حرفه ای باند مدعی است کامپیوترهای سرقتی را به مبالغی حدود 1.5 میلیون  تومان به خریداران فروخته و با پول ها قماربازی کرده است!
پس از کنکاش های پلیسی در پرونده اعضای این باند سرقت، مشخص شد که سارقان و مالخران دیگری نیز در این ماجرا نقش دارند که با تاکیدات سرهنگ احمد نگهبان، فرمانده انتظامی مشهد برای برخورد قاطع با عاملان دستبرد به اموال مردم، تلاش نیروهای تجسس برای دستگیری دیگر اعضای باند با هماهنگی های قضایی همچنان ادامه دارد.

منبع: خراسان
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها