روایت عجیب جوان فداکار از نجات ده‌ها نفر از سیل مرگبار/ برای نجات مردم به آن‌ها سنگ می‌زدم!

رضا علی‌پور، پسر جوان ۳۰ساله و اهل روستای باغشاد اولین فردی است که متوجه سیلاب شد و این روزها، همولایتی‌ها و مسافران نجات‌یافته از سیل مرگبار استهبان به او لقب جوان فداکار سیل مرگبار داده‌اند.

روایت عجیب جوان فداکار از نجات ده‌ها نفر از سیل مرگبار/ برای نجات مردم به آن‌ها سنگ می‌زدم!

پسر جوان ۳۰ساله‌ای که حدود یک ساعت تمام همراه با دوستانش مسیر شش کیلومتری اتراق مسافران را با موتور بالا و پایین کردند تا جان مردم را از مرگ حتمی نجات دهند. گفتگو با او را بخوانید:

از روزحادثه بگویید. چطور متوجه سیلاب شدید؟

حدود چهار سال است‌که در مزرعه پرورش ماهی بالادست روستای‌مان کار می‌کنم و همان روز شیفت بودم. مزرعه ما داخل گودی و با بستر رودخانه تقریبا هم‌سطح است، اما در ورودی مزرعه‌کمی بالاتر قرار دارد. با همکارم به قصد سرکشی به اطراف سوار موتور شدیم و دم در مزرعه ناخودآگاه متوجه صدای بلند رودخانه شدم. سرم را که بالا کردم، سیل را دیدم که حرکت‌کرده بود و مردم زیادی نیز در مسیر آن اتراق کرده بودند. صبر نکردم و به سمت پایین‌دست راه افتادم. ۵۰۰ متر پایین‌تر، به یک باغ تفریحی رسیدم و در آنجا به چند نفر از دوستانم گفتم سیل سرازیر شده است و به مردم اطلاع دهید. دو نفر هم پشت من سوار موتور شدند و حرکت کردیم. در امامزاده سلطان شهباز هم دوباره چند نفر از رفقایم را دیدم و جریان سیل را به آن‌ها هم گفتیم. خلاصه به هرکسی که می‌شناختیم، سیل را اطلاع دادیم و رفتیم سراغ مردم.

هوا ابری بود؟

 

نه اصلا. آفتابی بود.‌ای کاش ابری بود. شاید مردم حرفم را باور می‌کردند. حرکت کردیم به سمت امامزاده سلطان شهباز که ۵۰، ۶۰ نفر با ماشین در بستر رودخانه بودند. داد زدیم سیل، سیل دارد می‌آید. چون هوا آفتابی و آب رودخانه هم به خاطر خشکسالی کم بود، هیچ‌کسی حرف ما را باور نکرد. مردم مسخره می‌کردند و می‌گفتند چیزی مصرف کرده‌ای که این حرف‌ها را می‌زنی؟ سیل کجا بود؟ کار به جایی رسید که تصمیم گرفتم برای دور کردن مردم از محل عبور سیل، با آن‌ها درگیر شوم. شاید حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ سنگ به سمت مردم پرتاب کردم تا به هوای دنبال کردن من، از رودخانه دور شوند. حالتی به خودم گرفتم تا مردم باور کنند قرار است اتفاقی بیفتد. کمی پایین‌تر، یک پژو پارس با پنج شش جوان را دیدم که دور هم نشسته بودند. داد زدم از اینجا بروید، الان سیل می‌آید. گفتند مسخره نکن.

سیل به ۲۰۰ متری آن‌ها رسیده بود و با من سر راست یا دروغ بودن سیل چانه می‌زدند. دیدم بلند نمی‌شوند، با سنگ شیشه ماشین‌شان را شکستم. آن‌ها هم سربالایی را دنبالم کردند و وقتی بالا آمدند، با چشم خودشان سیل را دیدند. همان‌جا مرا در آغوش گرفتند و بوسیدند که جانشان را نجات دادم.

نترسیدید مردم به خاطر سنگ‌پرانی کتک‌تان بزنند؟

فوقش یک سیلی یا مشت به صورتم می‌زدند، اما جان‌شان را نجات می‌دادم. ارزشش را داشت. خلاصه، پایین‌ترکه آمدم، دوباره یک خانم مسن را دیدم. به او و همراهانش‌گفتم سیل دارد می‌آید. باز مسخره‌ام کردند. در حال صحبت بودیم که سیل آمد و گرفتار شدند و گفتند چطور نجات پیدا کنیم. سنگ بزرگی آنجا بود که سیل سال ۶۵ باغشاد نتوانسته بود آن را تکان بدهد. همگی روی آن رفتند و تا ساعت ۹ شب جمعه، حدود ۶۰ نفر روی این سنگ پناه گرفتند تا از سیل در امان باشند. با کلانتری و بچه‌های روستا تماس گرفتم و جاری شدن سیل را اطلاع دادم. یک کیلومتر پایین‌تر از امامزاده سلطان شهباز، تعداد زیادی ماشین دیدم که پارک شده بود. بعضی از دوستانم سیل را به آن‌ها اطلاع دادند و تعدادی از ماشین‌ها از محل رفته بودند. آن‌ها در حال کمک به عده‌ای دیگر بودند. اگر فیلم‌ها را دیده باشید، یک نفر از دوستانم بچه‌ای را از ماشین پراید خارج کرد. آن فردی که بچه را نجات داد، پسر دایی‌ام بود. راننده حاضر نبود از ماشین پیاده شود. همه دست و پای‌شان را گم‌کرده بودند. سیلاب صدای بسیار وحشتناکی دارد و هرچه سر راهش باشد را از بین می‌برد. حمیدرضا فاطمی‌نیا هم دوستم است که در این اطلاع رسانی کمکم کرد و اهل روستای دهویه است. او هم توانست جان افرادی را نجات دهد.

واکنش نجات یافته‌ها بعد از حادثه چه بود؟

در مدتی که تلاش می‌کردم مردم را از سیل دورکنم، دو مرد هم جایی نشسته بودند و ماشین‌شان کمی پایین‌تر بود. به آن‌ها گفتم سیل در حال نزدیک شدن است، اما دستم انداختند. سراغ خانواده‌شان رفتم و گفتم از محل دور شوند که از جای‌شان بلند شدند. بعد از حادثه هم هر دو مرد از شدت خوشحالی دستان‌شان می‌لرزید. از فسا به آنجا آمده بودند. یکی از مسافران به من زنگ زد و گفت وقتی خبر آمدن سیل را دادی، کسی باور نکرد. مادر پیر ما گفت این جوان درست می‌گوید. ما ۲۳ نفر بودیم که وقتی بلند شدیم، دو خانواده کناری ما هم بلند شدند.

اوضاع الان چطور است؟

هنوز جست‌وجو‌ها ادامه دارد و دنبال جسد یک کودک یک و نیم ساله هستند. اگر بقیه حرف مرا باورکرده بودند، به جای ۲۳ نفر، شاید هفت؛ هشت نفر فوت می‌شدند.

تشکیل کارگروه قضایی برای بررسی حادثه

چهار روز از جاری شدن سیلاب در استهبان و نیریز می‌گذرد. براساس آخرین آمار‌های هلال‌احمر، تاکنون ۲۳ نفر فوت شده‌اند. به گفته مهدی خوبیار معاون امداد و نجات هلال‌احمر فارس، جسد یک دختربچه یک ساله باقی مانده که امدادگران در حال جست‌وجو برای یافتن جسد این کودک هستند.

حجت الاسلام والمسلمین سید‌کاظم موسوی، رئیس‌کل دادگستری فارس در بازدید از مناطق سیل‌زده شهرستان استهبان گفت: امیدواریم با خدمت‌رسانی دستگاه‌های متولی ضمن تسریع در روند جبران خسارات وارده، از آلام و درد‌های افراد آسیب دیده و بازماندگان این حادثه تلخ کاسته شود. مقصران احتمالی حادثه مورد تعقیب و مجازات عبرت‌آموز قرار خواهند گرفت و ترتیبی اتخاذ خواهد شد تا از تکرار چنین حوادث دردناکی جلوگیری شود. کارگروهی ویژه از نمایندگان دستگاه‌های اجرایی و اداره کل بازرسی استان جهت بررسی ابعاد مختلف حادثه نیز تشکیل خواهد شد که در این کارگروه، پیگیری‌های لازم برای جبران خسارت زیان‌دیدگان و کاهش تالمات روحی آنان انجام می‌شود. همچنین وضعیت تکالیف دستگاه‌ها و نهاد‌های مرتبط و میزان قصور احتمالی که منجر به فوت و مصدومیت تعدادی از هموطنان شده پیگیری می‌شود. 

منبع: روزنامه جام جم
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 25
  • l
    1

    دمش گرم

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      پاراگراف آخر را خواندید، چه کسانی در سد مسولیت داشته اند. آیا این آقایان مسئول، برادر، عمو، دایی ، پدر و همسایه و دوست ما نیستند که مسئولیت اداری بر عهده گرفته اند و حقوق می گیرند آیا این کشته شدگان هم برادر، عمو، دایی، پدر و همسایه ما نیستند. مردم بر علیه مردم برخواسته اند، دست مردم در جیب مردم دیگری است بعد همه هم دنبال مقصر می گردند. باید از خود شروع کنیم همه در هر جایی که باشند باید رفتار مناسب داشته باشند پریروز پلاسکو بود، دیروز متروپل و امروز و فردایمان هم مثل دیروزمان خواهد بود. شک نکنید چون ما ملتی هستیم که تیر در چشم خود نمی بینیم اما کاه در چشم دیگری می بینیم.فکر می کنیم اول باید دیگران بهتر شوند بعد ما.

  • ناشناس
    0

    درود برغیرت و شرفت جوانمرد, پاینده باشی.

  • کوروش بزرگ
    1

    ای کاش مسئولین غیرت داشتن امثال اینا مملکت بسپارین به اینا گل بلبل میشه اب سد باز کردن بدون اطلاع تابستون بارون سیل کجا بود مسئولین شیش کلاسه رییسی انتظاری نیس و جای تعجب نداره

    نظرات شما -
    • مسعود عباسی
      4

      سندت چیه که اب سد باز کردن بر چه اساسی این حرف رو میزنی

  • محسن
    0

    سخنان این جوانان فداکار نشان میدهد مردم به نوعی بیخیالی وبی اعتمادی به یکدیگر رسیدن

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      درود به هواشناسی ناسا که به مردم اطلاع داده و درود فراوان به این جوان با غیرت خدا حفظت کنه برادر

  • ناشناس
    0

    جور مدیران هواشناسی با دهها میلیون حقوق نجومی را کشیده ، آفرین

  • ناشناس
    0

    این شخص بایستی به عنوان یک قهرمان معرفی و تشویق شود.

  • ناشناس
    0

    لازمه توی این روزگار که همه را دروغگو میپنداریم از این ماجرا درس بگیریم هنوز هم هستند انسانهای شرافتمند که جان مردم برایشان اهمین دارد

  • ناشناس
    0

    آفرین

  • ناشناس
    0

    با تعهدی که داری باید بهت پست سازمانی بدن
    احسنت بر تو شیر مادر حلالت

  • ناشناس
    0

    ریز علی فداکار دمت گرم داداش خدا سلامتی بده

  • ناشناس
    0

    زنده باشی آقای پسر امیدوارم موفق باشی وهمچنین مسئولان همان شهر این جوان را حمایت وتشویق کنند

  • ناشناس
    0

    شیر مادرت حلالت جوانمرد پاک طینت

  • ناشناس
    0

    انقدر بی اعتمادی به همدیگه در جامعه زیاد شده که نمی دونم اگر اونجا بودم من هم حرف ایشونو باور می کردم یا نه. جای تاسف بسیاره.

  • ناشناس
    0

    اول اینکه خدا خیرتون بده برادر گرامی....اجرتون با خدا
    دوم اینکه ما به کجا رسیدیم؟؟؟؟ یعنی ببینید مردم آنقدر به دروغگویی ایمان دارند که به راستگویی نه.. از حرفهای این جوانمرد معلوم است....در گذشته اینطور بود؟؟؟
    گویا همه ی ما یک چوپان دروغگو شده ایم که هیچکس حرف دیگری را قبول ندارد به خدا این
    سیمای یک جامعه اسلامی نیست ...

  • ناشناس
    0

    مردم بی فرهنگ فقط مسخره کردن را یاد گرفتند

  • ناشناس
    0

    هزارتالایک داری طلایی

  • سینا
    0

    جالب بود . گفت هوا آفتابی بود . اونوقت سیل از کجا اومد . پس معلومه آب سد رو بار کردن .

  • ناشناس
    0

    تو شایشته لقب جوان شایسته ایران هستی.دمت گرم ابر قهرمان.

  • ناشناس
    0

    زنده باشی جوان فداکار ، در این دوره و زمونه ای که همه به فکر منافع خود هستند شما دست انداختن و تمسخر رو به جان خریدی که جان هموطنانت رو نجات بدی ، شما یه انسان بزرگوار و به تمام معنا جوانمرد هستی اگر ادارات و شرکتهای ماجای انسانهای وظیفه شناسی مثل شما بود حال و روزمان بهتر از این بود ، شاید اگر یه سری ادارات با کلی هزینه روی دست ملت گذاشته اند اگر بسته بودند خیرشون بیشتر به مردم می رسید، خدا حفظت کنه جون فداکار

  • معلم
    0

    چقدر ادم خوشحال میشه وقتی میبینه چنین انسانهای باغیرتی هنوز هم وجود دارند خدا حفظشون کنه

  • کریمی
    0

    افرین بر این جوان خیلی مردی خداوند نگهدارت باشد
    الان دنبال مقصر می گردید یقه چه بدبختی می خواهید بگیرید سیل خبر نمی کند اگر زلزله هم بشود همین حرف را می زنند بزودی مقصر اصلز زلزله معرفی می کنیم اگر خصومت با کسی دارید راه دیگری دنبالش باشید حتما می خواهد کسی که اجازه داده مردم برای تفریه رفتند کد خدا را بگیرید یا چند بی حجاب معرفی کنید

  • م
    0

    لطفا نشان افتخار به این جوان ها بدید.. مرحبا گل کاشتند.. خدا پشت وپناهشون باشه..

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها