۱۵ باند کلاهبرداری رایانه‌ای در اینستاگرام و تلگرام متلاشی شد

رییس پلیس فتا انتظامی کشور گفت: طی دو هفته اخیر ۱۵ باند در زمینه کلاهبرداری رایانه‌ای در بستر شبکه های اجتماعی خارجی به ویژه اینستاگرام، تلگرام و سایت های آگهی محور متلاشی شده‌اند.

۱۵ باند کلاهبرداری رایانه‌ای در اینستاگرام و تلگرام متلاشی شد

سردار وحید مجید در تشریح این خبر اظهارکرد: طی دو هفته اخیر برابر اقدامات فنی، تخصصی و عملیاتی صورت گرفته در راستای پرونده های تشکیل شده و رصد و پایش فضای سایبری توسط کارشناسان پلیس فتا استان ها، ۱۵ فقره باند در زمینه کلاهبرداری رایانه ای در بستر شبکه های اجتماعی خارجی به ویژه اینستاگرام و تلگرام شناسایی و متلاشی شدند.

وی ادامه داد: با به دست آوردن ادله دیجیتالی و مستندات موجود ۳۵ نفر در این رابطه دستگیر و به مراجع قضایی معرفی شدند.

رییس پلیس فتا انتظامی جمهوری اسلامی ایران افزود: ارزش ریالی پرونده های ارتکابی توسط  باندهای متلاشی شده مذکور که در بستر شبکه های اجتماعی خارجی و سایت های آگهی محور مرتکب جرایم متعدد می شدند حدود ۸۴ میلیارد ریال بر آورد شده است.

مجید با اشاره به اینکه امکان سوء استفاده مجرمان و افراد سودجو در بستر اینستاگرام و تلگرام بسیار محتمل است، جعل درگاه‌های بانکی، فروش کالاهای غیر مجاز، فروش و عدم تحویل کالا، فروش کالا و تحویل کالای بی‌کیفیت را از جمله جرایم به وقوع پیوسته در این حوزه برشمرد.

رییس پلیس فتا انتظامی کشور از شهروندان خواست که هنگام مراجعه به سایت‌های واسطه به هیچ عنوان تحت تاثیر تبلیغات دروغین افراد سودجوء قرار نگیرند و حتما از صحت و سقم آگهی مندرج در سایت اطلاع پیدا و بعد اقدام به خرید کنند. از پرداخت هرگونه وجهی تحت عنوان بیعانه یا هزینه نگهداشت محصول خودداری کنند و تا زمانی که جنس موردنظر خود را دریافت نکرده‌اند، از پرداخت وجه کالا خودداری کنند.

مجید به عموم مردم توصیه کرد: برای خرید اینترنتی امن  از فروشگاه هایی که آن‌ها را می شناسید و یا دارای نماد اعتماد الکترونیک از وزارت بازرگانی هستند، خرید و سعی کنید هنگام خرید آنلاین، با روش‌هایی نظیر گرفتن who is از دامنه سایت اینترنتی فروشگاه یا جستجو در انجمن‌هایی که اعضای آن‌ها تجربیات خرید آنلاین خود را برای اطلاع سایر اعضا می‌نویسند، از مدیر و گردانندگان فروشگاه احراز هویت کنید.

وی افزود: سیستم پرداخت الکترونیکی همه بانکها از روشهای مطمئن رمزنگاری استفاده می کنند، هنگام پرداخت وجه دقت کنید که در نوار آدرس کنار آدرس اینترنتی صفحه پرداخت بانک، عبارت https:// و دامنه shaparak.ir/‎ درج شده باشد.

رییس پلیس فتا انتظامی جمهوری اسلامی ایران ضمن تاکید بر اینکه مجرمان با مهندسی اجتماعی، کاربران را ترغیب به انجام خواسته خود می کنند به افراد توصیه کرد که مراقب تبلیغات اغواکننده باشند و بدانند که هیچ ارزانی بی علت نیست.

مجید  اظهارکرد: سایت پلیس فتا به آدرس الکترونیکی www.cyberpolice.ir آماده دریافت گزارش‌های مردمی است و کاربران می‌توانند آخرین اخبار حوادث و رویدادهای سایبری را از این سایت دریافت کنند وشماره تماس شماره تماس ۰۹۶۳۸۰  به صورت شبانه روزی آماده پاسخگویی به سوالات هموطنان در حوزه فضای سایبراست.

منبع: ايسنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها