استخوان هایی که برای پول، شکسته می‌شوند!

تعداد تصادفات تقلبی در سایر کشورها بین ۲ تا ۵ درصد کل خسارات پرداختی آن‌هاست این در حالی است که در ایران بیش از ۲۰ درصد پرداختی‌ها مربوط به این حوزه است.

استخوان هایی که برای پول، شکسته می‌شوند!

در چند سال اخیر بسیاری از کلاهبرداران و افراد نیازمند با تصادفات ساختگی اقدام به دریافت دیه از شرکت‌های بیمه کرده اند. طبق بررسی‌ها و گزارشات به دست آمده تصادفات ساختگی، با مهارت و دقت زیادی از سوی کلاهبرداران و مجرمان صورت می‌گیرد. به این صورت که با شناسایی افراد ضعیف و فقیر و به خصوص کسانی که احیانا شکستگی‌هایی در بدن خود دارند تبانی می‌کنند تا در راه‌های روستایی و کم تردد، صحنه تصادف ساختگی فرد با وسیله نقلیه‌ای که بیمه معتبر دارد، ترتیب می‌دهند و پس از حضور پلیس و کشیدن کروکی، به صورت قانونی از بیمه‌ها درخواست دیه می‌کنند.

پس از ارجاع مورد برای معاینه به پزشکی قانونی، کارشناسان این سازمان با کار تخصصی خود، متوجه ساختگی بودن ضرب و جرح شده و در نهایت، هم فرد مصدوم و هم باندی که او را وادار به این کار کرده، به عنوان کلاهبردار و متهم تحت تعقیب قرار می‌گیرند، عموما کارشناسان چندان مایل به بیان جزییات نحوه کشف تصادفات ساختگی نیستند.

بررسی‌ها حاکی از آن است که اغلب معتادان و سرپرستان خانوارهای فقیر، سلامت جسمانی خود را در این راه از دست می‌دهند. متهمان یا همان پیمانکاران ابتدا جوانان معتاد و بیکار را شناسایی کرده و با شکستن دندان با انبردست، شکستن بینی با میله آهنی، بریدن لب‌ها با تیغ، تزریق خون به نواحی گونه و زیر چشم برای ایجاد کبودی و ایجاد خراش توسط سنباده به روی پوست آن‌ها برای مصدوم کردن سوژه می‌کنند که برای این اقدامات دردناک از داروهای مانند قرص ترامادول یا سایر مرفین‌ها جهت تسکین استفاده می‌کنند.

برای مقابله با این مشکل و پرداخت نکردن خسارت به این افراد شرکت بیمه، صندوق یا شخص عادی که خود خسارت را پرداخت کرده‌اند، باید دادخواست مطالبه خسارت بدهند و پس از پیمودن مراحل قانونی و اثبات صحنه سازی بودن تصادف، متهمان به پرداخت جرایم نقدی محکوم می‌شوند.

طبق گفته‌های دبیر کارگروه اتومبیل سندیکای بیمه گران کشور به آمارهای مربوط به تصادفات ساختگی اشاره و اظهار می‎کند: آمارهای مربوط به تصادفات ساختگی از نظر تعداد، ۹۰ درصد تصادفات مربوط به خسارات مالی و ۱۰ درصد مربوط به خسارات جانی است؛ اما از نظر ریالی، خسارت جانی حدود ۸۰ درصد این ۲ هزار میلیارد تومان پرداختی بیمه‎ها را شامل می‎شود و فقط ۲۰ درصد آن مربوط به خسارات مالی این نوع تصادف‎ه است.

طبق آمار و ارقام به دست آمده این نوع جرایم در جهان وجود دارد، اما تعداد آن‌ها در سایر کشورها بین ۲ تا ۵ درصد کل خسارات پرداختی آن‌ها است این در حالی است که در ایران بیش از ۲۰ درصد پرداختی‌ها مربوط به این حوزه است.

شناسایی 8 میلیارد پرونده تصادف ساختگی
افشین سیاوشی، مدیر حقوقی بیمه سینا بیان کرد: در دوسال اخیر اداره‌ای تحت عنوان اداره تحقیقات تشکیل شده است که پرونده‌هایی که از دادگاه‌ها به دست ما می‌رسد و با بررسی‌ها مورد مشکوکی مشاهده شود به اداره تحقیقات برای بازبینی ارسال می‌شود.

وی اظهار کرد: افراد حاضر در این اداره با مذاکره با طرفین پرونده و تحقیقات محلی که صورت می‌گیرد نسبت به تقلبی بودن تصادف پی می‌برند که تعداد آن‌ها بسیار زیاد است.

او ضمن اشاره به زیاد بودن تعداد این نوع پرونده ادامه داد: در دوسال اخیر تقریبا ۷ تا ۸ میلیارد تومان سالانه پرونده تقلبی کشف شده است. این پرونده‌ها به دادگاه‌ای مربوطه ارجاع داده می‌شود با شکایت از طرف شرکت‌های بیمه جریان قضایی به جریان می‌افتد.
مدیر حقوقی بیمه آسیا در رابطه با چگونگی برخورد با این متخلفین تصریح کرد: محکومیت این افراد به حبس و جریمه نقدی ختم می‌شود و به سابقه دار بودن و انجام دادن این کار به صورت فردی یا باندی بستگی دارد که تمام این تصمیمات برعهده مراجع قضایی است.

8 میلیارد تومان سالانه صرف تصادفات ساختگی می شود!
سیاوشی بیان کرد: تمامی افرادی که این تصادفات ساختگی را به وجود می‌آورند در ازای پول زیاد این کار را قبول می‌کنند که در بعضی از موارد شاهد کلاهبرداری در این زمینه بودیم.

علی اکبر ترکاشوند مدیرکل دفتر مرکزی حراست بیمه مرکزی و رئیس کارگروه ساماندهی امور بیمه‌ای در مرزهای کشوربیان کرد: در قانون بیمه شخص ثالت این روند جرم انگاری شده است و افرادی که در این زمینه فعالیت دارند مجرم شناخته می‌شوند. سامانه‌ای در بیمه مرکزی راه اندازی شده که سامانه ثبت تخلفات و تقلبات بیمه‌ای است که تمامی متخلفین در قالب یک لیست، نامشان به شرکت‌های بیمه داده شده و همچنین در سامانه مورد نظرهم به ثبت رسیده اند.

سید جواد میرقاسمی، مدیر کل حقوقی بیمه مرکزی بیان کرد: تمامی افرادی که در این زمینه فعالیت دارند به صورت باندی و گروهی فعایلت می‌کنند. حتی در زمینه‌هایی هم وجود دارد که به صورت خانوادگی این تخلف را انجام می‌دهند به صورتی که پدر خانواده فرزند خود را جلو ماشین می‌اندازد.

وی ادامه داد: سالانه بیش از ۳۰ هزار میلیارد در زمینه بیمه شخص ثالث پرداخت می‌شود که ۲۰ درصد از این میزان صرف جرائم تصادفات ساختگی می‌شود.

او در رابطه با بیمه شخص ثالث توضیح داد: اگر فرد بیمه شده سالانه بدون تصادف باشد تا سقف ۷۵ درصد به میزان بیمه آن‌ها تخفیف اعمال می‌شود، اما در صورت ثبت تصادف با خسارت مالی به میزان ۲۰ درصد و خسارت جانی ۳۰ درصد از تخفیفات گذاشته شده کاسته می‌شود.

سخن پایانی؛
متخلفین در این زمینه این موضوع را در نظر داشته باشند که درصورت شناسایی آن‌ها باید ۲ برابر میزان پرداختی را به شرکت‌های بیمه‌ای پرداخت کنند و همچنین با اعلام مسئولین حاضر در این زمینه در برخی از موارد با حکم قضایی به محکوم به اعدام شده اند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • عبدالله
    0

    ایران یک چیز در دنیا مقام اول را داره وسرامد تمام کشورهای دنیا هستش. ان هم دوزدی. اختلاص و غارت بیت المال. ان هم بدون پشتیبان نینستند با حمایت وعقبه. خصوصا بالادستی. افرادی عادی نیستند. خدا انون انفرادو بانییانشون لعنت کنه

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها