برف در ارتفاعات تهران حوادث دلخراشی داشت

۳ روایت از آنچه که در توچال، آهار و کلک‌چال گذشت/ چرا جستجو متوقف شد؟

روز گذشته حوالی ساعت ۱۳:۱۰ اخطاری مبنی بر شرایط نامساعد کوهستانی در شمال ارتفاعات تهران به مراکز هلال احمر اعلام شد.

۳ روایت از آنچه که در توچال، آهار و کلک‌چال گذشت/ چرا جستجو متوقف شد؟

روز جمعه روز خوبی برای دوستداران ورزش کوهنوردی نبود. چند روز گذشته، تهران سفید پوش شده و برف نسبتا سنگینی را تجربه کرد؛ اما با وجود خوشحالی تهرانی‌ها از برف نوی زمستانی، شرایط جوی در کوهستان‌ها بسیار نامساعد شد؛ با این وجود برخی از ورزشکاران علی‌رغم هشدارهای هواشناسی به دل کوهستان‌ها زدند که اتفاقات ناخوشایندی را برای کوهنوردانی که عازم آهار، توچال و کلکچال شدند، رقم زد.

روایت اول: توچال

ساعت ۱:۳۰ دقیقه مرکز اورژانس تهران تماسی از ایستگاه شماره هفت توچال دریافت کرد که حاکی از گرفتار شدن ۱۰۰ نفر از کوهنوردان در این کوهستان بود. گفته می‌شود که این افراد که برای اسکی به توچال رفته بودند، با از کار افتادن تله کابین در آنجا گرفتار شدند.

نظر به شرایط جوی نامناسب، بلافاصله اورژانس تهران یک اتوبوس ‌آمبولانس و پنج دستگاه آمبولانس زمینی مهیا کرد که در ایستگاه یک مستقر شوند ولی انتقال این افراد از ایستگاه‌های بالاتر به این ایستگاه مربوط به کارکنان امداد و نجات سازمان آتش‌نشانی بود که هماهنگی‌های لازم با آنها انجام شد. آمادگی لازم برای درمان افرادی که احتمال سرمازدگی برای آن‌ها وجود دارد انجام شده و بیمارستان‌های شهدای تجریش و طالقانی به دلیل نزدیکی در محل در حالت آماده‌باش قرار گرفتند.

علاوه بر این اورژانس با اعلام آمادگی برای انتقال افراد به ایستگاه‌های پایین‌تر به کمک تله کابین، اعلام کرد: بخشی از افراد گرفتار شده در کولاک و پنج نفر نیز در کوه‌ها گرفتار شده بودند که پیدا شده و به ایستگاه اول هدایت شدند.

حمید مساعدیان، رییس امداد و نجات فدراسیون کوهنوردی در این باره گفته بود که در توچال فوتی نداشته و تنها چند نفر مفقود شده که برخی از آنان پیدا شدند. متاسفانه هنوز هم چند نفری در توچال مفقود هستند که باید تکلیف آنان مشخص شود.

روایت دوم: آهار

روز جمعه، پنجم دی ماه یک گروه ۲۱ نفره از اعضای انجمن کوهنوردی ایران به قصد صعود به قله پل دختر از شهرستان آهار حرکت کردند. این گروه در ساعت ۱۲:۳۰ ظهر گرفتار بهمنی سنگین شدند که تمام تیم را در برگرفته و منجر به مدفون شدن برخی از اعضای این تیم در زیر برف شد. بعد از ریزش بهمن یک نفر از اعضای تیم با کمک چند تن از اعضای تیم که آسیب ندیده بودند، با استفاده از ابزار و وسایلی که همراه داشتند، تلاش می‌کنند که باقی اعضا را پیدا کنند و می‌توانند چند نفر از اعضا را که دچار آسیب دیدگی شده بودند از زیر برف‌ها نجات دهند.

اعضای نجات یافته در ابتدا متوجه می‌شوند که دکتر سید مصطفی فاطمی از اعضا و مربیان باشگاه کوهنوردی تهران همچنان در میان برف مفقود است و تا ساعت ۱۴:۳۰ به جست‌وجو برای اعضای تیم ادامه می‌دهند و به دلیل آنتن ندادن تلفن همراه یک گروه سه نفره برای تماس با گروه‌های امدادی به پایین می‌فرستند.

در ادامه از طرفی به علت خطر وقوع بهمن‌های ثانویه و وضعیت نامساعد جوی و از طرف دیگر وضعیت خود اعضای تیم سبب می‌شود که جست‌وجو را متوقف کنند. در ده تنگه، اعضای این گروه با کوهنوردان آهار برخورد می‌کنند که بعد از اینکه متوجه اتفاق می‌شوند با اطلاعات و تجهیزات لازم، صبح شنبه عازم محل می‌شوند.

اما این گروه تنها گروهی که روز جمعه در کوهستان‌ها دچار حادثه شد، نبودند و علاوه بر این گروه، گرفتار شدن کوهنوردان دیگری در توچال و شمیرانات سبب شد تا پس از اطلاع از شدت حادثه هماهنگی‌هایی با سازمان هلال احمر، کمیته جستجو و نجات هیأت کوهنوردی استان تهران، اورژانس و سایر نهادهای امدادی صورت و عازم محل شوند.

تا به حال در نتیجه جست‌وجوها یکی از اعضای فوت شده گروه، دکتر سید مصطفی فاطمی، دندانپزشک و سردبیر سابق ایسناست که توسط خانواده خود شناسایی شده اما پیکر او هنوز به پایین کوه منتقل نشده است.

باشگاه کوهنوردی ایران در اطلاعیه‌ای اعلام کرده است که اخبار بعدی از طریق کانال همین باشگاه اطلاع رسانی خواهد شد.

روایت سوم: کلکچال و دارآباد

روز جمعه برای کوهنوردانی که ارتفاعات تهران را برای کوهنوردی انتخاب کردند هم روز بسیار شومی بود. در ابتدا هلال احمر از مرگ ۲ نفر و مصدومیت ۲ نفر دیگر در ارتفاعات کلکچال در اثر سقوط بهمن خبر داد اما کمی بعد رئیس سازمان امداد و نجات فدراسیون کوهنوردی گفت این دو کوهنورد به دلیل سقوط در مسیر کلکچال جان خود را از دست دادند و در مسیر کلکچال بهمنی رخ نداده است.

حمید مساعدیان، رییس امداد و نجات فدراسیون کوهنوردی گفته بود: متاسفانه در ارتفاعات کلکچال سقوط دو کوهنورد را داشتیم. در طول مسیر کلکچال سه نفر دچار حادثه سقوط شدند که دو نفر همان لحظه فوت می‌کنند و یک نفر هم سرمازده می‌شود. علت سقوط به دلیل سرمای بیش از حد و یخ زدگی مسیر بوده است.

در ساعات پایانی روز پنجم دی ماه عکس‌هایی از کوهنوردان ارتفاعات شمالی تهران منتشر شد که با تلاش نیروهای امداد از مرگ حتمی نجات یافتند.

۳ روایت از آنچه که در توچال، آهار و کلک‌چال گذشت/ چرا جستجو متوقف شد؟

تا پایان امشب و در نتیجه جست‌وجوهایی که تا این لحظه انجام شده و بنا به اعلام رییس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر کوهنوردان جانباخته در ارتفاعات شمال تهران ۱۰ تن هستند.

اسامی کوهنوردان جانباخته در ارتفاعات شمال تهران اعلام شد

واقعیت این است با وجود تلاش‌های امدادگران، جست‌وجو همچنان ادامه دارد و شماری از کوهنوردان همچنان مفقود هستند. در همین رابطه معاون عملیات سازمان امداد و نجات هلال احمر از خانواده‌هایی که گمان می‌کنند فرزندشان در بین کوهنوردان مفقود شده باشد، خواسته است تا هرچه سریع‌تر با شماره ۱۱۲ تماس گرفته و اطلاعات آنها را در اختیار سازمان امداد و نجات قرار بدهند.

به گفته محمدی ۱۶ تیم عملیاتی به منطقه اعزام شده اند و در حال جست‌وجوی مفقودی‌ها هستند.

سرهنگ محمد مقدسی، فرمانده یگان کوهستان پلیس پیشگیری تهران بزرگ اسامی هشت تن از اجساد کشف شده در ارتفاعات شمال تهران را که ساعاتی پیش به پایین کوه منتقل شده بودند، اعلام کرد.

وی با بیان اینکه هویت این افراد از سوی خانواده‌شان مورد شناسایی قرار گرفت، گفت: پیکر اجساد انتقال داده شد در پایگاه پلیس کوهستان شناسایی شده و به تایید خانواده‌هایشان رسید، اما اجساد از آنجا برای بررسی علت دقیق مرگ و صدور گواهی به پزشکی قانونی انتقال داده شد.

فرمانده یگان کوهستان پلیس پیشگیری پایتخت درباره اسامی جانباختگان نیز گفت: برابر صورتجلسه امضا شده از سوی خانواده‌ها اسامی این افراد عبارتند از محمد محمدی فرزند حسین، یحیی انصاری فرزند جواد، اشکان رضوایی نراقی فرزند بهروز، کوروش کاشفیان فرزند احمد، اصغر کنعانی فرزند احمد، هادی بهادری، امیرهوشنگ سرآبادی و علی رضا قاضی زاهدی است که متأسفانه در حادثه روز گذشته جان خودرا از دست دادند.

به گفته مقدسی مفقودی پنج تن دیگر نیز تاکنون در پلیس کوهستان ثبت شده که جستجوها برای یافتن آنان ادامه خواهد داشت.

همچنین پیکر مرحوم دکتر سیدمصطفی فاطمی از سردبیران سابق ایسنا، استاد دانشگاه و دندانپزشک نیز که در میان مفقودشدگان این حادثه قرار دارد.

منبع: خبرآنلاین

24

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها