بعد از زلزله کشنده ترکیه و سوریه

۶ حادثه طبیعی کشنده تاریخ / از سیلی که ۴میلیون چینی را کشت تا زلزله‌ای که جهنم کارائیب شد

سیل‌های ۱۹۳۱ رودخانه یانگ تسه، سیل‌های مخوفی بود که پس از قدرت گیری حکومت جدید چین به وقوع پیوست و در مجموع، حدود 4 میلیون کشته و زخمی بر جا گذاشت.

۶ حادثه طبیعی کشنده تاریخ / از سیلی که ۴میلیون چینی را کشت تا زلزله‌ای که جهنم کارائیب شد

به گزارش خبر فوری، زلزله اخیر در ترکیه و سوریه یکی از کشنده ترین و بدترین حوادث طبیعی سال‌های اخیر بود. اما تاریخ پر است از این حوادث تلخ طبیعی.

اگر فقط به سه قرن اخیر نگاه بیندازیم، متوجه می شویم که حوادث طبیعی پر تلفات بسیاری در مناطق مختلف دنیا رخ داده است. هر کدام از این حوادث طبیعی چند صد هزار کشته و زخمی برجای گذاشته و باعث تغییرات اجتماعی، اقتصادی و سیاسی متعددی شده اند.

در این گزارش قصد داریم مروری بر شش حادثه طبیعی پرتلفات، فاجعه بار و کشنده در قرن ۱۹، ۲۰ و ۲۱ بیندازیم.

۶. سونامی و زلزله سال ۲۰۰۴ در اقیانوس هند

زلزله سال ۲۰۰۴ اقیانوس هند که ۹.۱ ریشتر قدرت داشت، در فاصله ۱۶۰ کیلومتری شمال غرب سواحل سوماترای اندونزی در اقیانوس هند اتفاق افتاد. سونامی حاصل از این زلزله باعث مرگ بیش از ۲۸۶ هزار نفر  و تخریب سواحل ۱۴ کشور گوناگون شد. قدرت این زمین‌لرزه چنان بود که باعث شد کره زمین به میزان ۱۰ میلیمتر تکان بخورد.

۵. طوفان ۱۸۸۱ هایفونگ

طوفان ۱۸۸۱ که در ۸ اکتبر ۱۸۸۱ شهر بندری هایفونگ در شمال شرقی ویتنام  رخ داد، بسیار مرگبار و مخرب بود. این طوفان باعث مرگ حدود ۳۰۰ هزار نفر شد و منجر به نابودی و حتی ناپدید شدن بسیاری از روستاها و ساکنانش گردید.

۴. زلزله ۲۰۱۰ هائیتی

زمین‌لرزه هائیتی در تاریخ ۱۲ ژانویه ۲۰۱۰ و با قدرت بیش از ۷ ریشتر رخ داد که کانون آن در ۱۵ کیلومتری جنوب پورتو پرنس، پایتخت کشور هائیتی، واقع شده بود و خسارات بسیاری را به این شهر وارد کرد. این زمین‌لرزه کشور هائیتی را نابود کرد و چنان قدرتی داشت که حتی در جمهوری دومینیکن نیز احساس شد. این زلزله بدترین زلزله در کشورهای کارائیب بود. مجموع قربانیان این حادثه احتمالاً به ۳۰۰ هزار نفر می رسد.

۳. گردباد ۱۹۷۰ بهولا

گردباد بهولا یک طوفان گرمسیری است که در تاریخ ۱۲ تا ۱۳ نوامبر ۱۹۷۰ در بنگلادش رخ داد. شدیدترین سرعت این طوفان ۲۰۵ کیلومتر در ساعت بود. طول این طوفان حدود ۷ متر بود و جزایر خلیج بنگال را فراگرفت و باعث طغیان گسترده شد. طوفان منجر به کشته شدن حدود ۵۰۰ هزار نفر شد. علت تلفات زیاد این طوفان، حضور کشاورزان فصلی برداشت برنج در منطقه بود.

۲. سیل ۱۸۸۷ رودخانه زرد

در این سیل در مجموع حدود 900 هزار نفر کشته شدند. مردم بسیاری در روستاهای اطراف رودخانه زرد چین زندگی و کشاورزی می‌کردند. آب رودخانه به علت باران شدید به حدی بالا آمد که بسیاری از مناطق ساحلی را زیر آب برد. در آن زمان، سازمانهای هواشناسی فعالی در چین وجود نداشت به همین دلیل، کسی نتوانست وقوع سیل را پیش بینی کرده و در مقابل آن تدابیری بیندیشد. به همین دلیل، تلفات این سیل این قدر بالا بود.

۱. سیلاب های ۱۹۳۱ رودخانه یانگ تسه کیانگ

این سیل مخوف که پس از قدرت گیری حکومت جدید چین  به وقوع پیوست در مجموع حدود 4 میلیون کشته و زخمی بر جا گذاشت.

تلفات بالای این سیل بیشتر به خاطر شیوع بیماری های واگیردار و همچنین قحطی بود. از سال 1928 تا 1930 چین با یک قحطی و خشکسالی بزرگی مواجه شد. در زمستان 1930 ناگهان برف وحشتناک و سرمای کشنده ای چین را فراگرفت و باعث ایجاد کوههای یخی بزرگ شد. با فرارسیدن بهار 1931 و گرم شدن ناگهانی هوا، برفها و یخچالهای اطراف رودخانه یانگ تسه شروع به آب شدن کردند و ناگهان سطح آب رودخانه بالا آمد و به همین دلیل، یک سری سیلهای وحشتناک و کشنده ای در اطراف رودخانه یانگ تسه به وقوع پیوست.

در اواسط ماه ژوئن همان سال، ناگهان یک سری طوفانهای موسمی به وقوع پیوست و سرعت و قدرت سیل را افزایش داد. پاییز سال بعد مجددا باران وحشتناکی بارید و به وخیم تر شدن اوضاع منجر شد، به طوری که آبهای سرریز شده از رودخانه تا نوامبر آن سال به محل اصلی خود بازنگشتند.

منبع: خبر فوری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • ناشناس
    0

    انقلاب ۵۷ یادتان رفت

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها