توسعه صنعتی تهران در شرایط تحریم و کرونا

صنعت در استان تهران طی سال‌های اخیر با تکیه بر ظرفیت داخلی در مسیر توسعه قرار گرفته و حتی تحریم ، کرونا و فشارهای اقتصادی هم صنعتگران واقعی استان در زمینه‌های صنایع غذایی، لوازم خانگی و قطعات خودرو را متوقف نکرده‌است. 

توسعه صنعتی تهران در شرایط تحریم و کرونا

ارتقای کیفی برخی تولیدات از جمله لوازم خانگی، رشد سرمایه‌گذاری در شهرک‌های صنعتی استان تهران و اجرایی شدن ۷۰ درصد از مصوبه‌های ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان تنها چند نشانه برای توسعه صنعتی این استان به شمار می‌رود و رفع برخی موانع قانونی نیز زمینه را بیش از پیش برای جهش صنعتی تهران فراهم می‌کند.

به عقیده کارشناسان منع استقرار صنایع در شعاع ۱۲۰ کیلومتری و محدودیت‌های افزایش تولید، تغییر تکنولوژی و تنوع‌بخشی به محصول از جمله موانعی به شمار می‌رود که نیاز به اصلاح دارد.

آینده روشنی پیش‌روی صنعت استان تهران قرار دارد

رئیس خانه صنعت و معدن استان تهران می‌گوید: با توجه به شرایط تحریم و گسترش ویروس کرونا، شرایط سختی بر کارگران واحدهای تولیدی حکمفرماست اما در سایه کمک مسئولان، آینده روشنی پیش‌روی بخش صنعت و معدن استان قرار دارد.

به گفته محمدرضا مرتضوی آلایندگی‌های زیست محیطی بیشتر واحدهای تولیدی استان هم کنترل شده است و اگر همه دست در دست هم دهند، تولید بیش از پیش در مسیر رونق قرار می‌گیرد.

وی یکی از بزرگترین مشکلات فعالان واحدهای صنعتی را قوانین سختگیرانه عنوان و تصریح می‌کند که بر اساس قانون، تولیدکنندگان اجازه افزایش تولید، تغییر تکنولوژی و تنوع بخشی به محصول‌های مختلف را ندارند و این موضوع باید به عنوان یک مانع رفع شود.

پیشرفت زیادی در زمینه لوازم خانگی داشته‌ایم

رئیس خانه صنعت و معدن استان تهران در خصوص صنعت لوازم خانگی نیز می‌گوید: کالاهایی چون ماشین‌های لباسشویی و ظرفشویی و یخچال فریزر با بهترین تکنولوژی برای مصارف خانگی و صادرات در سطح استان تولید می‌شود و ما پیشرفت بسیار زیادی در این زمینه داشته‌ایم.

«مرتضوی» با بیان اینکه تمام برندهای معروف کشور با بهترین کیفیت و جدیدترین تکنولوژی در استان تولید می‌شود، تاکید کرد: جهت‌گیری ما در حوزه این صنایع، تکمیل زنجیره تولید است که در سایه استفاده از تکنولوژی‌های جدید و اتکا به نیروهای داخلی محقق می‌شود.

وی تاکید کرد: تمرکز ما در بخش صنایع استان تهران بیشتر در حوزه تولید محصول‌های غذایی، تبدیلی، لوازم خانگی و خودرو متمرکز است.

ساخت برخی قطعات وارداتی خودرو آغاز شد

رئیس انجمن همگن قطعه‌سازان استان تهران نیز در این باره می‌گوید: ساخت برخی قطعات وارداتی خودروهای ایرانی آغاز شده و به زودی سهم ۷۰ درصدی تولید داخلی قطعات و لوازم یدکی خودرو به ٩٠ درصد افزایش می‌یابد.

«محمدرضا نجفی‌منش» می افزاید: سه هزارو ٣٠٠ نوع قطعه نظیر قطعات فلزی، پرسی و فنری برای ساخت خودرو به کار می‌رود که برخی از آن‌ها داخلی و برخی وارداتی بوده و تحریم‌ها موجب شده‌است که قطعه‌سازان بیش از پیش به توان داخلی تکیه کنند.

به گفته وی عمده تولیدکنندگان قطعات و لوازم یدکی خودرو در استان تهران استقرار دارند و از تکنولوژی روز بهره‌مند هستند تا محصول باکیفیت به بازار عرضه کنند.

افزایش ۵ برابری سرمایه‌گذاری در شهرک‌های صنعتی استان

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان تهران نیز می‌گوید: سرمایه‌گذاری در قالب طرحهای صنعتی واگذار شده در شهرک‌های استان در چهارماهه اول سال گذشته ۵۴ فقره بوده و این عدد در مدت مشابه امسال به ۲۷۲ فقره رسیده که افزایش پنج برابری را نشان می‌دهد.

به گفته صابر پرنیان، افزایش سرمایه‌گذاری در شهرک‌های صنعتی استان تهران نشان‌دهنده علاقه به تولید، اشتغال مولد و کارهای زیربنایی است؛ تولید کالا در کشور به امر با ارزش و مقبول تبدیل شده و افراد در حوزه‌های مختلف تجاری علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در بخش صنعت هستند.

پرنیان با بیان اینکه علی‌رغم تحریم‌ها اشتغال در استان تهران رشد قابل توجهی داشته است، خاطر نشان می‌کند: پس از ممنوعیت واردات ۲ هزار و ۵۰۰ قلم کالا به کشور، جهادگران اقتصادی در کشور توانستند تمام کالاهای ممنوع شده را تولید کنند و نهضت ساخت کالا در داخل را که نتیجه سال‌ها شعار در راستای توسعه اقتصادی برگرفته از منویات مقام معظم رهبری است، شکل دهند.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان تهران در عین حال در زمینه موانع موجود بر سر راه تولید کنندگان نیز می‌گوید: کمبود زیرساخت‌ ها، بروکراسی اداری و زمان‌بر بودن صدور مجوزها از مهمترین مشکلات تولیدکنندگان است.

۷۰ درصد از مصوبه‌های جلسات ستاد تسهیل استان تهران اجرایی شده است

از سوی دیگر معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری تهران نیز اعلام می‌دارد: با برگزاری جلسات مکرر مصوبات ستاد تسهیل و رفع موانع تولید در استانداری تهران و اجرایی شدن ۷۰ درصد مصوبات این جلسات، مشکلات تولید کنندگان حوزه صنعت و کشاورزی برطرف شده است.

حشمت‌الله عسگری می‌افزاید:با توجه به لزوم سرعت بخشیدن به حل مشکلات واحدهای صنعتی، جلسه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید، به صورت استانی در شهرستان‌های مختلف استان تهران برگزار می‌شود که تا کنون خروجی این جلسات مطلوب بوده است .

به گفته وی، با همراهی و تلاش بانک‌های عامل و دستگاه‌های اجرایی، ۷۰ درصد از مصوبات جلسات ستاد تسهیل اجرایی شده و ۳۰ درصد باقی‌ماندهی مربوط به مشکلاتی است که در حوزه‌های مختلف در حال پیگیری است.

عسگری می‌گوید :حجم پردازش و پیگیری پرونده‌ها در جلسات ستاد تسهیل بالا است و در هفته بیش از ۴ جلسه در خصوص مشکلات تولیدکنندگان تشکیل می‌شود و تمامی پرونده با سرعت دقت و کارشناسی بررسی می‌شود.

وی با اشاره به بحران اقتصادی ناشی از تحریم‌ها می‌گوید :همه واقفیم که مسائل و مشکلاتی زیادی پیش پای تولید قرار دارد و تنگناهایی اقتصادی و تحریم های ناجوانمردانه، تولیدکنندگان را با چالش مواجه ساخته است.

معاون استاندار تهران می‌افزاید: با وجود دشمنی استکبار، تحریم هیچوقت نتوانسته تولید کنندگان را به زانو درآورد و آنان با صعه‌صدر به ویژه در ایام شیوع ویروس کرونا، بیش از پیش مقاومت کردند تا تولید تعطیل نشود.

معاون استاندار بیان می‌کند: همدلی و وحدت خوبی بین مدیران مجموعه استانداری و تصمیم گیرندگان جلسات ستاد تسهیل وجود دارد وبا دلسوزی پیگیر کارها هستند.

وی با اشاره به افزایش تقاضا برای استقرار در شهرک‌هیا صنعتی استان تهران می‌گوید: ممکن است افرادی خواهان توسعه یا احداث واحد تولیدی در شهرک صنعتی بوده و درخواست زمین داشته باشند ولی باید توجه داشت که دیگر زمینی برای واگذاری در شهرک های صنعتی وجود ندارد و بسیاری از اراضی با نیت سوداگری در شهرک صنعتی به دست افراد سودجو خریداری و تصرف شده‌است.

وی بیان می‌کند: ما با قوت پیگیر تعیین تکلیف این زمین‌ها هستیم تا در اختیار افرادی واجد شرایط برای تولید قرار گیرد و قطعا با سوداگران، برخورد قانونی می‌شود.

به گفته عسگری، تاکنون سه هزار و ۱۱۶ واحد زمین قراردادی به صورت بلااستفاده در شهرک صنعتی های اطراف شناسایی شده که به زودی تعیین تکلیف می‌شود.

قفل قانون ‌محدوده‌ شعاع ۱۲۰ کیلومتری‌ شهر تهران باید شکسته شود
استاندار تهران نیز درباره توسعه صنعتی این استان می‌گوید: باید قفلی که به واسطه قانون منع استقرار صنایع در شعاع ۱۲۰ کیلومتر به پای توسعه صنایع در استان تهران زده شده را بشکنیم.

«انوشیروان محسنی بندپی» افزود: در اصلاحیه‌ای که در قانون منع استقرار صنایع در شعاع ۱۲۰کیلومتر صورت گرفت در استان قم این ممنوعیت به ۷۰ کیلومتر، در البرز به ۳۵ کیلومتر و سمنان به ۶۰کیلومتر اصلاح شد در حالی که این قانون تاکنون در استان تهران بدون تجدیدنظر باقی مانده است.

حدود ۱۸ هزار واحد صنعتی در استان تهران فعال بوده و سرمایه گذاری در شهرک‌های صنعتی استان نیز با استقبال مواجه است.

٣٢ شهرک صنعتی شامل ١٩ شهرک دولتی و ۱۳ شهرک خصوصی در استان وجود دارد که حدود ١٠ هزار واحد تولیدی در آنها مستقر است؛ همچنین ۴۹ لکه صنعتی در استان وجود دارد که حدود ٣٠ هزار واحد تولیدی صنعتی و صنفی در آنها فعال است.

منبع: ایرنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • مهری
    0

    بردارن خسته نباشید ای کاش من سعادت داشتن برای شما چای می آوردم تا خستگی از تنتان برود

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها